Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOKSİKOLOJİ | TFKD1241270 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı toksikolojinin temel kavramlarını, toksik maddenin etki mekanizmalarını ve tedavi prensiplerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları.,Zehirlerin sınıflandırılması.,Zehirlerin giriş yolları.,Yalın toksik tesirler.,Özel toksik etkiler.,Organ toksisiteleri.,Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAV,İlaçların teratojenik etkileri.,İlaç alerjisi.,Dayanıksızlık reaksiyonları.,İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar.,İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toksikolojinin temel kavramlarını açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
İlaçların toksik etkilerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Akut ilaç zehirlenmesi tedavisini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | Zehirlerin sınıflandırılması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | Zehirlerin giriş yolları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | Yalın toksik tesirler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Özel toksik etkiler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Organ toksisiteleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | İlaçların teratojenik etkileri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | İlaç alerjisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Dayanıksızlık reaksiyonları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goldfrank's Toxicologic Emergencies, sixth ed., 1998. Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Zehirlenmeler, Teşhis ve Tedavi, Selim Kurtoğlu, Kayseri, 1992. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 3 | 21 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 10 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 2 | 6 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 5 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 299 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(299/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOKSİKOLOJİ | TFKD1241270 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı toksikolojinin temel kavramlarını, toksik maddenin etki mekanizmalarını ve tedavi prensiplerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları.,Zehirlerin sınıflandırılması.,Zehirlerin giriş yolları.,Yalın toksik tesirler.,Özel toksik etkiler.,Organ toksisiteleri.,Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAV,İlaçların teratojenik etkileri.,İlaç alerjisi.,Dayanıksızlık reaksiyonları.,İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar.,İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toksikolojinin temel kavramlarını açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
İlaçların toksik etkilerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Akut ilaç zehirlenmesi tedavisini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | Zehirlerin sınıflandırılması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | Zehirlerin giriş yolları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | Yalın toksik tesirler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Özel toksik etkiler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Organ toksisiteleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | İlaçların teratojenik etkileri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | İlaç alerjisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Dayanıksızlık reaksiyonları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goldfrank's Toxicologic Emergencies, sixth ed., 1998. Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Zehirlenmeler, Teşhis ve Tedavi, Selim Kurtoğlu, Kayseri, 1992. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |