Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KLİNİK EPİDEMİYOLOJİ | EPDD1213143 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet TOPUZOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, önemli klinik ve toplum temelli sağlık sorunlarının araştırılması için gerekli olan araştırma becerilerini geliştirme ve epidemiyolojik kavramları uygulamayı amaçlar |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
,Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları,Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi,Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.,Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi,Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları,Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi,Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler,Meta analiz,Klinikte rehberlerin geliştirilmesi,Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Belirli bir klinik soru ve hasta popülasyonu ile ilgili kanıtları değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 9 | E, H, J, K |
Klinik uygulamaya bilgi sağlamak için kanıta dayalı bilgileri bulur | 10, 13, 16, 19, 9 | E, H, J, K |
Bireysel ve toplum düzeyinde sağlık sonuçlarının özelliklerine ve değerlendirilmesine örnekler verir | 10, 13, 16, 19, 9 | E, J, K |
Sağlık sonuçlarının klinik karar verme, yönetim, kalite iyileştirme ve halk sağlığı araştırmalarında kullanımını açıklar | 10, 13, 16, 19, 9 | E, J |
Klinik uygulamadaki farklılıkları ve bunları azaltma yollarını analiz eder | 10, 13, 16, 19, 9 | B, E, J |
Tanısal testlerin seçimi ve yorumlanmasına ilişkin kavramları uygular. | 10, 13, 16, 19, 9 | B, E |
Hastalıkların erken tanısına yönelik taramanın ilke ve uygulamalarına ilişkin kavramları uygular. | 10, 13, 16, 19, 9 | B, E |
Tarama programlarını değerlendiren çalışmaları eleştirel olarak değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 36, 9 | B, E |
Hastalığın doğal seyri ile prognoz arasındaki ilişkiyi ve hastalığın doğal seyrini etkileyen faktörleri açıklar | 13, 16, 36, 9 | B, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
| |
2 | Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları | |
3 | Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi | |
4 | Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği. | |
5 | Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi | |
6 | Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları | |
7 | Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi | |
8 | Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler | |
9 | Meta analiz | |
10 | Klinikte rehberlerin geliştirilmesi | |
11 | Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri. | |
Kaynak |
Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007.
Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | X | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | | X | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | | X | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | | X | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | | X | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | | X | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | | X | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | X | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | | | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | X | | | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | X | | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | X | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | | X | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | X | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | | | | | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | | X | | | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 3 | 15 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 8 | 40 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 10 | 50 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 167 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(167/30) | 6 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KLİNİK EPİDEMİYOLOJİ | EPDD1213143 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet TOPUZOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, önemli klinik ve toplum temelli sağlık sorunlarının araştırılması için gerekli olan araştırma becerilerini geliştirme ve epidemiyolojik kavramları uygulamayı amaçlar |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
,Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları,Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi,Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği.,Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi,Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları,Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi,Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler,Meta analiz,Klinikte rehberlerin geliştirilmesi,Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Belirli bir klinik soru ve hasta popülasyonu ile ilgili kanıtları değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 9 | E, H, J, K |
Klinik uygulamaya bilgi sağlamak için kanıta dayalı bilgileri bulur | 10, 13, 16, 19, 9 | E, H, J, K |
Bireysel ve toplum düzeyinde sağlık sonuçlarının özelliklerine ve değerlendirilmesine örnekler verir | 10, 13, 16, 19, 9 | E, J, K |
Sağlık sonuçlarının klinik karar verme, yönetim, kalite iyileştirme ve halk sağlığı araştırmalarında kullanımını açıklar | 10, 13, 16, 19, 9 | E, J |
Klinik uygulamadaki farklılıkları ve bunları azaltma yollarını analiz eder | 10, 13, 16, 19, 9 | B, E, J |
Tanısal testlerin seçimi ve yorumlanmasına ilişkin kavramları uygular. | 10, 13, 16, 19, 9 | B, E |
Hastalıkların erken tanısına yönelik taramanın ilke ve uygulamalarına ilişkin kavramları uygular. | 10, 13, 16, 19, 9 | B, E |
Tarama programlarını değerlendiren çalışmaları eleştirel olarak değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 36, 9 | B, E |
Hastalığın doğal seyri ile prognoz arasındaki ilişkiyi ve hastalığın doğal seyrini etkileyen faktörleri açıklar | 13, 16, 36, 9 | B, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi, K: Öz değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Psikiyatrik ve adli psikiyatrik epidemiyoloji
| |
2 | Klinik epidemiyolojik araştırmalarda hata kaynakları | |
3 | Olgu sunumları, olgu serileri; KOAH olgu serisi | |
4 | Olgu kontrol çalışmaları, KOAH örneği. | |
5 | Solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisi | |
6 | Tanı testleri, ölçek geliştirme; psikiyatri çalışmaları | |
7 | Kohort çalışmaları, prognostik çalışmalar; kanser epidemiyolojisi | |
8 | Müdahale araştırmaları; randomize kontrollü deneyler | |
9 | Meta analiz | |
10 | Klinikte rehberlerin geliştirilmesi | |
11 | Klinik müdahalelerin ekonomik değerlendirmeleri. | |
Kaynak |
Ay P. Kanıta Dayalı Tıp, Klinik Epidemiyolojik Çalışmaların Eleştirel Değerlendirilmesi, Ege Yayınları, İstanbul, 2007.
Schulz KF, Grimes DA. The Lancet handbook of essential concepts in clinical research. Edinburgh: Elsiever limited, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | X | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | | X | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | | X | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | | X | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | | X | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | | X | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | | X | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | X | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | | | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | X | | | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | X | | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | X | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | | X | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | X | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | | | | | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | | X | | | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43