Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KOGNİTİF REHABİLİTASYON | FTRD1118760 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinir sisteminin hastalık ve travmaları sonrası ortaya çıkan kognitif bozuklukların değerlendirilmesi, rehabilitasyonu yöntemlerinin ve rehabilitasyon sürecinin izlenmesinin koşullarının kavratılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve temel yaklaşımlar,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 1,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 2,Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları,Genel tekrar,Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler,Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu,Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu,Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler,Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri,Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi,Genel Tekrar ve literatür tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel bozuklukların temel mantığının değerlendirilme ve uygulanma yöntemlerini tartışır. | 13, 4, 9 | A, G |
Nöropsikometrik test ve muayene yöntemlerinin nasıl uygulandığını ve bilişsel işlevler ile ilişkilerini tanımlar | 13, 4, 9 | A, G |
Nörolojik hasar sonrası izlenen nöroplastisite süreçlerini, beyindeki nöroanatomik sistemler ile ilişkilerinin ve reorganizasyonun nasıl olduğunu tartışır. | 13, 4, 9 | A, G |
Rehabilitasyon süreci ile iyileşme süreçlerinin etkileşimlerini izleyip sorunları ve rehabilitasyon sürecinde karşılaşılan problemlere yönelik çözüm önerilerini belirler. | 13, 4, 9 | A, G |
Özel kognitif bozulma alanlarının rehabilitasyonunda kullanılacak yöntemleri ve bu yöntemlerin nasıl uygulanabileceğini tartışır. | 13, 4, 9 | A, G |
Kafa travmalı hastada ortaya çıkan hastaya özgül kognitif bozulma paternini tanıyıp buna uygun rehabilitasyon tekniğini özetler. | 13, 4, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Giriş ve temel yaklaşımlar | 3. kaynak sayfa 1 |
2 | Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1 | 3. kaynak sayfa, 1-121 |
3 | Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2 | 3. kaynak sayfa, 1-121 |
4 | Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 1 | 3. kaynak sayfa, 121-174 |
5 | Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 2 | 3. kaynak sayfa, 121-174 |
6 | Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları | 3. kaynak sayfa, 486-493 |
7 | Genel tekrar | Önceki sunumlara çalışılması |
8 | Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler | 1. kaynakta ilgili bölümün okunması |
9 | Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu | 3. kaynak sayfa, 294-316 |
10 | Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu | 1. kaynakta ilgili bölümün okunması |
11 | Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler | 3. kaynak sayfa, 444-461, 493-507 |
12 | Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri | 3. kaynak sayfa, 439-444, 469-493 |
13 | Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi | 1. kaynakta ilgili bölümün okunması |
14 | Genel Tekrar ve literatür tartışması | Önceki sunumlara çalışılması ve literatür tarama |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları, bilimsel makaleler. |
1- Cognitive Rehabilitation. Sohlberg,& Mateer 2001 The Guilford Press
Cognitive and Behavioral Rehabilitation. Ponsford J. 2004
2- The Guilford Press The Little Black Book of Neuropsychology A Syndrome-Based Approach. Mike R. Schoenberg & James G. Scott. 2011 Springer
3- Mesulam M.M. Principles of Behavioral and Cognitive Neurology. 2th Edition.Oxford 2000 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir. | | | | X | |
3 | Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer. | | | X | | |
4 | Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir. | | | X | | |
5 | Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | | | X | | |
6 | Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır. | | | X | | |
7 | Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular. | | | X | | |
8 | Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır. | | | X | | |
9 | Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 10 | 140 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 10 | 30 |
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 263 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(263/30) | 9 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
KOGNİTİF REHABİLİTASYON | FTRD1118760 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinir sisteminin hastalık ve travmaları sonrası ortaya çıkan kognitif bozuklukların değerlendirilmesi, rehabilitasyonu yöntemlerinin ve rehabilitasyon sürecinin izlenmesinin koşullarının kavratılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve temel yaklaşımlar,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 1,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 2,Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları,Genel tekrar,Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler,Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu,Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu,Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler,Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri,Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi,Genel Tekrar ve literatür tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel bozuklukların temel mantığının değerlendirilme ve uygulanma yöntemlerini tartışır. | 13, 4, 9 | A, G |
Nöropsikometrik test ve muayene yöntemlerinin nasıl uygulandığını ve bilişsel işlevler ile ilişkilerini tanımlar | 13, 4, 9 | A, G |
Nörolojik hasar sonrası izlenen nöroplastisite süreçlerini, beyindeki nöroanatomik sistemler ile ilişkilerinin ve reorganizasyonun nasıl olduğunu tartışır. | 13, 4, 9 | A, G |
Rehabilitasyon süreci ile iyileşme süreçlerinin etkileşimlerini izleyip sorunları ve rehabilitasyon sürecinde karşılaşılan problemlere yönelik çözüm önerilerini belirler. | 13, 4, 9 | A, G |
Özel kognitif bozulma alanlarının rehabilitasyonunda kullanılacak yöntemleri ve bu yöntemlerin nasıl uygulanabileceğini tartışır. | 13, 4, 9 | A, G |
Kafa travmalı hastada ortaya çıkan hastaya özgül kognitif bozulma paternini tanıyıp buna uygun rehabilitasyon tekniğini özetler. | 13, 4, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Giriş ve temel yaklaşımlar | 3. kaynak sayfa 1 |
2 | Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1 | 3. kaynak sayfa, 1-121 |
3 | Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2 | 3. kaynak sayfa, 1-121 |
4 | Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 1 | 3. kaynak sayfa, 121-174 |
5 | Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 2 | 3. kaynak sayfa, 121-174 |
6 | Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları | 3. kaynak sayfa, 486-493 |
7 | Genel tekrar | Önceki sunumlara çalışılması |
8 | Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler | 1. kaynakta ilgili bölümün okunması |
9 | Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu | 3. kaynak sayfa, 294-316 |
10 | Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu | 1. kaynakta ilgili bölümün okunması |
11 | Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler | 3. kaynak sayfa, 444-461, 493-507 |
12 | Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri | 3. kaynak sayfa, 439-444, 469-493 |
13 | Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi | 1. kaynakta ilgili bölümün okunması |
14 | Genel Tekrar ve literatür tartışması | Önceki sunumlara çalışılması ve literatür tarama |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları, bilimsel makaleler. |
1- Cognitive Rehabilitation. Sohlberg,& Mateer 2001 The Guilford Press
Cognitive and Behavioral Rehabilitation. Ponsford J. 2004
2- The Guilford Press The Little Black Book of Neuropsychology A Syndrome-Based Approach. Mike R. Schoenberg & James G. Scott. 2011 Springer
3- Mesulam M.M. Principles of Behavioral and Cognitive Neurology. 2th Edition.Oxford 2000 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir. | | | | X | |
3 | Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer. | | | X | | |
4 | Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir. | | | X | | |
5 | Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | | | X | | |
6 | Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır. | | | X | | |
7 | Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular. | | | X | | |
8 | Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır. | | | X | | |
9 | Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:05Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:07