Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNETİM TEORİLERİNİN ANALİZİ | SAYD1167520 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sabahattin AYDIN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Emre YILMAZ |
Dersin Amacı | Sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşların organizasyonu ve işleyişi ile ilgili yönetim teorilerini ve bu teoriler kullanılarak yapılmış bilimsel araştırmaları tartışmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim-teori ilişkisi,Yönetim teorilerini değerlendirme kriterleri,Yönetim teorilerinin gelişimi: Rasyonel ve neoklasik teoriler,Yönetim teorilerinin gelişimi: Yönetim bilimi ve açık sistem teorileri,Farklı teorik bakış açılarıyla dış çevreye uyum,Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I,Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II,Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-I,Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-II,Kaynak bağımlılığı teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri ,Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I ,Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II ,İşlem maliyetleri teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri,Popülasyon ekolojisi teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yönetim-teori ilişkisini tartışabilecektir. | 10, 16, 4, 9 | D, E |
Bilimsel teori kavramını açıklar. | 10, 16, 4, 9 | E |
Bir bilimsel teorinin amacını ve unsurlarını açıklar. | 10, 16, 4, 9 | E |
Temel yönetim teorilerinin sınıflandırılmasını yorumlar. | 10, 16, 4, 9 | E |
Temel yönetim teorilerini kullanarak yapılmış araştırmaları tartışır. | 10, 16, 19, 4, 9 | E |
Temel yönetim teorilerinin sağlık hizmeti sunan örgütlerin davranışlarını anlama, açıklama ve tahmin etmedeki rolünü tartışır | 10, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim-teori ilişkisi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | Yönetim teorilerini değerlendirme kriterleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | Yönetim teorilerinin gelişimi: Rasyonel ve neoklasik teoriler | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | Yönetim teorilerinin gelişimi: Yönetim bilimi ve açık sistem teorileri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | Farklı teorik bakış açılarıyla dış çevreye uyum | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-I | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-II | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | Kaynak bağımlılığı teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | İşlem maliyetleri teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | Popülasyon ekolojisi teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Richard W. Scott. Organizations: Rational, Natural and Open Systems, third edition, New Jersey, 1992. Richard L. Daft. Organization Theory and Design, fifth edition, 1995. Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. Robert Dubin. Theory. İçinde: Theory Building, revised edition, New York, 1978. Samuel B. Bacharach. Organizational Theories: Some Criteria for Evaluation. Academy of Management Review, 1989, 14(4): 496-515. Stephen M. Shortell ve Arnold D. Kaluzny. Organization Theory and Health Services Management. İçinde: Health Care Management: Organization Design and Behavior, third edition, New York, 1994. |
Dersin öğretim üyesinin metaryelleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | ||||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNETİM TEORİLERİNİN ANALİZİ | SAYD1167520 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sabahattin AYDIN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Emre YILMAZ |
Dersin Amacı | Sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşların organizasyonu ve işleyişi ile ilgili yönetim teorilerini ve bu teoriler kullanılarak yapılmış bilimsel araştırmaları tartışmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim-teori ilişkisi,Yönetim teorilerini değerlendirme kriterleri,Yönetim teorilerinin gelişimi: Rasyonel ve neoklasik teoriler,Yönetim teorilerinin gelişimi: Yönetim bilimi ve açık sistem teorileri,Farklı teorik bakış açılarıyla dış çevreye uyum,Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I,Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II,Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-I,Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-II,Kaynak bağımlılığı teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri ,Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I ,Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II ,İşlem maliyetleri teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri,Popülasyon ekolojisi teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yönetim-teori ilişkisini tartışabilecektir. | 10, 16, 4, 9 | D, E |
Bilimsel teori kavramını açıklar. | 10, 16, 4, 9 | E |
Bir bilimsel teorinin amacını ve unsurlarını açıklar. | 10, 16, 4, 9 | E |
Temel yönetim teorilerinin sınıflandırılmasını yorumlar. | 10, 16, 4, 9 | E |
Temel yönetim teorilerini kullanarak yapılmış araştırmaları tartışır. | 10, 16, 19, 4, 9 | E |
Temel yönetim teorilerinin sağlık hizmeti sunan örgütlerin davranışlarını anlama, açıklama ve tahmin etmedeki rolünü tartışır | 10, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim-teori ilişkisi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | Yönetim teorilerini değerlendirme kriterleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | Yönetim teorilerinin gelişimi: Rasyonel ve neoklasik teoriler | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | Yönetim teorilerinin gelişimi: Yönetim bilimi ve açık sistem teorileri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | Farklı teorik bakış açılarıyla dış çevreye uyum | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | Durumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-I | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | Stratejik durumsallık teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri-II | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | Kaynak bağımlılığı teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-I | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | Kurumsal teori: Sağlıkta araştırma örnekleri-II | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | İşlem maliyetleri teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | Popülasyon ekolojisi teorisi: Sağlıkta araştırma örnekleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Richard W. Scott. Organizations: Rational, Natural and Open Systems, third edition, New Jersey, 1992. Richard L. Daft. Organization Theory and Design, fifth edition, 1995. Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. Robert Dubin. Theory. İçinde: Theory Building, revised edition, New York, 1978. Samuel B. Bacharach. Organizational Theories: Some Criteria for Evaluation. Academy of Management Review, 1989, 14(4): 496-515. Stephen M. Shortell ve Arnold D. Kaluzny. Organization Theory and Health Services Management. İçinde: Health Care Management: Organization Design and Behavior, third edition, New York, 1994. |
Dersin öğretim üyesinin metaryelleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | ||||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |