Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FONKSİYONEL NÖROGÖRÜNTÜLEME | SNBD1240060 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 07:00-07:45 Çarşamba 08:00-08:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ali Behram SALAR, Dr.Öğr.Üye. Mevhibe SARICAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fonksiyonel Nörogörüntüleme tekniklerinden olan fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme ve fonksiyonel yakın kızılötesi ışın spektroskopisi tekniklerinin temel prensipleri, araştırma ve klinikte kullanımları ve son çalışmalar konusunda sinirbilim öğrencilerine bilgi kazandırmak, dinlenme durumu fMRI analizini FSL yazılım araçları ile öğrenilmesi ve uygulanması, fNIRS veri analizlerinin Homer3 programı ile analizinin öğrenilmesi ve uygulanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fonksiyonel Nörogörüntülemeye Giriş,Görüntü İşlemenin Temelleri,fMRI Analizine Giriş,fMRI verilerinin ön incelenmesi,Spasyal Normalizasyon,İstatistiksel Modelleme,Görüntülerden İstatistiksel Çıkarımlar,fMRI Verilerinin görselleştirilmesi, lokalizasyonu ve raporlanması,Dinlenme Durumun Ağları,Dinlenme Durumu Ağları 2,İnsan Konnektoma Projesi ,Homer Programının Kurulumu, data dosyası uzantısı çevirme ve programda datayı açma,Homer Programında fNIRS Datası Ön İşlemlenmesi,Homer Programında fNIRS datalarının sayısal veriye döndürülmesi, istatistiksel analizinin yapılması ve Atlas Viewer programında görselleştirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dinlenme durumu Fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme (fMRI) yönteminin tanır. | 17, 19, 5, 6, 8, 9 | |
Fonksiyonel Yakın Kızılötesi Işın Spektroskopisi (fNIRS) Nörogörüntüleme tekniğinin tanır. | 10, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | |
Dinlenme durumu fMRI analizinin FSL programı üzerinden uygular | 10, 16, 6, 8, 9 | |
fNIRS analizinin Homer programı üzerinden uygular | 10, 11, 16, 8, 9 | |
Analizlerin yorumlar ve raporlar | 10, 16, 6, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fonksiyonel Nörogörüntülemeye Giriş | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
2 | Görüntü İşlemenin Temelleri | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
3 | fMRI Analizine Giriş | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
4 | fMRI verilerinin ön incelenmesi | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
5 | Spasyal Normalizasyon | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
6 | İstatistiksel Modelleme | 'fsl course' web sitesinden analiz için araştırma yapmak |
7 | Görüntülerden İstatistiksel Çıkarımlar | 'fsl course' web sitesinden analiz için araştırma yapmak |
8 | fMRI Verilerinin görselleştirilmesi, lokalizasyonu ve raporlanması | 'fsl course' web sitesinden analiz için araştırma yapmak |
9 | Dinlenme Durumun Ağları | Resting state network tanımı ve yapılan çalışmalarla ilgili son beş yıla ait literatürün okunması |
10 | Dinlenme Durumu Ağları 2 | Resting state network tanımı ve yapılan çalışmalarla ilgili son beş yıla ait literatürün okunması |
11 | İnsan Konnektoma Projesi | İnsan Konnektoma Projesinin araştırılması ve ilgili literatürün okunması |
12 | Homer Programının Kurulumu, data dosyası uzantısı çevirme ve programda datayı açma | MATLAB ve Homer programlarının yüklenmesi |
13 | Homer Programında fNIRS Datası Ön İşlemlenmesi | Son beş yıla ait Homer programı ile ilgili literatürün okunması |
14 | Homer Programında fNIRS datalarının sayısal veriye döndürülmesi, istatistiksel analizinin yapılması ve Atlas Viewer programında görselleştirme | Son beş yıla ait Homer ve Atlas Viewer programları ile ilgili literatürün okunması |
Kaynak |
Introduction to Neuroimaging Analysis, Mark Jenkinson and Michael Chappell, Oxford Neuroimaging Primers; Introduction to Resting State fMRI Functional Connectivity, Janine Bijsterbosch, Stephen M. smith, and Christian F. Beckmann, Oxford Neuroimaging Primers |
İnternet veri tabanı ve simülasyonlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sinir sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel soruları ve güncel araştırma başlıklarını bilir, bunlarla ilgili yeni hipotezler üretebilir. | X | |||||
3 | Nörodejeneratif süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | ||||||
4 | Moleküler ve hücresel düzeydeki parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | ||||||
5 | Sinirbilim araştırmalarında kullanılan yöntemleri tanımlayabilir. Kendi araştırma alanıyla ilgili araştırma tekniklerini yardım almadan kullanabilir, yeni yöntem ve teknikler geliştirebilir. Araştırma alanıyla ilgili araştırma projeleri tasarlayabilir, bunları proje önerisi halinde sunabilir. Araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı bildiri ve makale formuna aktarabilir. | X | |||||
6 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
7 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
8 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
9 | Temel araştırmalara yüksek önem atfetmek ve çalışma kapsamına almakla birlikte sinirbilim araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X | |||||
10 | Ekip içinde ve bağımsız olarak bilimsel araştırma tasarlayabilir ve yürütebilir. Araştırma laboratuvarı yönetebilir, benzerlerini kurabilir. | X | |||||
11 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 8 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 36 | 36 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FONKSİYONEL NÖROGÖRÜNTÜLEME | SNBD1240060 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 07:00-07:45 Çarşamba 08:00-08:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ali Behram SALAR, Dr.Öğr.Üye. Mevhibe SARICAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fonksiyonel Nörogörüntüleme tekniklerinden olan fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme ve fonksiyonel yakın kızılötesi ışın spektroskopisi tekniklerinin temel prensipleri, araştırma ve klinikte kullanımları ve son çalışmalar konusunda sinirbilim öğrencilerine bilgi kazandırmak, dinlenme durumu fMRI analizini FSL yazılım araçları ile öğrenilmesi ve uygulanması, fNIRS veri analizlerinin Homer3 programı ile analizinin öğrenilmesi ve uygulanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fonksiyonel Nörogörüntülemeye Giriş,Görüntü İşlemenin Temelleri,fMRI Analizine Giriş,fMRI verilerinin ön incelenmesi,Spasyal Normalizasyon,İstatistiksel Modelleme,Görüntülerden İstatistiksel Çıkarımlar,fMRI Verilerinin görselleştirilmesi, lokalizasyonu ve raporlanması,Dinlenme Durumun Ağları,Dinlenme Durumu Ağları 2,İnsan Konnektoma Projesi ,Homer Programının Kurulumu, data dosyası uzantısı çevirme ve programda datayı açma,Homer Programında fNIRS Datası Ön İşlemlenmesi,Homer Programında fNIRS datalarının sayısal veriye döndürülmesi, istatistiksel analizinin yapılması ve Atlas Viewer programında görselleştirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dinlenme durumu Fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme (fMRI) yönteminin tanır. | 17, 19, 5, 6, 8, 9 | |
Fonksiyonel Yakın Kızılötesi Işın Spektroskopisi (fNIRS) Nörogörüntüleme tekniğinin tanır. | 10, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | |
Dinlenme durumu fMRI analizinin FSL programı üzerinden uygular | 10, 16, 6, 8, 9 | |
fNIRS analizinin Homer programı üzerinden uygular | 10, 11, 16, 8, 9 | |
Analizlerin yorumlar ve raporlar | 10, 16, 6, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fonksiyonel Nörogörüntülemeye Giriş | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
2 | Görüntü İşlemenin Temelleri | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
3 | fMRI Analizine Giriş | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
4 | fMRI verilerinin ön incelenmesi | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
5 | Spasyal Normalizasyon | Introduction to Neuroimaging Analysis kitabının ilgili bölümlerinin okunması |
6 | İstatistiksel Modelleme | 'fsl course' web sitesinden analiz için araştırma yapmak |
7 | Görüntülerden İstatistiksel Çıkarımlar | 'fsl course' web sitesinden analiz için araştırma yapmak |
8 | fMRI Verilerinin görselleştirilmesi, lokalizasyonu ve raporlanması | 'fsl course' web sitesinden analiz için araştırma yapmak |
9 | Dinlenme Durumun Ağları | Resting state network tanımı ve yapılan çalışmalarla ilgili son beş yıla ait literatürün okunması |
10 | Dinlenme Durumu Ağları 2 | Resting state network tanımı ve yapılan çalışmalarla ilgili son beş yıla ait literatürün okunması |
11 | İnsan Konnektoma Projesi | İnsan Konnektoma Projesinin araştırılması ve ilgili literatürün okunması |
12 | Homer Programının Kurulumu, data dosyası uzantısı çevirme ve programda datayı açma | MATLAB ve Homer programlarının yüklenmesi |
13 | Homer Programında fNIRS Datası Ön İşlemlenmesi | Son beş yıla ait Homer programı ile ilgili literatürün okunması |
14 | Homer Programında fNIRS datalarının sayısal veriye döndürülmesi, istatistiksel analizinin yapılması ve Atlas Viewer programında görselleştirme | Son beş yıla ait Homer ve Atlas Viewer programları ile ilgili literatürün okunması |
Kaynak |
Introduction to Neuroimaging Analysis, Mark Jenkinson and Michael Chappell, Oxford Neuroimaging Primers; Introduction to Resting State fMRI Functional Connectivity, Janine Bijsterbosch, Stephen M. smith, and Christian F. Beckmann, Oxford Neuroimaging Primers |
İnternet veri tabanı ve simülasyonlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sinir sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel soruları ve güncel araştırma başlıklarını bilir, bunlarla ilgili yeni hipotezler üretebilir. | X | |||||
3 | Nörodejeneratif süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | ||||||
4 | Moleküler ve hücresel düzeydeki parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | ||||||
5 | Sinirbilim araştırmalarında kullanılan yöntemleri tanımlayabilir. Kendi araştırma alanıyla ilgili araştırma tekniklerini yardım almadan kullanabilir, yeni yöntem ve teknikler geliştirebilir. Araştırma alanıyla ilgili araştırma projeleri tasarlayabilir, bunları proje önerisi halinde sunabilir. Araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı bildiri ve makale formuna aktarabilir. | X | |||||
6 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
7 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
8 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
9 | Temel araştırmalara yüksek önem atfetmek ve çalışma kapsamına almakla birlikte sinirbilim araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X | |||||
10 | Ekip içinde ve bağımsız olarak bilimsel araştırma tasarlayabilir ve yürütebilir. Araştırma laboratuvarı yönetebilir, benzerlerini kurabilir. | X | |||||
11 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |