Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
RADYASYON FİZİĞİ VE DOZİMETRİSİ | SFZD1241490 | Bahar Dönemi | 3+4 | 5 | 18 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere foton ve elektron dozimetrisi, tedavi planlaması, doz hesaplamaları, brakiterapi ve radyasyondan korunma fiziği ve tedavi amaçlı radyasyon dağıtımında kalite güvencesinin mantığı hakkında bilgi vermek. Kalite kontrol yöntemlerinin uygulanması tartışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eksternal Demet Radyoterapisi,Eksternal Demetlerde veri toplanması,Tedavi planlama ilkeleri,Çok alanlı radyasyon tedavisi, IMRT, VMAT,Görüntülemede füzyon, kayıt, segmentasyon, kantitasyon,Hareket yönetimi,Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları,Brakiterapi,Brakiterapi Kaynakları,Brakiterapi Uygulama Cihazları,Brakiterapi Tedavi Planlama İlkeleri,Brakiterapide Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları,Radyoterapide özel teknikler,Nötronlar, protonlar ve hafif iyonlar ile radyasyon tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
PDD, TAR, TMR, TPR vb. gibi dozimetrik parametreleri tanımlar ve tartışır.
| 10, 16, 6, 9 | A |
Çeşitli doz ve MU hesaplamalarını tartışmak, analiz eder ve gerçekleştirir. | 10, 16, 6, 9 | A |
Foton dozimetrisinin fiziğinin çeşitli yönlerini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Elektron dozimetrisinin fiziğinin çeşitli yönlerini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Simülasyon ve tedavi planlamasının ilkelerini ve sürecini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Tedavi planlama tekniklerindeki ilerlemeleri tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Brakiterapinin mantığını radyoaktif malzemeler, aplikatörler, implant türleri, dozimetri ve güvenlik açılarından tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
IMRT, SRS, Proton ve TBI gibi özel tedavi prosedürlerinin ilkelerini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Eksternal Demet Radyoterapisi | Ön Okuma |
2 | Eksternal Demetlerde veri toplanması | Ön okuma |
3 | Tedavi planlama ilkeleri | Ön okuma |
4 | Çok alanlı radyasyon tedavisi, IMRT, VMAT | Ön okuma |
5 | Görüntülemede füzyon, kayıt, segmentasyon, kantitasyon | Ön okuma |
6 | Hareket yönetimi | Ön okuma |
7 | Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları | Ön okuma |
8 | Brakiterapi | Ön okuma |
9 | Brakiterapi Kaynakları | Ön okuma |
10 | Brakiterapi Uygulama Cihazları | Ön okuma |
11 | Brakiterapi Tedavi Planlama İlkeleri | Ön okuma |
12 | Brakiterapide Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları | Ön okuma |
13 | Radyoterapide özel teknikler | Ön okuma |
14 | Nötronlar, protonlar ve hafif iyonlar ile radyasyon tedavisi | Ön okuma |
Kaynak |
Radiation Oncology Physics: A Handbook for Teachers and Students E.B. Podgorsak Technical Editor |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Radyasyon Onkolojisi, nükleer tıp ve radyoloji alanında kullanılan radyasyon veren cihazların yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Radyasyon verici cihazların günlük, aylık ve yıllık kalite kontrol programlarını takip etmeyi ve uygulamayı bilir. | | | | | X |
3 | Kliniğe yeni alınan cihazların kabulu ve hizmete sokması aşamasında yapılması gerekenleri bilir. | | | | | X |
4 | Hastaların tedavi planlamasını yapma yeteneğine sahiptir. | | | | | |
5 | Çalıştığı kurumun radyasyondan korunma görevlisi olacak bilgiye sahiptir. | | | | | X |
6 | Alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | | | | | X |
7 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | | | | |
8 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | | X | | | |
9 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir. | X | | | | |
10 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | | | | |
11 | Klinik uygulamaların hasta ve personele en az radyasyon verecek şekilde planlamasını yapabilir. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 7 | 98 |
Rehberli Problem Çözme | 3 | 30 | 90 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 40 | 120 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 40 | 80 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 548 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(548/30) | 18 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
RADYASYON FİZİĞİ VE DOZİMETRİSİ | SFZD1241490 | Bahar Dönemi | 3+4 | 5 | 18 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere foton ve elektron dozimetrisi, tedavi planlaması, doz hesaplamaları, brakiterapi ve radyasyondan korunma fiziği ve tedavi amaçlı radyasyon dağıtımında kalite güvencesinin mantığı hakkında bilgi vermek. Kalite kontrol yöntemlerinin uygulanması tartışmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eksternal Demet Radyoterapisi,Eksternal Demetlerde veri toplanması,Tedavi planlama ilkeleri,Çok alanlı radyasyon tedavisi, IMRT, VMAT,Görüntülemede füzyon, kayıt, segmentasyon, kantitasyon,Hareket yönetimi,Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları,Brakiterapi,Brakiterapi Kaynakları,Brakiterapi Uygulama Cihazları,Brakiterapi Tedavi Planlama İlkeleri,Brakiterapide Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları,Radyoterapide özel teknikler,Nötronlar, protonlar ve hafif iyonlar ile radyasyon tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
PDD, TAR, TMR, TPR vb. gibi dozimetrik parametreleri tanımlar ve tartışır.
| 10, 16, 6, 9 | A |
Çeşitli doz ve MU hesaplamalarını tartışmak, analiz eder ve gerçekleştirir. | 10, 16, 6, 9 | A |
Foton dozimetrisinin fiziğinin çeşitli yönlerini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Elektron dozimetrisinin fiziğinin çeşitli yönlerini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Simülasyon ve tedavi planlamasının ilkelerini ve sürecini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Tedavi planlama tekniklerindeki ilerlemeleri tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Brakiterapinin mantığını radyoaktif malzemeler, aplikatörler, implant türleri, dozimetri ve güvenlik açılarından tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
IMRT, SRS, Proton ve TBI gibi özel tedavi prosedürlerinin ilkelerini tartışır. | 10, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Eksternal Demet Radyoterapisi | Ön Okuma |
2 | Eksternal Demetlerde veri toplanması | Ön okuma |
3 | Tedavi planlama ilkeleri | Ön okuma |
4 | Çok alanlı radyasyon tedavisi, IMRT, VMAT | Ön okuma |
5 | Görüntülemede füzyon, kayıt, segmentasyon, kantitasyon | Ön okuma |
6 | Hareket yönetimi | Ön okuma |
7 | Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları | Ön okuma |
8 | Brakiterapi | Ön okuma |
9 | Brakiterapi Kaynakları | Ön okuma |
10 | Brakiterapi Uygulama Cihazları | Ön okuma |
11 | Brakiterapi Tedavi Planlama İlkeleri | Ön okuma |
12 | Brakiterapide Performans Testi ve Kalite Güvence Ekipmanları | Ön okuma |
13 | Radyoterapide özel teknikler | Ön okuma |
14 | Nötronlar, protonlar ve hafif iyonlar ile radyasyon tedavisi | Ön okuma |
Kaynak |
Radiation Oncology Physics: A Handbook for Teachers and Students E.B. Podgorsak Technical Editor |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Radyasyon Onkolojisi, nükleer tıp ve radyoloji alanında kullanılan radyasyon veren cihazların yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Radyasyon verici cihazların günlük, aylık ve yıllık kalite kontrol programlarını takip etmeyi ve uygulamayı bilir. | | | | | X |
3 | Kliniğe yeni alınan cihazların kabulu ve hizmete sokması aşamasında yapılması gerekenleri bilir. | | | | | X |
4 | Hastaların tedavi planlamasını yapma yeteneğine sahiptir. | | | | | |
5 | Çalıştığı kurumun radyasyondan korunma görevlisi olacak bilgiye sahiptir. | | | | | X |
6 | Alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | | | | | X |
7 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | | | | |
8 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | | X | | | |
9 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir. | X | | | | |
10 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | | | | |
11 | Klinik uygulamaların hasta ve personele en az radyasyon verecek şekilde planlamasını yapabilir. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/05/2023 - 15:42Son Güncelleme Tarihi: 04/05/2023 - 15:52