Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER | PDTD1214731 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İstatistik yöntemler ile ilgili ileri bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırmalarda kullanmak üzere bilgi oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Grafik ve Tabloların Hazırlanması,Tanımlayıcılar: Merkezi Eğilim Ölçüleri - Yayılım Ölçüleri - Çarpıklık Ölçüleri - Basıklık Ölçüleri,Olasılık - Olasılık Dağılımları - Örnekleme Dağılımları: z - t - F - Ki-kare,Student-t testleri - Mann Whitney U - Wilcoxon Sınamaları,Tek Yönlü ANOVA - Tekrarlı ANOVA - Kruskal Wallis Testi - Friedman Testi,Korelasyon: Pearson - Spearman - Kendall Tau,Basit Doğrusal Regresyon,Çoklu Doğrusal Regresyon,Lojistik Regresyon,MANOVA,Ki-Kare Testleri: Pearson - Fisher - G,Roc Eğrisi: Sensitivity -Specificity,Güvenirlilik: Cronbach's Alfa - Composite Güvenirlilik - Sınıf İçi Güvenirlilik,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tanımsal istatistikleri yorumlayabilmesi | 16, 6, 9 | A |
Tablo ve grafikleri yorumlanabilmesi | 12, 6, 9 | A |
Tanımlayıcı İstatistikleri hesaplayabilmesi | 10, 6, 9 | A |
Normal dağılım verilerini yorumlayabilmesi | 10, 6, 9 | A |
Hipotez yazabilmesi ve Doğru yöntemi belirleyebilir | 16, 6, 9 | A |
Örneklem sayısı hesaplayabilmesi | 12, 16, 6, 9 | A |
SPSS kullanabilir | 16, 6, 9 | A |
Hipotezlerini sınayabilir | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Grafik ve Tabloların Hazırlanması | Kaynak 1 |
2 | Tanımlayıcılar: Merkezi Eğilim Ölçüleri - Yayılım Ölçüleri - Çarpıklık Ölçüleri - Basıklık Ölçüleri | Kaynak 1 |
3 | Olasılık - Olasılık Dağılımları - Örnekleme Dağılımları: z - t - F - Ki-kare | Kaynak 1 |
4 | Student-t testleri - Mann Whitney U - Wilcoxon Sınamaları | Kaynak 2 |
5 | Tek Yönlü ANOVA - Tekrarlı ANOVA - Kruskal Wallis Testi - Friedman Testi | Kaynak 2 |
6 | Korelasyon: Pearson - Spearman - Kendall Tau | Kaynak 2 |
7 | Basit Doğrusal Regresyon | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
8 | Çoklu Doğrusal Regresyon | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
9 | Lojistik Regresyon | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
10 | MANOVA | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
11 | Ki-Kare Testleri: Pearson - Fisher - G | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
12 | Roc Eğrisi: Sensitivity -Specificity | Kaynak 3 |
13 | Güvenirlilik: Cronbach's Alfa - Composite Güvenirlilik - Sınıf İçi Güvenirlilik | Kaynak 2 |
14 | Genel Tekrar | Ders Notları |
Kaynak |
1- Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V. (2012). Biyoistatistik, İstanbul: Hatipoğlu Yayınları.
2- Alpar, R. (2011). Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, Ankara: Detay Yayıncılık
3- Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007), Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Protetik tedavilerde uygulanacak temel ve ileri tekniklere yönelik yeterli bilgiye sahiptir. Protetik tedavi konusunda kliniğe katkı sağlayacak problemleri tespit edebilir. Mesleki ve etik sorumluluğa sahiptir. | | | | | |
2 | Protetik tedavide temel ve ileri teknikleri uygulayabilir. Protetik tedavi konularında bilimsel araştırma planlayıp, sonuçlandırıp sözlü yada yazılı sunabilir. Bu sunumu ana dilinde olduğu kadar yabancı dilde (İngilizce) de yapabilir. | | | | | |
3 | Disiplinler arası sağlık personelleri ile işbirliği yaparak ekip içinde veya bağımsız olarak protetik tedavileri hastanın yararını gözeterek planlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | |
4 | Yeni bir bilgiyi mevcut bilgileri ve kanıta dayalı olarak yorumlayabilir ve mevcut bilgileri ile birleştirebilir. | | | | | |
5 | Yeni teknolojik gelişmeleri verimli olarak kullanır ve bu konuda yapılacak bilimsel ve klinik çalışmalarda ekip içinde etkin şekilde çalışır. | | | | | |
6 | Kanıta dayalı teorik bilgileri kliniğine ve araştırmalarına uyarlar. Buradan elde ettiği bilgileri hastaların tedavisinde uygular ve bu sırada hastalarına bu yenilikleri doğru ve anlayabilecekleri şekilde aktarır. Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | | | | | |
7 | Hastaların protetik problemlerini klinik ve radyolojik olarak teşhis edebilir ve ekip çalışması içinde çözebilir. | | | | | |
8 | Sabit ve hareketli protetik tedavilerin her türünü vakalara uygun olarak planlar ve uygular. | | | | | |
9 | İmplantüstü ve çene yüz protezlerini birlikte çalışılacak diğer branşlarla iş birliği içinde planlar ve uygular. | | | | | |
10 | Fonksiyonel oklüzyonu ve çiğneme sisteminin fizyolojisini bilir bozukluklarını tanımlar ve tedavisini uygular. | | | | | |
11 | Dişhekimliğinde özellikle de protetik tedavide kullanılan materyalleri ve cihazları tanır ve doğru şekilde kullanmayı bilir | | | | | |
12 | Hastaların korku ve anksiyetelerinin giderilerek tedavilerinin yapılabilmesi için hipnoz gibi tamamlayıcı tıp uygulamalarını bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 |
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 231 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30) | 8 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER | PDTD1214731 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İstatistik yöntemler ile ilgili ileri bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırmalarda kullanmak üzere bilgi oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Grafik ve Tabloların Hazırlanması,Tanımlayıcılar: Merkezi Eğilim Ölçüleri - Yayılım Ölçüleri - Çarpıklık Ölçüleri - Basıklık Ölçüleri,Olasılık - Olasılık Dağılımları - Örnekleme Dağılımları: z - t - F - Ki-kare,Student-t testleri - Mann Whitney U - Wilcoxon Sınamaları,Tek Yönlü ANOVA - Tekrarlı ANOVA - Kruskal Wallis Testi - Friedman Testi,Korelasyon: Pearson - Spearman - Kendall Tau,Basit Doğrusal Regresyon,Çoklu Doğrusal Regresyon,Lojistik Regresyon,MANOVA,Ki-Kare Testleri: Pearson - Fisher - G,Roc Eğrisi: Sensitivity -Specificity,Güvenirlilik: Cronbach's Alfa - Composite Güvenirlilik - Sınıf İçi Güvenirlilik,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tanımsal istatistikleri yorumlayabilmesi | 16, 6, 9 | A |
Tablo ve grafikleri yorumlanabilmesi | 12, 6, 9 | A |
Tanımlayıcı İstatistikleri hesaplayabilmesi | 10, 6, 9 | A |
Normal dağılım verilerini yorumlayabilmesi | 10, 6, 9 | A |
Hipotez yazabilmesi ve Doğru yöntemi belirleyebilir | 16, 6, 9 | A |
Örneklem sayısı hesaplayabilmesi | 12, 16, 6, 9 | A |
SPSS kullanabilir | 16, 6, 9 | A |
Hipotezlerini sınayabilir | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Grafik ve Tabloların Hazırlanması | Kaynak 1 |
2 | Tanımlayıcılar: Merkezi Eğilim Ölçüleri - Yayılım Ölçüleri - Çarpıklık Ölçüleri - Basıklık Ölçüleri | Kaynak 1 |
3 | Olasılık - Olasılık Dağılımları - Örnekleme Dağılımları: z - t - F - Ki-kare | Kaynak 1 |
4 | Student-t testleri - Mann Whitney U - Wilcoxon Sınamaları | Kaynak 2 |
5 | Tek Yönlü ANOVA - Tekrarlı ANOVA - Kruskal Wallis Testi - Friedman Testi | Kaynak 2 |
6 | Korelasyon: Pearson - Spearman - Kendall Tau | Kaynak 2 |
7 | Basit Doğrusal Regresyon | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
8 | Çoklu Doğrusal Regresyon | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
9 | Lojistik Regresyon | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
10 | MANOVA | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
11 | Ki-Kare Testleri: Pearson - Fisher - G | Kaynak 2 ve Kaynak 3 |
12 | Roc Eğrisi: Sensitivity -Specificity | Kaynak 3 |
13 | Güvenirlilik: Cronbach's Alfa - Composite Güvenirlilik - Sınıf İçi Güvenirlilik | Kaynak 2 |
14 | Genel Tekrar | Ders Notları |
Kaynak |
1- Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V. (2012). Biyoistatistik, İstanbul: Hatipoğlu Yayınları.
2- Alpar, R. (2011). Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, Ankara: Detay Yayıncılık
3- Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007), Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Protetik tedavilerde uygulanacak temel ve ileri tekniklere yönelik yeterli bilgiye sahiptir. Protetik tedavi konusunda kliniğe katkı sağlayacak problemleri tespit edebilir. Mesleki ve etik sorumluluğa sahiptir. | | | | | |
2 | Protetik tedavide temel ve ileri teknikleri uygulayabilir. Protetik tedavi konularında bilimsel araştırma planlayıp, sonuçlandırıp sözlü yada yazılı sunabilir. Bu sunumu ana dilinde olduğu kadar yabancı dilde (İngilizce) de yapabilir. | | | | | |
3 | Disiplinler arası sağlık personelleri ile işbirliği yaparak ekip içinde veya bağımsız olarak protetik tedavileri hastanın yararını gözeterek planlayabilir ve uygulayabilir. | | | | | |
4 | Yeni bir bilgiyi mevcut bilgileri ve kanıta dayalı olarak yorumlayabilir ve mevcut bilgileri ile birleştirebilir. | | | | | |
5 | Yeni teknolojik gelişmeleri verimli olarak kullanır ve bu konuda yapılacak bilimsel ve klinik çalışmalarda ekip içinde etkin şekilde çalışır. | | | | | |
6 | Kanıta dayalı teorik bilgileri kliniğine ve araştırmalarına uyarlar. Buradan elde ettiği bilgileri hastaların tedavisinde uygular ve bu sırada hastalarına bu yenilikleri doğru ve anlayabilecekleri şekilde aktarır. Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | | | | | |
7 | Hastaların protetik problemlerini klinik ve radyolojik olarak teşhis edebilir ve ekip çalışması içinde çözebilir. | | | | | |
8 | Sabit ve hareketli protetik tedavilerin her türünü vakalara uygun olarak planlar ve uygular. | | | | | |
9 | İmplantüstü ve çene yüz protezlerini birlikte çalışılacak diğer branşlarla iş birliği içinde planlar ve uygular. | | | | | |
10 | Fonksiyonel oklüzyonu ve çiğneme sisteminin fizyolojisini bilir bozukluklarını tanımlar ve tedavisini uygular. | | | | | |
11 | Dişhekimliğinde özellikle de protetik tedavide kullanılan materyalleri ve cihazları tanır ve doğru şekilde kullanmayı bilir | | | | | |
12 | Hastaların korku ve anksiyetelerinin giderilerek tedavilerinin yapılabilmesi için hipnoz gibi tamamlayıcı tıp uygulamalarını bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 13:10Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 13:11