Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI SAĞLIK YÖNETİMİ | SAYD2138050 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinin özelliklerini, yönetim ve yönetişim ilkelerini kanıta dayalı ve insan odaklı bir yaklaşımla öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ve yönetişim kavramları,Yönetimin işlevleri: Planlama, Örgütleme,Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, Yönlendirme,Yönetimin işlevleri: Denetleme, Karar verme,Kanıta dayalı yönetimin anlamı,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II,İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II,Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri,Toplum sağlık düzeyi göstergeleri,Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması,İhtiyaç değerlendirme yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Yönetim kavramını ve işlevlerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
2-Yönetişim kavramını ve işlevlerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
3-Yönetsel kararlar verilirken kanıta dayanmanın önemini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
4-Kanıt üretme, bulma ve kullanma yollarını tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
5-Hizmet sunumu sırasında insan odaklı olmanın önemini açıklayacaktır. | 16, 9 | A |
6-Sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendirebilme amacıyla çeşitli ölçüt ve göstergeleri hesaplayacaktır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ve yönetişim kavramları | Ders notlarının okunması |
2 | Yönetimin işlevleri: Planlama, Örgütleme | Ders notlarının okunması |
3 | Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, Yönlendirme | Ders notlarının okunması |
4 | Yönetimin işlevleri: Denetleme, Karar verme | Ders notlarının okunması |
5 | Kanıta dayalı yönetimin anlamı | Ders notlarının okunması |
6 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I | Ders notlarının okunması |
7 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II | Ders notlarının okunması |
8 | İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik | Ders notlarının okunması |
9 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I | Ders notlarının okunması |
10 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II | Ders notlarının okunması |
11 | Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri | Ders notlarının okunması |
12 | Toplum sağlık düzeyi göstergeleri | Ders notlarının okunması |
13 | Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması | Ders notlarının okunması |
14 | İhtiyaç değerlendirme yöntemleri | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Wolper LF (ed.) Health care administration: Planning, implementing, and managing organized delivery systems.4th edition.Jones and Bartlett Publishers, 2004. 3-Sur H, Palteki T (eds.). Hastane Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Hayran O. Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler. Nobel tıp kitabevleri, İstanbul, 2012. 6-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 7-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | ||||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 13 | 6 | 78 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 30 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 286 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(286/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI SAĞLIK YÖNETİMİ | SAYD2138050 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinin özelliklerini, yönetim ve yönetişim ilkelerini kanıta dayalı ve insan odaklı bir yaklaşımla öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ve yönetişim kavramları,Yönetimin işlevleri: Planlama, Örgütleme,Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, Yönlendirme,Yönetimin işlevleri: Denetleme, Karar verme,Kanıta dayalı yönetimin anlamı,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I,Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II,İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I,Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II,Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri,Toplum sağlık düzeyi göstergeleri,Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması,İhtiyaç değerlendirme yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Yönetim kavramını ve işlevlerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
2-Yönetişim kavramını ve işlevlerini tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
3-Yönetsel kararlar verilirken kanıta dayanmanın önemini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
4-Kanıt üretme, bulma ve kullanma yollarını tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
5-Hizmet sunumu sırasında insan odaklı olmanın önemini açıklayacaktır. | 16, 9 | A |
6-Sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendirebilme amacıyla çeşitli ölçüt ve göstergeleri hesaplayacaktır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ve yönetişim kavramları | Ders notlarının okunması |
2 | Yönetimin işlevleri: Planlama, Örgütleme | Ders notlarının okunması |
3 | Yönetimin işlevleri: İnsan kaynakları, Yönlendirme | Ders notlarının okunması |
4 | Yönetimin işlevleri: Denetleme, Karar verme | Ders notlarının okunması |
5 | Kanıta dayalı yönetimin anlamı | Ders notlarının okunması |
6 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri I | Ders notlarının okunması |
7 | Kanıt üretme, bulma ve kullanma yöntemleri II | Ders notlarının okunması |
8 | İnsan odaklılık ve cevap verebilirlik | Ders notlarının okunması |
9 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi I | Ders notlarının okunması |
10 | Kalitenin izlenmesi ve yönetimi II | Ders notlarının okunması |
11 | Yataklı sağlık kuruluşları değerlendirme ölçütleri | Ders notlarının okunması |
12 | Toplum sağlık düzeyi göstergeleri | Ders notlarının okunması |
13 | Göstergelerin standardizasyon ve ayarlanması | Ders notlarının okunması |
14 | İhtiyaç değerlendirme yöntemleri | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Wolper LF (ed.) Health care administration: Planning, implementing, and managing organized delivery systems.4th edition.Jones and Bartlett Publishers, 2004. 3-Sur H, Palteki T (eds.). Hastane Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Hayran O. Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler. Nobel tıp kitabevleri, İstanbul, 2012. 6-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 7-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | ||||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |