Bu eğitimle Osmanlı tıbbının temel konuları, hastalık ve sağlık kavramları verilecek, sağlık müesseseleri tanıtılacak böylece daha sonraki dönemlerdeki tıbbın anlaşılması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı Tıbbının önemli dönemlerinin genel karakterleri,Osmanlı Klasik dönemi Tıp Organizasyonu,Osmanlı Orduda, Sarayda ve Sivil ortamda hekim,Hekimin eğitimi,Tıp kitaplarının tanıtımı,Osmanlı Tıbbında Tedavinin genel esasları,Osmanlı Tıbbında Teşhis ve tedavi metotları,Karantina Teşkilatı ve Sağlık Organizasyonunun yenilenmesi,Darülfünun Tıp Fakültesi ve Savaşlarda Tıbbiyeliler,Yeni Tıbbın Osmanlıya Girişi,Modern tıp eğitimi,Tıp eğitiminde yeni düzenlemeler ve gelişimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Osmanlı tıbbının temel konularını, hastalık ve sağlık kavramlarını açıklamak.
10, 16, 9
A, E
Osmanlı tıbbını belirlemek ve klasik dönemdeki tıbbı tanımlamak.
10, 16, 9
A
sağlık müesseselerini tanımlamak
10, 16, 9
A
Verilen bilgilerle sonraki dönemlerdeki tıbbın değerlendirilmesi.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlı Tıbbının önemli dönemlerinin genel karakterleri
2
Osmanlı Klasik dönemi Tıp Organizasyonu
3
Osmanlı Orduda, Sarayda ve Sivil ortamda hekim
4
Hekimin eğitimi
5
Tıp kitaplarının tanıtımı
6
Osmanlı Tıbbında Tedavinin genel esasları
7
Osmanlı Tıbbında Teşhis ve tedavi metotları
8
Karantina Teşkilatı ve Sağlık Organizasyonunun yenilenmesi
9
Darülfünun Tıp Fakültesi ve Savaşlarda Tıbbiyeliler
10
Yeni Tıbbın Osmanlıya Girişi
11
Modern tıp eğitimi
12
Tıp eğitiminde yeni düzenlemeler ve gelişimi
Kaynak
Bayat, A. H. (2016). Tıp Tarihi. In M. D. Çekin (Ed.), Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) (3rd ed., Vol. 5, Issue 8). Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları. https://doi.org/10.17335/suifd.12776
Şehsuvaroğlu, B. N. (1961). Eşref bin Muhammed - Hazâ’inü’s Saâdât 1460 (H. 864). Türk Tarih Kurumu.
Tokaç, M. (n.d.). Osmanlı Dönemi Türkçe Tıp Yazmaları. In C. Yılmaz & N. Yılmaz (Eds.), Osmanlılarda Sağlık I (pp. 166–185). biofarma.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
X
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
X
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
5
70
Rehberli Problem Çözme
7
5
35
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
4
7
28
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
4
6
24
Proje Sunumu / Seminer
3
8
24
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
3
9
27
Toplam İş Yükü (Saat)
228
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OSMANLI DÖNEMİ TIP TARİHİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu eğitimle Osmanlı tıbbının temel konuları, hastalık ve sağlık kavramları verilecek, sağlık müesseseleri tanıtılacak böylece daha sonraki dönemlerdeki tıbbın anlaşılması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı Tıbbının önemli dönemlerinin genel karakterleri,Osmanlı Klasik dönemi Tıp Organizasyonu,Osmanlı Orduda, Sarayda ve Sivil ortamda hekim,Hekimin eğitimi,Tıp kitaplarının tanıtımı,Osmanlı Tıbbında Tedavinin genel esasları,Osmanlı Tıbbında Teşhis ve tedavi metotları,Karantina Teşkilatı ve Sağlık Organizasyonunun yenilenmesi,Darülfünun Tıp Fakültesi ve Savaşlarda Tıbbiyeliler,Yeni Tıbbın Osmanlıya Girişi,Modern tıp eğitimi,Tıp eğitiminde yeni düzenlemeler ve gelişimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Osmanlı tıbbının temel konularını, hastalık ve sağlık kavramlarını açıklamak.
10, 16, 9
A, E
Osmanlı tıbbını belirlemek ve klasik dönemdeki tıbbı tanımlamak.
10, 16, 9
A
sağlık müesseselerini tanımlamak
10, 16, 9
A
Verilen bilgilerle sonraki dönemlerdeki tıbbın değerlendirilmesi.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlı Tıbbının önemli dönemlerinin genel karakterleri
2
Osmanlı Klasik dönemi Tıp Organizasyonu
3
Osmanlı Orduda, Sarayda ve Sivil ortamda hekim
4
Hekimin eğitimi
5
Tıp kitaplarının tanıtımı
6
Osmanlı Tıbbında Tedavinin genel esasları
7
Osmanlı Tıbbında Teşhis ve tedavi metotları
8
Karantina Teşkilatı ve Sağlık Organizasyonunun yenilenmesi
9
Darülfünun Tıp Fakültesi ve Savaşlarda Tıbbiyeliler
10
Yeni Tıbbın Osmanlıya Girişi
11
Modern tıp eğitimi
12
Tıp eğitiminde yeni düzenlemeler ve gelişimi
Kaynak
Bayat, A. H. (2016). Tıp Tarihi. In M. D. Çekin (Ed.), Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) (3rd ed., Vol. 5, Issue 8). Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları. https://doi.org/10.17335/suifd.12776
Şehsuvaroğlu, B. N. (1961). Eşref bin Muhammed - Hazâ’inü’s Saâdât 1460 (H. 864). Türk Tarih Kurumu.
Tokaç, M. (n.d.). Osmanlı Dönemi Türkçe Tıp Yazmaları. In C. Yılmaz & N. Yılmaz (Eds.), Osmanlılarda Sağlık I (pp. 166–185). biofarma.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
X
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
X
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.