Nörodejeneratif hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon modalitelerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Fonksiyonel Hareketin Prensipleri,Sensorimotor Problemler,Hareketin Restorasyonu,Hareketin Restorasyonu II,Nöroplastisite ve Motor Öğrenme Prensipleri,Motor Öğrenmenin Klinik Uygulamaları,Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar,Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar II,Üst Ekstremite ve Gövde Tedavi Yaklaşımları,Alt Ekstremite Tedavi Yaklaşımları,Rehabilitasyonda Ortez Kullanımı,Elektrofiziksel Ajanların Kullanımı,Kanıta Dayalı Uygulamaların Değerlendirilmesi,Güncel Literatürün Tartışılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Etkili hareketin ilkelerini ve postüral kontrolü açıklar
13, 18, 9
A, E, F
Normal hareket kontrolünü tartışır
13, 18, 9
A, E, F
Rehabilitasyonda nörofizyolojik yaklaşımları ayırt eder
13, 18, 9
A, E, F
Bobath yaklaşımını tanımlar
13, 18, 9
A, E, F
Tood Davis yöntemini açklar
13, 18, 9
A, E, F
Margaret Johnstone yöntemini uygular
13, 18, 9
A, E, F
Zorunlu kısıtlayıcı hareket tedavisini kavrar
13, 18, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Fonksiyonel Hareketin Prensipleri
2. kaynak sayfa, 19-28
2
Sensorimotor Problemler
2. kaynak sayfa, 29-38
3
Hareketin Restorasyonu
1. kaynak sayfa,117-149
4
Hareketin Restorasyonu II
1. kaynak sayfa,117-149
5
Nöroplastisite ve Motor Öğrenme Prensipleri
1. kaynak sayfa,26-31
6
Motor Öğrenmenin Klinik Uygulamaları
2. kaynak sayfa,113-122
7
Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar
2. kaynak sayfa,125-152
8
Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar II
2. kaynak sayfa,125-152
9
Üst Ekstremite ve Gövde Tedavi Yaklaşımları
1. kaynak sayfa,154-178
10
Alt Ekstremite Tedavi Yaklaşımları
1. kaynak sayfa, 83-113
11
Rehabilitasyonda Ortez Kullanımı
2. kaynak sayfa,189-205
12
Elektrofiziksel Ajanların Kullanımı
2. kaynak sayfa,155-170
13
Kanıta Dayalı Uygulamaların Değerlendirilmesi
2. kaynak sayfa,247-265
14
Güncel Literatürün Tartışılması
www.pubmed.com
Kaynak
1- Raine S., Meadws L., Ellerington ML, Çeviren: Karaduman A, Yıldırım SA, Yılmaz ÖT. Bobath Kavramı, Pelikan, 2012
2- Karaduman A, Yıldırım SA, Yılmaz ÖT.İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Pelikan,2013
Medipol e-kaynaklar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
14
8
112
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
60
60
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
268
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(268/30)
9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
NÖROFİZYOLOJİK REHABİLİTASYON
-
Güz Dönemi
2+0
2
9
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM
Dersi Verenler
Doç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Nörodejeneratif hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon modalitelerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Fonksiyonel Hareketin Prensipleri,Sensorimotor Problemler,Hareketin Restorasyonu,Hareketin Restorasyonu II,Nöroplastisite ve Motor Öğrenme Prensipleri,Motor Öğrenmenin Klinik Uygulamaları,Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar,Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar II,Üst Ekstremite ve Gövde Tedavi Yaklaşımları,Alt Ekstremite Tedavi Yaklaşımları,Rehabilitasyonda Ortez Kullanımı,Elektrofiziksel Ajanların Kullanımı,Kanıta Dayalı Uygulamaların Değerlendirilmesi,Güncel Literatürün Tartışılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Etkili hareketin ilkelerini ve postüral kontrolü açıklar
13, 18, 9
A, E, F
Normal hareket kontrolünü tartışır
13, 18, 9
A, E, F
Rehabilitasyonda nörofizyolojik yaklaşımları ayırt eder
13, 18, 9
A, E, F
Bobath yaklaşımını tanımlar
13, 18, 9
A, E, F
Tood Davis yöntemini açklar
13, 18, 9
A, E, F
Margaret Johnstone yöntemini uygular
13, 18, 9
A, E, F
Zorunlu kısıtlayıcı hareket tedavisini kavrar
13, 18, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Fonksiyonel Hareketin Prensipleri
2. kaynak sayfa, 19-28
2
Sensorimotor Problemler
2. kaynak sayfa, 29-38
3
Hareketin Restorasyonu
1. kaynak sayfa,117-149
4
Hareketin Restorasyonu II
1. kaynak sayfa,117-149
5
Nöroplastisite ve Motor Öğrenme Prensipleri
1. kaynak sayfa,26-31
6
Motor Öğrenmenin Klinik Uygulamaları
2. kaynak sayfa,113-122
7
Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar
2. kaynak sayfa,125-152
8
Rehabilitasyonda Nörofizyolojik Yaklaşımlar II
2. kaynak sayfa,125-152
9
Üst Ekstremite ve Gövde Tedavi Yaklaşımları
1. kaynak sayfa,154-178
10
Alt Ekstremite Tedavi Yaklaşımları
1. kaynak sayfa, 83-113
11
Rehabilitasyonda Ortez Kullanımı
2. kaynak sayfa,189-205
12
Elektrofiziksel Ajanların Kullanımı
2. kaynak sayfa,155-170
13
Kanıta Dayalı Uygulamaların Değerlendirilmesi
2. kaynak sayfa,247-265
14
Güncel Literatürün Tartışılması
www.pubmed.com
Kaynak
1- Raine S., Meadws L., Ellerington ML, Çeviren: Karaduman A, Yıldırım SA, Yılmaz ÖT. Bobath Kavramı, Pelikan, 2012
2- Karaduman A, Yıldırım SA, Yılmaz ÖT.İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Pelikan,2013
Medipol e-kaynaklar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.