Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİKTE BESLENME | ECFD1115250 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neda TANER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinik uygulamalarda beslenmenin rolünü, hastalık yönetimindeki etkilerini ve tedavi stratejilerini öğretmek üzere tasarlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kronik hastalıklar ve non-farmakolojik tedavide beslenmenin yeri,Klinikte beslenme ve önemli hususlar,Dislipidemi ve Ateroskleroitk kalp-damar hastalıklarında diyet tedavisi,Hipertansiyon hastalığında diyet,Kalp yetmezliğinde diyet,Diabetes mellitus hastalığında diyet,Gut hastalığında diyet,Epilepsi hastalığında diyet,Mide-barsak hastalıklarında diyet,Böbrek hastalıklarında beslenme,Karaciğer hastalıklarında beslenme,KOAH'ta beslenme,Kanserde diyet,Obezite tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kronik hastalıkların beslenme ile ilişkisini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
3. Klinik ortamında beslenme uygulamalarının önemini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
4. Dislipidemi ve arterosklerotik kalp-damar hastalıklarının diyet tedavisine karar verir. | 11, 14, 2 | A, E |
5. Hipertansiyon hastalığında beslenmenin etkilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
6. Kalp yetmezliği durumunda diyet uygulamalarına karar verir. | 11, 14, 2 | A, E |
7. Diyabetes mellitus hastalığında beslenme stratejilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
8. Gut hastalığında beslenmenin önemini analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
9. Epilepsi hastalığında beslenmenin rolünü tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
10. Mide-bağırsak hastalıklarında beslenme stratejilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
11. Böbrek hastalıklarında beslenmenin önemini ve etkilerini analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
12. Karaciğer hastalıklarında beslenmenin rolünü tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
13. KOAH (Kronik obstrüktif akciğer hastalığı) durumunda beslenmenin etkilerini analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
14. Kanser hastalığında beslenmenin önemini ve etkilerini kavrar. | 11, 14, 2 | A, E |
15. Obezite tedavisinde beslenme stratejilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
2. Beslenmenin non-farmakolojik tedavi yöntemlerindeki rolünü analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kronik hastalıklar ve non-farmakolojik tedavide beslenmenin yeri | 1 |
2 | Klinikte beslenme ve önemli hususlar | 1 |
3 | Dislipidemi ve Ateroskleroitk kalp-damar hastalıklarında diyet tedavisi | 1 |
4 | Hipertansiyon hastalığında diyet | 1 |
5 | Kalp yetmezliğinde diyet | 1 |
6 | Diabetes mellitus hastalığında diyet | 1 |
7 | Gut hastalığında diyet | 1 |
8 | Epilepsi hastalığında diyet | 1 |
9 | Mide-barsak hastalıklarında diyet | 1 |
10 | Böbrek hastalıklarında beslenme | 1 |
11 | Karaciğer hastalıklarında beslenme | 1 |
12 | KOAH'ta beslenme | 1 |
13 | Kanserde diyet | 1 |
14 | Obezite tedavisi | 1 |
Kaynak |
1. Pubmed ve Sciencedirect akademik yayın veri tabanları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||
5 | PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | ||||||
8 | PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
9 | PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
10 | PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | X | |||||
11 | PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
13 | PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | ||||||
14 | PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X | |||||
15 | PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
16 | PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
17 | PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
18 | PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
19 | PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
20 | PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
21 | PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
22 | PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
23 | PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 4 | 56 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 5 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 5 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 245 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(245/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİKTE BESLENME | ECFD1115250 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neda TANER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinik uygulamalarda beslenmenin rolünü, hastalık yönetimindeki etkilerini ve tedavi stratejilerini öğretmek üzere tasarlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kronik hastalıklar ve non-farmakolojik tedavide beslenmenin yeri,Klinikte beslenme ve önemli hususlar,Dislipidemi ve Ateroskleroitk kalp-damar hastalıklarında diyet tedavisi,Hipertansiyon hastalığında diyet,Kalp yetmezliğinde diyet,Diabetes mellitus hastalığında diyet,Gut hastalığında diyet,Epilepsi hastalığında diyet,Mide-barsak hastalıklarında diyet,Böbrek hastalıklarında beslenme,Karaciğer hastalıklarında beslenme,KOAH'ta beslenme,Kanserde diyet,Obezite tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kronik hastalıkların beslenme ile ilişkisini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
3. Klinik ortamında beslenme uygulamalarının önemini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
4. Dislipidemi ve arterosklerotik kalp-damar hastalıklarının diyet tedavisine karar verir. | 11, 14, 2 | A, E |
5. Hipertansiyon hastalığında beslenmenin etkilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
6. Kalp yetmezliği durumunda diyet uygulamalarına karar verir. | 11, 14, 2 | A, E |
7. Diyabetes mellitus hastalığında beslenme stratejilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
8. Gut hastalığında beslenmenin önemini analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
9. Epilepsi hastalığında beslenmenin rolünü tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
10. Mide-bağırsak hastalıklarında beslenme stratejilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
11. Böbrek hastalıklarında beslenmenin önemini ve etkilerini analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
12. Karaciğer hastalıklarında beslenmenin rolünü tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
13. KOAH (Kronik obstrüktif akciğer hastalığı) durumunda beslenmenin etkilerini analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
14. Kanser hastalığında beslenmenin önemini ve etkilerini kavrar. | 11, 14, 2 | A, E |
15. Obezite tedavisinde beslenme stratejilerini tartışır. | 11, 14, 2 | A, E |
2. Beslenmenin non-farmakolojik tedavi yöntemlerindeki rolünü analiz eder. | 11, 14, 2 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kronik hastalıklar ve non-farmakolojik tedavide beslenmenin yeri | 1 |
2 | Klinikte beslenme ve önemli hususlar | 1 |
3 | Dislipidemi ve Ateroskleroitk kalp-damar hastalıklarında diyet tedavisi | 1 |
4 | Hipertansiyon hastalığında diyet | 1 |
5 | Kalp yetmezliğinde diyet | 1 |
6 | Diabetes mellitus hastalığında diyet | 1 |
7 | Gut hastalığında diyet | 1 |
8 | Epilepsi hastalığında diyet | 1 |
9 | Mide-barsak hastalıklarında diyet | 1 |
10 | Böbrek hastalıklarında beslenme | 1 |
11 | Karaciğer hastalıklarında beslenme | 1 |
12 | KOAH'ta beslenme | 1 |
13 | Kanserde diyet | 1 |
14 | Obezite tedavisi | 1 |
Kaynak |
1. Pubmed ve Sciencedirect akademik yayın veri tabanları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||
5 | PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | ||||||
8 | PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
9 | PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
10 | PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | X | |||||
11 | PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
13 | PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | ||||||
14 | PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X | |||||
15 | PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
16 | PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
17 | PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
18 | PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
19 | PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
20 | PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
21 | PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
22 | PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
23 | PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |