Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SOLUNUM SİSTEMİ VE EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ | TFİD1210241 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı solunum sisteminin yapısal bileşenleri (akciğerler, solunum yolları), solunumun temel işlevi (oksijen alımı, karbondioksit atımı), akciğer hacminin temel ölçüleri ve yaklaşık değerleri, solunumun kimyasal regulasyonu (oksijen ve karbondioksit seviyeleri), egzersizin solunum sistemi ve dolaşım sistemine etkileri, plmoner ve sistemik dolaşımları karşılaştırılması, solunumsal asidoz ve alkalozun tanımlanması, tipik nedenleri ve kompanzasyonu, Hipoksinin tanımlanmasıü Hiperkapni ve hipokapninin etkilerinin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi ,Havayolları ve solunum mekaniği ,Pulmoner dolaşım ,Alveoller ve gaz değişimi ,Kanda gazların taşınımı ,Asit/baz dengesi ve solunum ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Hipoksi,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Solunum seslerinin dinlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Solunum sisteminin ana bileşenlerini (trakea, bronşlar, akciğerler) ve işlevlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Solunum kaslarının, özellikle diyaframın ve göğüs kaslarının, inspirasyon ve ekspirasyon sırasındaki rollerini yorumlar. | 10, 16, 6, 9 | A, D, E |
Solunum volümü, solunum kapasitesi ve alveoler ventilasyon gibi temel solunum parametrelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Alveollerdeki oksijen ve karbon dioksit değişimini özetler. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kanda gaz taşınımının nasıl düzenlendiğini ve vücudun oksijen ve karbondioksit ihtiyaçlarına nasıl yanıt verdiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Egzersizin solunum sistemine etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Solunumun asit-baz dengesine nasıl etki ettiğini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Pulmoner dolaşımın ne olduğunu ve vücuttaki genel dolaşım sistemi ile nasıl ilişkilendiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Alveollerin yapısını, yüzey alanını ve gaz değişimi için önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hipoksiyi, nedenlerini ve çeşitlerini sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi | |
2 | Havayolları ve solunum mekaniği | |
3 | Pulmoner dolaşım | |
4 | Alveoller ve gaz değişimi | |
5 | Kanda gazların taşınımı | |
6 | Asit/baz dengesi ve solunum | |
7 | Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz | |
8 | Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz | |
9 | Hipoksi | |
10 | Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması | |
11 | Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması | |
12 | Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi | |
13 | Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi | |
14 | Solunum seslerinin dinlenmesi | |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
| | | X | | |
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | | | | |
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | | | | X | |
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | | | X | | |
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | | X | | | |
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | | | X | | |
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | | | X | | |
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | | | X | | |
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | | | X | | |
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | | X | | | |
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | | X | | | |
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | | X | | | |
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SOLUNUM SİSTEMİ VE EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ | TFİD1210241 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı solunum sisteminin yapısal bileşenleri (akciğerler, solunum yolları), solunumun temel işlevi (oksijen alımı, karbondioksit atımı), akciğer hacminin temel ölçüleri ve yaklaşık değerleri, solunumun kimyasal regulasyonu (oksijen ve karbondioksit seviyeleri), egzersizin solunum sistemi ve dolaşım sistemine etkileri, plmoner ve sistemik dolaşımları karşılaştırılması, solunumsal asidoz ve alkalozun tanımlanması, tipik nedenleri ve kompanzasyonu, Hipoksinin tanımlanmasıü Hiperkapni ve hipokapninin etkilerinin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi ,Havayolları ve solunum mekaniği ,Pulmoner dolaşım ,Alveoller ve gaz değişimi ,Kanda gazların taşınımı ,Asit/baz dengesi ve solunum ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Hipoksi,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Solunum seslerinin dinlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Solunum sisteminin ana bileşenlerini (trakea, bronşlar, akciğerler) ve işlevlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Solunum kaslarının, özellikle diyaframın ve göğüs kaslarının, inspirasyon ve ekspirasyon sırasındaki rollerini yorumlar. | 10, 16, 6, 9 | A, D, E |
Solunum volümü, solunum kapasitesi ve alveoler ventilasyon gibi temel solunum parametrelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Alveollerdeki oksijen ve karbon dioksit değişimini özetler. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kanda gaz taşınımının nasıl düzenlendiğini ve vücudun oksijen ve karbondioksit ihtiyaçlarına nasıl yanıt verdiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Egzersizin solunum sistemine etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Solunumun asit-baz dengesine nasıl etki ettiğini kavrar. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Pulmoner dolaşımın ne olduğunu ve vücuttaki genel dolaşım sistemi ile nasıl ilişkilendiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Alveollerin yapısını, yüzey alanını ve gaz değişimi için önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hipoksiyi, nedenlerini ve çeşitlerini sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi | |
2 | Havayolları ve solunum mekaniği | |
3 | Pulmoner dolaşım | |
4 | Alveoller ve gaz değişimi | |
5 | Kanda gazların taşınımı | |
6 | Asit/baz dengesi ve solunum | |
7 | Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz | |
8 | Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz | |
9 | Hipoksi | |
10 | Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması | |
11 | Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması | |
12 | Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi | |
13 | Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi | |
14 | Solunum seslerinin dinlenmesi | |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
| | | X | | |
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | | | | |
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | | | | X | |
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | | | X | | |
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | | X | | | |
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | | | X | | |
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | | | X | | |
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | | | X | | |
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | | | X | | |
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | | X | | | |
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | | X | | | |
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | | X | | | |
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29