Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK BAKIM PLANLAMA VE UYGULAMA | ECFD1215290 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neda TANER, Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmasötik bakımın tanımlanması ve temel içeriğin anlatılması. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirlenmesi, planlanması ve uygulamasında olan tüm basamakların öğrenilmesi. Bunları yaparken en doğru ve güncel bilgilerin ulaşma ve kullanma becerilerin elde edilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmasötik Bakıma Giriş ,Farmasötik Bakım Uygulama Standartları,İlaç Yönetimi ,İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS),İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler,Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım,Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması,Kayıt tutulması ve Hasta takibi,Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi,Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı ,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Farmasötik bakımın tanımlar, | 10, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A, E, F |
2. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirler, | 10, 14, 16, 19, 38, 9 | A, E, F |
3. Hastaya özgü farmasötik bakımı planlar | 10, 38, 4, 9 | A, E, F |
4. Farmasötik bakımın basamaklarını açıklar | 10, 16, 4, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmasötik Bakıma Giriş | 1, 2, 3, 4 |
2 | Farmasötik Bakım Uygulama Standartları | 1, 2, 3, 4 |
3 | İlaç Yönetimi | 1, 2, 3, 4 |
4 | İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS) | 1, 2, 3, 4 |
5 | İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler | 1, 2, 3, 4 |
6 | Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
7 | Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması | 1, 2, 3, 4 |
8 | Kayıt tutulması ve Hasta takibi | 1, 2, 3, 4 |
9 | Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi | 1, 2, 3, 4 |
10 | Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı | 1, 2, 3, 4 |
11 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I | 1, 2, 3, 4 |
12 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II | 1, 2, 3, 4 |
13 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III | 1, 2, 3, 4 |
14 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1. Robert J. Cipolle, Linda Strand, Peter Morley-Pharmaceutical Care Practice_ The Patient-Centered Approach to Medication Management-McGraw-Hill Medical (2012). |
2. Pharmaceutical care: Policies and Practices for a Safer, More Responsible and Cost-effective Health System (2012) 3. Community And Clinical Pharmacy Services A Step-By-Step Approach 4. Wiffen P. (2012) Oxford Handbook of Clinical Pharmacy (2nd ed) Oxford University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
1 | PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
5 | PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | |||||
7 | PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
9 | PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
10 | PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | X | |||||
11 | PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
13 | PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X | |||||
14 | PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X | |||||
15 | PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
16 | PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
17 | PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
18 | PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
19 | PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
20 | PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
21 | PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
22 | PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
23 | PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 3 | 18 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 6 | 2 | 12 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 4 | 56 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK BAKIM PLANLAMA VE UYGULAMA | ECFD1215290 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neda TANER, Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmasötik bakımın tanımlanması ve temel içeriğin anlatılması. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirlenmesi, planlanması ve uygulamasında olan tüm basamakların öğrenilmesi. Bunları yaparken en doğru ve güncel bilgilerin ulaşma ve kullanma becerilerin elde edilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmasötik Bakıma Giriş ,Farmasötik Bakım Uygulama Standartları,İlaç Yönetimi ,İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS),İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler,Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım,Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması,Kayıt tutulması ve Hasta takibi,Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi,Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı ,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Farmasötik bakımın tanımlar, | 10, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A, E, F |
2. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirler, | 10, 14, 16, 19, 38, 9 | A, E, F |
3. Hastaya özgü farmasötik bakımı planlar | 10, 38, 4, 9 | A, E, F |
4. Farmasötik bakımın basamaklarını açıklar | 10, 16, 4, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmasötik Bakıma Giriş | 1, 2, 3, 4 |
2 | Farmasötik Bakım Uygulama Standartları | 1, 2, 3, 4 |
3 | İlaç Yönetimi | 1, 2, 3, 4 |
4 | İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS) | 1, 2, 3, 4 |
5 | İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler | 1, 2, 3, 4 |
6 | Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
7 | Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması | 1, 2, 3, 4 |
8 | Kayıt tutulması ve Hasta takibi | 1, 2, 3, 4 |
9 | Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi | 1, 2, 3, 4 |
10 | Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı | 1, 2, 3, 4 |
11 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I | 1, 2, 3, 4 |
12 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II | 1, 2, 3, 4 |
13 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III | 1, 2, 3, 4 |
14 | Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1. Robert J. Cipolle, Linda Strand, Peter Morley-Pharmaceutical Care Practice_ The Patient-Centered Approach to Medication Management-McGraw-Hill Medical (2012). |
2. Pharmaceutical care: Policies and Practices for a Safer, More Responsible and Cost-effective Health System (2012) 3. Community And Clinical Pharmacy Services A Step-By-Step Approach 4. Wiffen P. (2012) Oxford Handbook of Clinical Pharmacy (2nd ed) Oxford University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
1 | PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
5 | PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | |||||
7 | PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
9 | PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
10 | PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir. | X | |||||
11 | PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
13 | PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X | |||||
14 | PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X | |||||
15 | PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
16 | PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
17 | PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
18 | PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
19 | PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
20 | PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
21 | PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
22 | PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
23 | PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |