Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOKTORA LAB ROTASYONU-II | - | Bahar Dönemi | 0+0 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersin Yardımcıları | Ders Sorumlusu: Prof. Dr. Esra Çağavi, Dersin Yardımcıları: Sağlık Bilim ve Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (SABİTA) Laboratuvar Sorumlusu Öğretim Görevlileri |
Dersin Amacı | Doktora düzeyinde eğitim alan öğrencilerin her hafta farklı bir araştırma laboratuvarında gözleme dayalı tasarlanan "Laboratuvar Rotasyonu-II” dersinin amacı ileri moleküler biyoloji, floresanla aktive edilmiş hücre izolasyonu (FACS), elektrofizyoloji, canlılık testleri, transgenik fare modelleri ve uygulamalar, primer hücreler ve hücre hatlarında kültür uygulamaları ile sinirbilim ve kanser alanında kullanılan temel teknikler, gene ifade ve protein analizlerinin temel teknikleri konularına dair temel bilgi, kullanılan cihazlar ve örnek uygulamalar yapmalarını ve tez çalışmalarının deneysel ile kuramsal aşamalarına destek sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Elektroensefalogram (EGG) çekim prensipleri,Elektroensefalogram (EGG) uygulaması and sinyal analizi,Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi,Fonksiyonel Nöroloji Uygulamaları Functional Neurology Applications,Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi,Deneysel ve transgenik hayvan modelleri ve uygulamaları,Laboratuvar Defteri Teslimi ve Ara Sınav Değerlendirmesi,Hücre canlılık testleri ve analizi,Elektrofizyoloji applications and analysis,Moleküler Biyolojide qRTPCR analizi,Kanser Biyolojisi Laboratuvarı ve Uygulamaları,Immunohistokimya ve kriyokesit alma Immunohistochemistry and cryosectioning ,SDS-PAGE ve Western blot analizi prensipleri,Laboratuvar Defteri Teslimi ve Genel Sınav Değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre kültüründe ileri yöntemsel yaklaşımlar, transgenik deneysel hayvan modellerinin bilimsel araştırmalarda kullanımı, sinirbilim çalışmalarında kullanılan EEG ve elektrofizyoloji metodları, kanser laboratuvarı çalışmalarının uygulama alanları, hücre canlılık testleri ve analiz yöntemleri ve FACS analizleri gibi ileri laboratuvar tekniklerini uygulamalı pratikler ile gözlemler ve açıklar. | 14, 17, 3, 9 | |
İleri araştırma tekniklerini açıklar ve uygular. | 14, 17, 3, 9 | |
Farklı teknikleri içeren bilimsel çalışmaların prensiplerini kavrar ve çözüm üretir. | 14, 17, 3, 9 | |
Araştırma laboratuvarda bulunan temel cihazların kullanım prensiplerini tanımlar ve kullanır. | 14, 17, 3, 9 | |
İleri düzeyde bilimsel veri analiz yöntemlerini açıklar. | 14, 17, 3, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektroensefalogram (EGG) çekim prensipleri | Bireysel çalışma |
2 | Elektroensefalogram (EGG) uygulaması and sinyal analizi | |
3 | Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi | Bireysel çalışma |
4 | Fonksiyonel Nöroloji Uygulamaları Functional Neurology Applications | Bireysel çalışma |
5 | Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi | Bireysel çalışma |
6 | Deneysel ve transgenik hayvan modelleri ve uygulamaları | Bireysel çalışma |
7 | Laboratuvar Defteri Teslimi ve Ara Sınav Değerlendirmesi | Bireysel çalışma |
8 | Hücre canlılık testleri ve analizi | |
9 | Elektrofizyoloji applications and analysis | |
10 | Moleküler Biyolojide qRTPCR analizi | |
11 | Kanser Biyolojisi Laboratuvarı ve Uygulamaları | |
12 | Immunohistokimya ve kriyokesit alma Immunohistochemistry and cryosectioning | |
13 | SDS-PAGE ve Western blot analizi prensipleri | |
14 | Laboratuvar Defteri Teslimi ve Genel Sınav Değerlendirmesi |
Kaynak |
Laboratory Biosafety Manual (third edition) 1. Containment of biohazard - methods ISBN 92 4 154650 6 (LC/NLM classification: QY 25) WHO/ CDS/ CSR/ LYO/ 2004. 11 İnternet veritabanı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | X | |||||
2 | Hücrenin organellerinin fonksiyonları ve organel yapı-işlev bozuklukları ile ilişkili hastalıkları tanımlar. | X | |||||
3 | Tıbbi Biyoloji ve Tıbbi genetik laboratuvarlarında kullanılan temel ve ileri düzey gereç ve cihazları tanımlar, kullanım amaçlarını açıklar. | X | |||||
4 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar ve düzenleyebilir. | X | |||||
5 | İstatistiksel yöntemlere hakimdir. | X | |||||
6 | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve geliştirir. | X | |||||
7 | Bilimsel literatürü yabancı dil etkinliği yüksek düzeyde takip eder, gerekli bilgisayar ve teknik donanımlarını geliştirir ve aktif uygular. | X | |||||
8 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
9 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
10 | Bilimsel proje oluşturabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir. | X | |||||
12 | Bilimsel verilerin analizi yapabilir ve yorumlayabilir. | X | |||||
13 | Özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular. | X | |||||
15 | Alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | X | |||||
16 | - Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
18 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
19 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
20 | Bilimsel bilgiyi, ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak aktarabilir, işbirlikleri kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 8 | 80 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 10 | 140 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 310 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(310/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOKTORA LAB ROTASYONU-II | - | Bahar Dönemi | 0+0 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersin Yardımcıları | Ders Sorumlusu: Prof. Dr. Esra Çağavi, Dersin Yardımcıları: Sağlık Bilim ve Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (SABİTA) Laboratuvar Sorumlusu Öğretim Görevlileri |
Dersin Amacı | Doktora düzeyinde eğitim alan öğrencilerin her hafta farklı bir araştırma laboratuvarında gözleme dayalı tasarlanan "Laboratuvar Rotasyonu-II” dersinin amacı ileri moleküler biyoloji, floresanla aktive edilmiş hücre izolasyonu (FACS), elektrofizyoloji, canlılık testleri, transgenik fare modelleri ve uygulamalar, primer hücreler ve hücre hatlarında kültür uygulamaları ile sinirbilim ve kanser alanında kullanılan temel teknikler, gene ifade ve protein analizlerinin temel teknikleri konularına dair temel bilgi, kullanılan cihazlar ve örnek uygulamalar yapmalarını ve tez çalışmalarının deneysel ile kuramsal aşamalarına destek sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Elektroensefalogram (EGG) çekim prensipleri,Elektroensefalogram (EGG) uygulaması and sinyal analizi,Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi,Fonksiyonel Nöroloji Uygulamaları Functional Neurology Applications,Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi,Deneysel ve transgenik hayvan modelleri ve uygulamaları,Laboratuvar Defteri Teslimi ve Ara Sınav Değerlendirmesi,Hücre canlılık testleri ve analizi,Elektrofizyoloji applications and analysis,Moleküler Biyolojide qRTPCR analizi,Kanser Biyolojisi Laboratuvarı ve Uygulamaları,Immunohistokimya ve kriyokesit alma Immunohistochemistry and cryosectioning ,SDS-PAGE ve Western blot analizi prensipleri,Laboratuvar Defteri Teslimi ve Genel Sınav Değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre kültüründe ileri yöntemsel yaklaşımlar, transgenik deneysel hayvan modellerinin bilimsel araştırmalarda kullanımı, sinirbilim çalışmalarında kullanılan EEG ve elektrofizyoloji metodları, kanser laboratuvarı çalışmalarının uygulama alanları, hücre canlılık testleri ve analiz yöntemleri ve FACS analizleri gibi ileri laboratuvar tekniklerini uygulamalı pratikler ile gözlemler ve açıklar. | 14, 17, 3, 9 | |
İleri araştırma tekniklerini açıklar ve uygular. | 14, 17, 3, 9 | |
Farklı teknikleri içeren bilimsel çalışmaların prensiplerini kavrar ve çözüm üretir. | 14, 17, 3, 9 | |
Araştırma laboratuvarda bulunan temel cihazların kullanım prensiplerini tanımlar ve kullanır. | 14, 17, 3, 9 | |
İleri düzeyde bilimsel veri analiz yöntemlerini açıklar. | 14, 17, 3, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektroensefalogram (EGG) çekim prensipleri | Bireysel çalışma |
2 | Elektroensefalogram (EGG) uygulaması and sinyal analizi | |
3 | Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi | Bireysel çalışma |
4 | Fonksiyonel Nöroloji Uygulamaları Functional Neurology Applications | Bireysel çalışma |
5 | Floresansla Aktive Edilerek Hücre Ayrıştırılması (FACS) tekniği ve analizi | Bireysel çalışma |
6 | Deneysel ve transgenik hayvan modelleri ve uygulamaları | Bireysel çalışma |
7 | Laboratuvar Defteri Teslimi ve Ara Sınav Değerlendirmesi | Bireysel çalışma |
8 | Hücre canlılık testleri ve analizi | |
9 | Elektrofizyoloji applications and analysis | |
10 | Moleküler Biyolojide qRTPCR analizi | |
11 | Kanser Biyolojisi Laboratuvarı ve Uygulamaları | |
12 | Immunohistokimya ve kriyokesit alma Immunohistochemistry and cryosectioning | |
13 | SDS-PAGE ve Western blot analizi prensipleri | |
14 | Laboratuvar Defteri Teslimi ve Genel Sınav Değerlendirmesi |
Kaynak |
Laboratory Biosafety Manual (third edition) 1. Containment of biohazard - methods ISBN 92 4 154650 6 (LC/NLM classification: QY 25) WHO/ CDS/ CSR/ LYO/ 2004. 11 İnternet veritabanı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | X | |||||
2 | Hücrenin organellerinin fonksiyonları ve organel yapı-işlev bozuklukları ile ilişkili hastalıkları tanımlar. | X | |||||
3 | Tıbbi Biyoloji ve Tıbbi genetik laboratuvarlarında kullanılan temel ve ileri düzey gereç ve cihazları tanımlar, kullanım amaçlarını açıklar. | X | |||||
4 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar ve düzenleyebilir. | X | |||||
5 | İstatistiksel yöntemlere hakimdir. | X | |||||
6 | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve geliştirir. | X | |||||
7 | Bilimsel literatürü yabancı dil etkinliği yüksek düzeyde takip eder, gerekli bilgisayar ve teknik donanımlarını geliştirir ve aktif uygular. | X | |||||
8 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
9 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
10 | Bilimsel proje oluşturabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir. | X | |||||
12 | Bilimsel verilerin analizi yapabilir ve yorumlayabilir. | X | |||||
13 | Özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular. | X | |||||
15 | Alanında çalışma yürüten bir ekip içinde liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm sağlayabilecek yeni fikirler geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi geliştirir. | X | |||||
16 | - Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
18 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
19 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
20 | Bilimsel bilgiyi, ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda yazılı veya sözlü olarak aktarabilir, işbirlikleri kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |