Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
VERTEBRAL SÜTUNUN BİYOMEKANİĞİ | KAND2237710 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vertebral sütunun fonksiyonel anatomisini ve biyomekanik özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; vertebral sütunun fonksiyonel anatomisi ve fiziksel özellikleri,Vertebral sütunun kinematiği,Kifoz ve lordozun biyomekanik özellikleri,Skolyozun biyomekanik özellikleri,Spinal travmanın biyomekanik özellikleri,Servikal kompleks,Torakal kompleks,Lumbar kompleks,Pelvis ve sakroiliak kompleks,Omurga ağrısının klinik biyomekaniği,Omurganın fonksiyonel analizi ve klinik uygulamalar,cerrahi dekompresyonlar,Omurga füzyonu,Omurga osteotomilerinin mekanik analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vertebral sütunun fonksiyonel anatomisini açıklar. | 11, 16, 5, 9 | A |
2. Vertebral sütunu meydana getiren eklem yapılarını tanımlar. | 11, 16, 5, 9 | A |
3. Vertebral sütunu destekleyici ligament yapıları anlatır. | 11, 16, 5, 9 | A |
4. Vertebral sütun boyunca uzanan kas yapılarını ifade eder. | 11, 16, 5, 9 | A |
5. Vertebral sütunun deformitelerini ve bu deformite mekanizmalarını özetler. | 11, 16, 5, 9 | A |
6. Anormal kifoz ve lordozu tanımlar. | 11, 16, 5, 9 | A |
7. Skolyozun tiplerini ve değerlendirme yöntemlerini sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
8. Skolyoz çeşitlerini ve değerlendirme yöntemlerini listeler. | 11, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | vertebral sütunun fonksiyonel anatomisi ve fiziksel özellikleri | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 58-59 |
2 | Vertebral sütunun kinematiği | Ozan Anatomi S.104-109 |
3 | Kifoz ve lordozun biyomekanik özellikleri | Kinezyoloji ve kas-iskelet sistemi S. 371-373 |
4 | Skolyozun biyomekanik özellikleri | Kinezyoloji ve kas iskelet sistemi S. 369 371 |
5 | Spinal travmanın biyomekanik özellikleri | Ozan Anatomi S. 40 |
6 | Servikal kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 59- 60 |
7 | Torakal kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 61 |
8 | Lumbar kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62 |
9 | Pelvis ve sakroiliak kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62-63 |
10 | Omurga ağrısının klinik biyomekaniği | Kinezyoloji ve kas ve iskelet sistemi P. 405-411 |
11 | Omurganın fonksiyonel analizi ve klinik uygulamalar | Ozan Anatomi S.104-109 |
12 | cerrahi dekompresyonlar | Cerrahi Hastalıklar Bilgisi I-II S. 143-159 |
13 | Omurga füzyonu | Anatomi-Kaplan Arıcı S.63-64 |
14 | Omurga osteotomilerinin mekanik analizi | Omurganın Sagital Plan Deformiteleri 1. Baskı S. 224-235 |
Kaynak |
Ders notu öğrencilere verilir |
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al.
- Atlas of Human Anatomy, FH Netter
- Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan
- Clinical biomechanics of the spine. Vol. 2. Philadelphia: Lippincott, 1990.White, Augustus A., and Manohar M. Panjabi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
| | X | | | |
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
| | | | | |
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
| X | | | | |
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
| | | | | |
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | | | X | | |
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
| | X | | | |
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
| | | | | |
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
| | | | | |
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | | X | | | |
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
| | | X | | |
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | | | | | |
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
| | | | | |
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
| | X | | | |
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
| | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
VERTEBRAL SÜTUNUN BİYOMEKANİĞİ | KAND2237710 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vertebral sütunun fonksiyonel anatomisini ve biyomekanik özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; vertebral sütunun fonksiyonel anatomisi ve fiziksel özellikleri,Vertebral sütunun kinematiği,Kifoz ve lordozun biyomekanik özellikleri,Skolyozun biyomekanik özellikleri,Spinal travmanın biyomekanik özellikleri,Servikal kompleks,Torakal kompleks,Lumbar kompleks,Pelvis ve sakroiliak kompleks,Omurga ağrısının klinik biyomekaniği,Omurganın fonksiyonel analizi ve klinik uygulamalar,cerrahi dekompresyonlar,Omurga füzyonu,Omurga osteotomilerinin mekanik analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vertebral sütunun fonksiyonel anatomisini açıklar. | 11, 16, 5, 9 | A |
2. Vertebral sütunu meydana getiren eklem yapılarını tanımlar. | 11, 16, 5, 9 | A |
3. Vertebral sütunu destekleyici ligament yapıları anlatır. | 11, 16, 5, 9 | A |
4. Vertebral sütun boyunca uzanan kas yapılarını ifade eder. | 11, 16, 5, 9 | A |
5. Vertebral sütunun deformitelerini ve bu deformite mekanizmalarını özetler. | 11, 16, 5, 9 | A |
6. Anormal kifoz ve lordozu tanımlar. | 11, 16, 5, 9 | A |
7. Skolyozun tiplerini ve değerlendirme yöntemlerini sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
8. Skolyoz çeşitlerini ve değerlendirme yöntemlerini listeler. | 11, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | vertebral sütunun fonksiyonel anatomisi ve fiziksel özellikleri | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 58-59 |
2 | Vertebral sütunun kinematiği | Ozan Anatomi S.104-109 |
3 | Kifoz ve lordozun biyomekanik özellikleri | Kinezyoloji ve kas-iskelet sistemi S. 371-373 |
4 | Skolyozun biyomekanik özellikleri | Kinezyoloji ve kas iskelet sistemi S. 369 371 |
5 | Spinal travmanın biyomekanik özellikleri | Ozan Anatomi S. 40 |
6 | Servikal kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 59- 60 |
7 | Torakal kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 61 |
8 | Lumbar kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62 |
9 | Pelvis ve sakroiliak kompleks | Anatomi-Kaplan Arıcı S. 62-63 |
10 | Omurga ağrısının klinik biyomekaniği | Kinezyoloji ve kas ve iskelet sistemi P. 405-411 |
11 | Omurganın fonksiyonel analizi ve klinik uygulamalar | Ozan Anatomi S.104-109 |
12 | cerrahi dekompresyonlar | Cerrahi Hastalıklar Bilgisi I-II S. 143-159 |
13 | Omurga füzyonu | Anatomi-Kaplan Arıcı S.63-64 |
14 | Omurga osteotomilerinin mekanik analizi | Omurganın Sagital Plan Deformiteleri 1. Baskı S. 224-235 |
Kaynak |
Ders notu öğrencilere verilir |
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al.
- Atlas of Human Anatomy, FH Netter
- Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner
- Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan
- Clinical biomechanics of the spine. Vol. 2. Philadelphia: Lippincott, 1990.White, Augustus A., and Manohar M. Panjabi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
| | X | | | |
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
| | | | | |
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
| X | | | | |
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
| | | | | |
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | | | X | | |
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
| | X | | | |
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
| | | | | |
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
| | | | | |
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | | X | | | |
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
| | | X | | |
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | | | | | |
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
| | | | | |
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
| | X | | | |
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
| | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:35