Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ENDOKRİN VE ÜREME SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | TFİD1210243 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı endokrin ve üreme sistemlerinin temel yapıları, işlevleri ve regülasyonu hakkında derinlemesine bir bilgi sağlamanın yanı sıra ilgili sistemlerin diğer organ sistemleriyle olan ilişkisini açıklamaktadır. Bu ders sayesinde öğrencilere endokrin ve üreme sistemleri üzerine yapılan güncel araştırmaları anlama ve eleştirme becerilerini kazandırılır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleri,Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif),Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığı,Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
,Hipofiz hormonları,Paratiroit hormonları ve endokrin pankreas,Tiroid bezi ve hormonları,Adrenal hotmonlar,Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri.,Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi),Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleri,Gebelik ve emzirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Endokrin sistem bezlerinin ve organlarının yapısını ve temel fizyolojik fonksiyonlarını öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hormonların geribildirim mekanizmaları aracılığıyla düzenlenmesini öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hormonların üretilmesi ve kategorize edilmesini öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
İnsan vücudundaki hormon seviyelerinin fizyolojik düzeylerini bilir. | 10, 13, 16, 3, 9 | A, D, E |
Hormon ölçüm tekniklerini bilir. | 12, 3, 4 | A, D, E |
Adenohipofiz ve nörohipofiz bezinden salınan hormonların etki mekanizmalarını öğrenir ve sorgular. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemin sinir sistemi ve diğer vücut sistemleri ile nasıl etkileşimde bulunduğunu sorgular | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
İmmün sistem, dolaşım sistemi ve sinir sistemi ile endokrin sistemin koordinasyonunu bilir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemi etkileyen yaygın hastalıklar ve hormonal bozukluklar hakkında temel bilgileri öğrenir. | 10, 13, 16, 3, 9 | A, D, E |
Patofizyolojik durumlarda hormon seviyelerinin nasıl düzenleneceğini sorgular | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemi ile ilgili araştırma yapma ve bu konuda bilimsel makaleleri anlama becerisi kazanır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Erkek ve dişi üreme sisteminin temel anatomik ve fizyolojik bilgilerine hakim olur. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Testisler, epididimis, vas deferens, prostate bezi ve diğer erkek üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Yumurtalıklar, uterus, vajina, fallop tüpleri ve diğer dişi üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Spermatogenez ve hormonlar arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 16, 9 | A, D, E |
Menstrüal döngü sürecini ve hormonal kontrol mekanizmaları arasındaki ilişkiyi öğrenir ve sorgular. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Gebelik sürecinde fetüsünü gelişim basamaklarını öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 885-895 |
2 | Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif) | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 925-928 |
3 | Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığı | Ganong Fizyoloji Sayfa: 307-320 |
4 | Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
| İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 891-912 |
5 | Hipofiz hormonları | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 939-950 |
6 | Paratiroit hormonları ve endokrin pankreas | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 920-980 |
7 | Tiroid bezi ve hormonları | Ganong Fizyoloji Sayfa: 337-350 |
8 | Adrenal hotmonlar | Ganong Fizyoloji Sayfa: 351-374 |
9 | Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri. | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1021-1054 |
10 | Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi) | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013 |
11 | Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013 |
12 | Gebelik ve emzirme | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1055-1070 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
| | | X | | |
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | | | X | | |
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | | X | | | |
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | | | | |
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | | | | X | |
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | | | X | | |
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | | | X | | |
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | | | | X | |
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | | X | | | |
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | | | | | |
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | | X | | | |
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | | | X | | |
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ENDOKRİN VE ÜREME SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | TFİD1210243 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı endokrin ve üreme sistemlerinin temel yapıları, işlevleri ve regülasyonu hakkında derinlemesine bir bilgi sağlamanın yanı sıra ilgili sistemlerin diğer organ sistemleriyle olan ilişkisini açıklamaktadır. Bu ders sayesinde öğrencilere endokrin ve üreme sistemleri üzerine yapılan güncel araştırmaları anlama ve eleştirme becerilerini kazandırılır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleri,Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif),Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığı,Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
,Hipofiz hormonları,Paratiroit hormonları ve endokrin pankreas,Tiroid bezi ve hormonları,Adrenal hotmonlar,Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri.,Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi),Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleri,Gebelik ve emzirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Endokrin sistem bezlerinin ve organlarının yapısını ve temel fizyolojik fonksiyonlarını öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hormonların geribildirim mekanizmaları aracılığıyla düzenlenmesini öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hormonların üretilmesi ve kategorize edilmesini öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
İnsan vücudundaki hormon seviyelerinin fizyolojik düzeylerini bilir. | 10, 13, 16, 3, 9 | A, D, E |
Hormon ölçüm tekniklerini bilir. | 12, 3, 4 | A, D, E |
Adenohipofiz ve nörohipofiz bezinden salınan hormonların etki mekanizmalarını öğrenir ve sorgular. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemin sinir sistemi ve diğer vücut sistemleri ile nasıl etkileşimde bulunduğunu sorgular | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
İmmün sistem, dolaşım sistemi ve sinir sistemi ile endokrin sistemin koordinasyonunu bilir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemi etkileyen yaygın hastalıklar ve hormonal bozukluklar hakkında temel bilgileri öğrenir. | 10, 13, 16, 3, 9 | A, D, E |
Patofizyolojik durumlarda hormon seviyelerinin nasıl düzenleneceğini sorgular | 10, 16, 9 | A, D, E |
Endokrin sistemi ile ilgili araştırma yapma ve bu konuda bilimsel makaleleri anlama becerisi kazanır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Erkek ve dişi üreme sisteminin temel anatomik ve fizyolojik bilgilerine hakim olur. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Testisler, epididimis, vas deferens, prostate bezi ve diğer erkek üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Yumurtalıklar, uterus, vajina, fallop tüpleri ve diğer dişi üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Spermatogenez ve hormonlar arasındaki ilişkiyi sorgular | 10, 16, 9 | A, D, E |
Menstrüal döngü sürecini ve hormonal kontrol mekanizmaları arasındaki ilişkiyi öğrenir ve sorgular. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Gebelik sürecinde fetüsünü gelişim basamaklarını öğrenir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 885-895 |
2 | Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif) | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 925-928 |
3 | Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığı | Ganong Fizyoloji Sayfa: 307-320 |
4 | Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
| İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 891-912 |
5 | Hipofiz hormonları | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 939-950 |
6 | Paratiroit hormonları ve endokrin pankreas | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 920-980 |
7 | Tiroid bezi ve hormonları | Ganong Fizyoloji Sayfa: 337-350 |
8 | Adrenal hotmonlar | Ganong Fizyoloji Sayfa: 351-374 |
9 | Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri. | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1021-1054 |
10 | Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi) | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013 |
11 | Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013 |
12 | Gebelik ve emzirme | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1055-1070 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
| | | X | | |
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | | | X | | |
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | | X | | | |
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | | | | |
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | | | | X | |
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | | | X | | |
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | | | X | | |
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | | | | X | |
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | | X | | | |
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | | | | | |
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | | X | | | |
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | | | X | | |
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29