Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GENEL FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç farmakokinetiği ve farmakodinamiğini, ilaç etkisini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri, yeni ilaç geliştirilmesi ve ruhsatlandırılması ile ilgili temel kavramları ve farmakovijilansı öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakolojiye giriş.,İlaçların farmasötik şekilleri.,İlaç uygulama yolları.,İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon.,İlaçların dağılımı.,İlaçların biyotransformasyonu.,İlaçların atılımı.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler.,Farmakogenetik.,İlaç etkileşimleri - I.,İlaç etkileşimleri - II.,Doz-konsantrasyon ilişkisi.,Doz-etki ilişkisi.,İlaçların etki mekanizmaları.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaçların absorbsiyon, dağılım, metabolizma, itrahını açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaçların doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç etkisinin temel özelliklerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç uygulama yollarını, etkisini değiştiren faktörleri ve etkileşmeleri açıklar. | 10, 16, 19 | A, D, E, F, H |
Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik hakkında bilgileri açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmaları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeleri açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmakovijilans kavramını tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Farmakolojiye giriş. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaçların farmasötik şekilleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaç uygulama yolları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İlaçların dağılımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | İlaçların biyotransformasyonu. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | İlaçların atılımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Farmakogenetik. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | İlaç etkileşimleri - I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İlaç etkileşimleri - II. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Doz-konsantrasyon ilişkisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Doz-etki ilişkisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | İlaçların etki mekanizmaları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları,İstanbul, 2008
Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008.
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012.
Sağlık Bilimleri için Farmakoloji- Dr. Öğr. Ü. A. Arzu SAYIN ŞAKUL, İstanbul Tıp Yayınevi-2021 |
Öğrencilerle paylaşılan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
| | X | | | |
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
| | | | | |
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
| X | | | | |
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
| X | | | | |
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | | | | | |
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
| | X | | | |
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
| X | | | | |
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
| | | | | |
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | | X | | | |
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
| | X | | | |
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | | X | | | |
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
| | | X | | |
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
| X | | | | |
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
| X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 2 | 5 | 10 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 16 | 16 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GENEL FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç farmakokinetiği ve farmakodinamiğini, ilaç etkisini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri, yeni ilaç geliştirilmesi ve ruhsatlandırılması ile ilgili temel kavramları ve farmakovijilansı öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakolojiye giriş.,İlaçların farmasötik şekilleri.,İlaç uygulama yolları.,İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon.,İlaçların dağılımı.,İlaçların biyotransformasyonu.,İlaçların atılımı.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler.,Farmakogenetik.,İlaç etkileşimleri - I.,İlaç etkileşimleri - II.,Doz-konsantrasyon ilişkisi.,Doz-etki ilişkisi.,İlaçların etki mekanizmaları.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaçların absorbsiyon, dağılım, metabolizma, itrahını açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaçların doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç etkisinin temel özelliklerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç uygulama yollarını, etkisini değiştiren faktörleri ve etkileşmeleri açıklar. | 10, 16, 19 | A, D, E, F, H |
Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik hakkında bilgileri açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmaları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeleri açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmakovijilans kavramını tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Farmakolojiye giriş. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaçların farmasötik şekilleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaç uygulama yolları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İlaçların dağılımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | İlaçların biyotransformasyonu. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | İlaçların atılımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Farmakogenetik. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | İlaç etkileşimleri - I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İlaç etkileşimleri - II. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Doz-konsantrasyon ilişkisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Doz-etki ilişkisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | İlaçların etki mekanizmaları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları,İstanbul, 2008
Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008.
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012.
Sağlık Bilimleri için Farmakoloji- Dr. Öğr. Ü. A. Arzu SAYIN ŞAKUL, İstanbul Tıp Yayınevi-2021 |
Öğrencilerle paylaşılan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
| | X | | | |
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
| | | | | |
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
| X | | | | |
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
| X | | | | |
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | | | | | |
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
| | X | | | |
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
| X | | | | |
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
| | | | | |
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | | X | | | |
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
| | X | | | |
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | | X | | | |
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
| | | X | | |
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
| X | | | | |
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
| X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:35