Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
UYARILABİLİR DOKULAR FİZYOLOJİSİ | TFİD1110235 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı: sinir hücrelerinin temel yapısı ve işlevleri, dinlenim membran potansiyelinin temeli ve etkisi, miyelinsiz ve miyelinli nöronların nasıl yayıldığı, çizgili kas kasılmasının altında yatan sarkomerin elemanları, iskelet, kalp ve düz kasta Ca2+'nın rolü, kas hücrelerinin yapısı ve uyarımının moleküler ve elektriksel mekanizmaları, uyarılabilir dokuların dış ve içsel uyarılara nasıl yanıt verdiği.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1,Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2,Membran potansiyeli ,Aksiyon potansiyeli ,Sinapsların temel fizyolojik yapısı ,Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar ,Ara Sınav,Sinaptik iletinin kimyasal temelleri,Nörotransmitterler ,İskelet kasının kasılması ,Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Kasılmanın enerji gereksinimi ,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinir ve kas hücrelerinin temel fizyolojik özelliklerini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hücre zarındaki elektrik potansiyel değişimlerini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki membran potansiyelinin önemini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelin iletim sürecini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinapsların temel yapısal özelliklerini ve sinir hücreleri arasındaki iletişimi kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücreleri arasındaki iletişimde rol oynayan neurotransmitterleri ve bunların sinaptik iletişimdeki rolünü kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
İskelet kasının kasılma mekanizmasını kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Düz kas hücrelerindeki eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kas tiplerinin kasılma mekanizmalarını birbirleriyle karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kas hücresindeki enerji kullanımını ve kasılmanın enerji gereksinimini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1 | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 71-81 |
2 | Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2 | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 81-94 |
3 | Membran potansiyeli | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71 |
4 | Aksiyon potansiyeli | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71 |
5 | Sinapsların temel fizyolojik yapısı | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114 |
6 | Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114 |
7 | Ara Sınav | |
8 | Sinaptik iletinin kimyasal temelleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114 |
9 | Nörotransmitterler | Ganong Fizyoloji Sayfa: 137-156 |
10 | İskelet kasının kasılması | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 115-126 |
11 | Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 89-93 |
12 | Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 97-102 |
13 | Kasılmanın enerji gereksinimi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 120-126 |
14 | Genel Sınav | |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
| | | | X | |
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | | X | | | |
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | | | X | | |
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | | | | |
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | | | X | | |
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | | | | X | |
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | | | X | | |
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | | | X | | |
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | | | | X | |
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | | | | | |
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | | | X | | |
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | | | X | | |
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 36 | 36 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
UYARILABİLİR DOKULAR FİZYOLOJİSİ | TFİD1110235 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı: sinir hücrelerinin temel yapısı ve işlevleri, dinlenim membran potansiyelinin temeli ve etkisi, miyelinsiz ve miyelinli nöronların nasıl yayıldığı, çizgili kas kasılmasının altında yatan sarkomerin elemanları, iskelet, kalp ve düz kasta Ca2+'nın rolü, kas hücrelerinin yapısı ve uyarımının moleküler ve elektriksel mekanizmaları, uyarılabilir dokuların dış ve içsel uyarılara nasıl yanıt verdiği.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1,Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2,Membran potansiyeli ,Aksiyon potansiyeli ,Sinapsların temel fizyolojik yapısı ,Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar ,Ara Sınav,Sinaptik iletinin kimyasal temelleri,Nörotransmitterler ,İskelet kasının kasılması ,Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Kasılmanın enerji gereksinimi ,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinir ve kas hücrelerinin temel fizyolojik özelliklerini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Hücre zarındaki elektrik potansiyel değişimlerini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki membran potansiyelinin önemini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelin iletim sürecini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinapsların temel yapısal özelliklerini ve sinir hücreleri arasındaki iletişimi kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücreleri arasındaki iletişimde rol oynayan neurotransmitterleri ve bunların sinaptik iletişimdeki rolünü kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
İskelet kasının kasılma mekanizmasını kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Düz kas hücrelerindeki eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kas tiplerinin kasılma mekanizmalarını birbirleriyle karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kas hücresindeki enerji kullanımını ve kasılmanın enerji gereksinimini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1 | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 71-81 |
2 | Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2 | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 81-94 |
3 | Membran potansiyeli | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71 |
4 | Aksiyon potansiyeli | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71 |
5 | Sinapsların temel fizyolojik yapısı | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114 |
6 | Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114 |
7 | Ara Sınav | |
8 | Sinaptik iletinin kimyasal temelleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114 |
9 | Nörotransmitterler | Ganong Fizyoloji Sayfa: 137-156 |
10 | İskelet kasının kasılması | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 115-126 |
11 | Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 89-93 |
12 | Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 97-102 |
13 | Kasılmanın enerji gereksinimi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 120-126 |
14 | Genel Sınav | |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
| | | | X | |
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | | X | | | |
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | | | X | | |
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | | | | |
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | | | X | | |
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | | | | X | |
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | | | X | | |
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | | | X | | |
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | | | | X | |
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | | | | | |
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | | | X | | |
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | | | X | | |
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29