Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SPOR YARALANMALARI | FTRD1113104 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sporcularda görülen yaralanmaları ve tedavilerini güncel literatür çerçevesinde değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spor yaralanmalarına giriş,Performans ve fiziksel uygunluk testleri,Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar,Spora bağlı inflamatuar hastalıklar,Omuz yaralanmaları ve cerrahisi,Omuz rehabilitasyonu,Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Dirsek ve el-el bileği,Kalça yaralanmaları ve cerrahisi,Kalça rehabilitasyonu,Diz yaralanmaları ve cerrahisi,Diz rehabilitasyonu,Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Spor yaralanmaları ve tedavi yöntemlerini değerlendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Genel rehabilitasyon ilkelerini özetler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen üst ekstremite yaralanmalarını değerlendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen üst ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen alt ekstremite yaralanmalarını değerlendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen alt ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Spor yaralanmalarına giriş | 3. kaynak sayfa, 127-148 |
2 | Performans ve fiziksel uygunluk testleri | 2. kaynak sayfa, 247-271 |
3 | Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar | 2. kaynak sayfa, 505-525 |
4 | Spora bağlı inflamatuar hastalıklar | 3. kaynak sayfa, 129-148 |
5 | Omuz yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 140-148 |
6 | Omuz rehabilitasyonu | 4. kaynak sayfa, 345-378 |
7 | Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 148-168 |
8 | Dirsek ve el-el bileği | 3. kaynak sayfa, 148-168 |
9 | Kalça yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 137-140 |
10 | Kalça rehabilitasyonu | 5. kaynak sayfa, 333-343 |
11 | Diz yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa 129-137 |
12 | Diz rehabilitasyonu | 5. kaynak sayfa 327-331 |
13 | Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 171-179 |
14 | Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu | 5. kaynak sayfa 319-325 |
Kaynak |
Mebis Notu |
1-Brotzman SB, Manske RC (2011). Clinical Orthopaedic Rehabilitation, Expert Consult.
2- Weinberg RS, Gould Daniel. Foundations of Sports Exercise Psychology,2015
3- Bülbül A.M, Erdil M. Ortopedi ve Travmatoloji, İstanbul Tıp Kitapevleri,2017
4- Algun C. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Nobel Tıp Kitapevi, 2015
5- Yüksel İ, Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi, Hipokrat Kitapevi, 2017 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir. | | X | | | |
2 | Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir. | | | | X | |
3 | Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer. | | X | | | |
4 | Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir. | | | X | | |
5 | Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | | X | | | |
6 | Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır. | | X | | | |
7 | Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular. | | X | | | |
8 | Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır. | | X | | | |
9 | Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular. | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 16 | 2 | 32 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 270 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(270/30) | 9 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SPOR YARALANMALARI | FTRD1113104 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sporcularda görülen yaralanmaları ve tedavilerini güncel literatür çerçevesinde değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spor yaralanmalarına giriş,Performans ve fiziksel uygunluk testleri,Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar,Spora bağlı inflamatuar hastalıklar,Omuz yaralanmaları ve cerrahisi,Omuz rehabilitasyonu,Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Dirsek ve el-el bileği,Kalça yaralanmaları ve cerrahisi,Kalça rehabilitasyonu,Diz yaralanmaları ve cerrahisi,Diz rehabilitasyonu,Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Spor yaralanmaları ve tedavi yöntemlerini değerlendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Genel rehabilitasyon ilkelerini özetler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen üst ekstremite yaralanmalarını değerlendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen üst ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen alt ekstremite yaralanmalarını değerlendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sporcularda görülen alt ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Spor yaralanmalarına giriş | 3. kaynak sayfa, 127-148 |
2 | Performans ve fiziksel uygunluk testleri | 2. kaynak sayfa, 247-271 |
3 | Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar | 2. kaynak sayfa, 505-525 |
4 | Spora bağlı inflamatuar hastalıklar | 3. kaynak sayfa, 129-148 |
5 | Omuz yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 140-148 |
6 | Omuz rehabilitasyonu | 4. kaynak sayfa, 345-378 |
7 | Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 148-168 |
8 | Dirsek ve el-el bileği | 3. kaynak sayfa, 148-168 |
9 | Kalça yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 137-140 |
10 | Kalça rehabilitasyonu | 5. kaynak sayfa, 333-343 |
11 | Diz yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa 129-137 |
12 | Diz rehabilitasyonu | 5. kaynak sayfa 327-331 |
13 | Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi | 3. kaynak sayfa, 171-179 |
14 | Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu | 5. kaynak sayfa 319-325 |
Kaynak |
Mebis Notu |
1-Brotzman SB, Manske RC (2011). Clinical Orthopaedic Rehabilitation, Expert Consult.
2- Weinberg RS, Gould Daniel. Foundations of Sports Exercise Psychology,2015
3- Bülbül A.M, Erdil M. Ortopedi ve Travmatoloji, İstanbul Tıp Kitapevleri,2017
4- Algun C. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Nobel Tıp Kitapevi, 2015
5- Yüksel İ, Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi, Hipokrat Kitapevi, 2017 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir. | | X | | | |
2 | Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir. | | | | X | |
3 | Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer. | | X | | | |
4 | Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir. | | | X | | |
5 | Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | | X | | | |
6 | Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır. | | X | | | |
7 | Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular. | | X | | | |
8 | Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır. | | X | | | |
9 | Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular. | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:05Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:07