Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİKTE GÜNCEL KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN, Dr.Öğr.Üye. Deniz DURALI, Prof.Dr. Mustafa GÜZEL, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN, Prof.Dr. Yasemin YÜKSEL DURMAZ, Doç.Dr. Özge ŞENSOY |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Akif AYAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN, Dr.Öğr.Üye. Deniz DURALI, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN, Prof.Dr. Yasemin YÜKSEL DURMAZ, Dr.Öğr.Üye. Özge ŞENSOY |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında insanda çeşitli sistemlerin ve ilişkili hastalıkların moleküler ve genetik düzeyde incelenmesi sonucu elde ettiğimiz ileri ve güncel bilgilerin kapsamlı değerlendirilmesi ve güncel tedavi yöntemlerinin irdelenmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genom Düzenleme Teknikleri ve CRISPR/Cas9 ,Protein-protein etkileşimleri ve ilaç tasarımı ,Yeniden Programlama: iPSC ve tıpta uygulamaları ,HLA, kan grupları ve aferez ,Biyomühendislik - Biyomalzeme - Mikroakışkan sistemler ,Transgenik teknikleri ve deneysel hayvan modelleri ,VİZE,Nanotıp ve Doku Mühendisliği Uygulamaları ,Dolaşımdaki Tümör Belirteçleri ,Kök Hücre ve klinik uygulamaları ,Organoid ve 3D hücre kültürü ,İmmün sistem ve kanser etkileşimi ,Lipidomiks-Metabolomiks ,Gen ve hücresel tedaviler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi biyoloji ve genetik alanında en güncel gelişme, yaklaşım ve yöntemleri (CRISPR/Cas9, transgenikdeney hayvanları stratejiler, organoidler vb) açıklar. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Tıbbi biyoloji ve genetik alanı ile disiplinler arası (biyomedikal mühendisliği ve medisinal kimya gibi) arasında bağ kurarak ilişkilendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
İnsanda çeşitli sistemlerin ileri düzeyde hücresel ve fonksiyonel çalışma prensiplerini açıklar. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sistemlerle ilişkili çeşitli ve hastalıkların hücresel, moleküler ve genetik temellerini yorumlar. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Çeşitli sistem ve hastalıkların güncel tedavi yöntemleri hakkında güncel bilgilerin kapsamlı sentezler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genom Düzenleme Teknikleri ve CRISPR/Cas9 | |
2 | Protein-protein etkileşimleri ve ilaç tasarımı | |
3 | Yeniden Programlama: iPSC ve tıpta uygulamaları | |
4 | HLA, kan grupları ve aferez | |
5 | Biyomühendislik - Biyomalzeme - Mikroakışkan sistemler | |
6 | Transgenik teknikleri ve deneysel hayvan modelleri | |
7 | VİZE | |
8 | Nanotıp ve Doku Mühendisliği Uygulamaları | |
9 | Dolaşımdaki Tümör Belirteçleri | |
10 | Kök Hücre ve klinik uygulamaları | |
11 | Organoid ve 3D hücre kültürü | |
12 | İmmün sistem ve kanser etkileşimi | |
13 | Lipidomiks-Metabolomiks | |
14 | Gen ve hücresel tedaviler |
Kaynak |
Güncel literatür |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | X | |||||
2 | Hücrenin organellerinin fonksiyonları ve organel yapı-işlev bozuklukları ile ilişkili hastalıkları tanımlar. | X | |||||
3 | Tıbbi Biyoloji ve Tıbbi genetik laboratuvarlarında kullanılan temel ve ileri düzey gereç ve cihazları tanımlar, kullanım amaçlarını açıklar. | X | |||||
4 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar ve düzenleyebilir. | ||||||
5 | İstatistiksel yöntemlere hakimdir. | X | |||||
6 | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve geliştirir. | X | |||||
7 | Bilimsel literatürü yabancı dil etkinliği yüksek düzeyde takip eder, gerekli bilgisayar ve teknik donanımlarını geliştirir ve aktif uygular. | X | |||||
8 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
9 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
10 | Bilimsel proje oluşturabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir. | X | |||||
12 | Bilimsel verilerin analizi yapabilir ve yorumlayabilir. | X | |||||
13 | Özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular. | X | |||||
15 | Alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | ||||||
16 | - Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
18 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
19 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
20 | Bilimsel bilgiyi, ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak aktarabilir, işbirlikleri kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 6 | 84 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 6 | 3 | 18 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİKTE GÜNCEL KONULAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN, Dr.Öğr.Üye. Deniz DURALI, Prof.Dr. Mustafa GÜZEL, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN, Prof.Dr. Yasemin YÜKSEL DURMAZ, Doç.Dr. Özge ŞENSOY |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Akif AYAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN, Dr.Öğr.Üye. Deniz DURALI, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN, Prof.Dr. Yasemin YÜKSEL DURMAZ, Dr.Öğr.Üye. Özge ŞENSOY |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında insanda çeşitli sistemlerin ve ilişkili hastalıkların moleküler ve genetik düzeyde incelenmesi sonucu elde ettiğimiz ileri ve güncel bilgilerin kapsamlı değerlendirilmesi ve güncel tedavi yöntemlerinin irdelenmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genom Düzenleme Teknikleri ve CRISPR/Cas9 ,Protein-protein etkileşimleri ve ilaç tasarımı ,Yeniden Programlama: iPSC ve tıpta uygulamaları ,HLA, kan grupları ve aferez ,Biyomühendislik - Biyomalzeme - Mikroakışkan sistemler ,Transgenik teknikleri ve deneysel hayvan modelleri ,VİZE,Nanotıp ve Doku Mühendisliği Uygulamaları ,Dolaşımdaki Tümör Belirteçleri ,Kök Hücre ve klinik uygulamaları ,Organoid ve 3D hücre kültürü ,İmmün sistem ve kanser etkileşimi ,Lipidomiks-Metabolomiks ,Gen ve hücresel tedaviler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi biyoloji ve genetik alanında en güncel gelişme, yaklaşım ve yöntemleri (CRISPR/Cas9, transgenikdeney hayvanları stratejiler, organoidler vb) açıklar. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Tıbbi biyoloji ve genetik alanı ile disiplinler arası (biyomedikal mühendisliği ve medisinal kimya gibi) arasında bağ kurarak ilişkilendirir. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
İnsanda çeşitli sistemlerin ileri düzeyde hücresel ve fonksiyonel çalışma prensiplerini açıklar. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Sistemlerle ilişkili çeşitli ve hastalıkların hücresel, moleküler ve genetik temellerini yorumlar. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Çeşitli sistem ve hastalıkların güncel tedavi yöntemleri hakkında güncel bilgilerin kapsamlı sentezler. | 10, 13, 14, 2, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genom Düzenleme Teknikleri ve CRISPR/Cas9 | |
2 | Protein-protein etkileşimleri ve ilaç tasarımı | |
3 | Yeniden Programlama: iPSC ve tıpta uygulamaları | |
4 | HLA, kan grupları ve aferez | |
5 | Biyomühendislik - Biyomalzeme - Mikroakışkan sistemler | |
6 | Transgenik teknikleri ve deneysel hayvan modelleri | |
7 | VİZE | |
8 | Nanotıp ve Doku Mühendisliği Uygulamaları | |
9 | Dolaşımdaki Tümör Belirteçleri | |
10 | Kök Hücre ve klinik uygulamaları | |
11 | Organoid ve 3D hücre kültürü | |
12 | İmmün sistem ve kanser etkileşimi | |
13 | Lipidomiks-Metabolomiks | |
14 | Gen ve hücresel tedaviler |
Kaynak |
Güncel literatür |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | X | |||||
2 | Hücrenin organellerinin fonksiyonları ve organel yapı-işlev bozuklukları ile ilişkili hastalıkları tanımlar. | X | |||||
3 | Tıbbi Biyoloji ve Tıbbi genetik laboratuvarlarında kullanılan temel ve ileri düzey gereç ve cihazları tanımlar, kullanım amaçlarını açıklar. | X | |||||
4 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar ve düzenleyebilir. | ||||||
5 | İstatistiksel yöntemlere hakimdir. | X | |||||
6 | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve geliştirir. | X | |||||
7 | Bilimsel literatürü yabancı dil etkinliği yüksek düzeyde takip eder, gerekli bilgisayar ve teknik donanımlarını geliştirir ve aktif uygular. | X | |||||
8 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
9 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
10 | Bilimsel proje oluşturabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir. | X | |||||
12 | Bilimsel verilerin analizi yapabilir ve yorumlayabilir. | X | |||||
13 | Özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular. | X | |||||
15 | Alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | ||||||
16 | - Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
18 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
19 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
20 | Bilimsel bilgiyi, ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak aktarabilir, işbirlikleri kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |