Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİ | EPDD1213144 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma etiğine giriş,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2,Helsinki Bildirgesi,Klinik araştırmalar yönetmeliği 1,Klinik araştırmalar yönetmeliği 2,Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme),Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1,Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2,Ödev; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara rehberlik eden temel etik ilkeleri ve normları, tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara ilişkin temel uluslararası yönergeleri ve beyanları, insanları bir araştırmaya dahil ederken bir araştırmacının sorumluluğunu ve hassas verilerin güvenli bir şekilde saklanmasının neleri gerektirdiğini bilir. | 10, 13, 9 | E, H |
Araştırmalardaki etik ilke ve normları yorumlar | 10, 13, 9 | D, E |
Araştırmalarda etik ilkeleri ve normları uygular | 10, 13, 9 | D, E |
Bir çalışmanın uygulanması sırasında katılımcıları korur | 10, 13, 9 | D, E |
Bilimsel suiistimallerin tuzakları ve bu tür davranışlardan kaçınmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur | 10, 13, 9 | D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilimsel araştırma etiğine giriş | |
2 | Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1 | |
3 | Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2 | |
4 | Helsinki Bildirgesi | |
5 | Klinik araştırmalar yönetmeliği 1 | |
6 | Klinik araştırmalar yönetmeliği 2 | |
7 | Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme) | |
8 | Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1 | |
9 | Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2 | |
10 | Ödev | |
Kaynak |
1- Beauchamp, T.L., Childress, J.F.; “Biyomedikal Etik Prensipleri”, (Yedinci Edisyon, Çev: M.Kemal Temel), BETİM, İstanbul, 2017. 2- Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul.
3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.Konu ile ilgili makaleler
4- SD Sağlık Düşünce ve Kültürü Dergisi. Konu ile ilgili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | | | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | | | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | | | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | | | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | X | | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | | X | | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | | | | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | | X | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | | | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | X | | | | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | X | | | | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 10 | 3 | 30 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 8 | 24 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 3 | 8 | 24 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİ | EPDD1213144 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırma etiğine giriş,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2,Helsinki Bildirgesi,Klinik araştırmalar yönetmeliği 1,Klinik araştırmalar yönetmeliği 2,Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme),Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1,Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2,Ödev; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara rehberlik eden temel etik ilkeleri ve normları, tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara ilişkin temel uluslararası yönergeleri ve beyanları, insanları bir araştırmaya dahil ederken bir araştırmacının sorumluluğunu ve hassas verilerin güvenli bir şekilde saklanmasının neleri gerektirdiğini bilir. | 10, 13, 9 | E, H |
Araştırmalardaki etik ilke ve normları yorumlar | 10, 13, 9 | D, E |
Araştırmalarda etik ilkeleri ve normları uygular | 10, 13, 9 | D, E |
Bir çalışmanın uygulanması sırasında katılımcıları korur | 10, 13, 9 | D, E |
Bilimsel suiistimallerin tuzakları ve bu tür davranışlardan kaçınmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur | 10, 13, 9 | D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilimsel araştırma etiğine giriş | |
2 | Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1 | |
3 | Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2 | |
4 | Helsinki Bildirgesi | |
5 | Klinik araştırmalar yönetmeliği 1 | |
6 | Klinik araştırmalar yönetmeliği 2 | |
7 | Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme) | |
8 | Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1 | |
9 | Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2 | |
10 | Ödev | |
Kaynak |
1- Beauchamp, T.L., Childress, J.F.; “Biyomedikal Etik Prensipleri”, (Yedinci Edisyon, Çev: M.Kemal Temel), BETİM, İstanbul, 2017. 2- Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul.
3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.Konu ile ilgili makaleler
4- SD Sağlık Düşünce ve Kültürü Dergisi. Konu ile ilgili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | | | | | |
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | | | | |
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | | | | | |
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | | | | | |
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | | | | | |
6 | İstatistiksel verileri açıklar | | | | | |
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | | | X | | |
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | | | | | |
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | | X | | | |
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | | | | | |
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | | | X | | |
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | | | | | |
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | | | | | |
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | | | | | |
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | X | | | | |
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | X | | | | |
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43