Ders ağırlıklı olarak anlatım tarzında işlenecek olup Klasik dönem Osmanlı tıbbının Çağdaş tıbba yönelme sebeplerini ve geçiş sürecini tanıtmak, Çağdaş tıbbın Osmanlıya gelmesi, yeni tıp eğitiminin başlamasını öğretmek, Yeni tıp eğitimi ve uygulamalarını kavratmak amaçlanmaktadır. Öğrenim çıktıları yazılı sınavlar ile değerlendirilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlın Devletinin 18. Ve 19. Yüzyıldaki durumu,Batıda Yeni Tıbbın oluşması,Yeni ordunun kurulması ve yeni tıp eğitiminin başlaması,Mustafa Behçet Efendinin Tıbhaneyi kurması,Tıp ve cerrahi eğitimlerinin içeriği ve uygulanması,Tıp okulunun Tulumbacı başı konağından taşınması,ara sınav,Tıp eğitiminin Galatasaray’daki binalara geçmesi,Mekteb-i Tıbbiyeyi Şahaneye geçiş ve tıp dilinin Fransızca olması,Fransızca tıp eğitiminin problemleri,Türkçeleşme mücadeleleri,Sivil Tıp okulunun kuruluşu,Askeri Tıp okulundaki derslerin Türkçeleşmesi,final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Klasik dönem Osmanlı tıbbının Çağdaş tıbba yönelme sebeplerini ve geçiş sürecini tanımlamak.
10, 16, 9
A, E
Çağdaş tıbbın Osmanlıya gelmesi, yeni tıp eğitiminin başlamasını analiz etmek.
10, 16, 9
A
Yeni tıp eğitimi ve uygulamalarını değerlendirmek.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlın Devletinin 18. Ve 19. Yüzyıldaki durumu
İlgili kaynağın okunması
2
Batıda Yeni Tıbbın oluşması
İlgili kaynağın okunması
3
Yeni ordunun kurulması ve yeni tıp eğitiminin başlaması
İlgili kaynağın okunması
4
Mustafa Behçet Efendinin Tıbhaneyi kurması
İlgili kaynağın okunması
5
Tıp ve cerrahi eğitimlerinin içeriği ve uygulanması
İlgili kaynağın okunması
6
Tıp okulunun Tulumbacı başı konağından taşınması
İlgili kaynağın okunması
7
ara sınav
8
Tıp eğitiminin Galatasaray’daki binalara geçmesi
İlgili kaynağın okunması
9
Mekteb-i Tıbbiyeyi Şahaneye geçiş ve tıp dilinin Fransızca olması
İlgili kaynağın okunması
10
Fransızca tıp eğitiminin problemleri
İlgili kaynağın okunması
11
Türkçeleşme mücadeleleri
İlgili kaynağın okunması
12
Sivil Tıp okulunun kuruluşu
İlgili kaynağın okunması
13
Askeri Tıp okulundaki derslerin Türkçeleşmesi
İlgili kaynağın okunması
14
final
Kaynak
1. Aksakal, H. İ. Dr. Refik Saydam Önderliğinde Cumhuriyet Dönemi Sağlık Hizmetlerini Modernleştirme Çabaları. Fırat Üniversitesi Sos. Bilim. Derg. 27, 219–232 (2017).
2. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
5
70
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
10
3
30
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
7
6
42
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
5
5
25
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
7
4
28
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
5
4
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
235
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÇAĞDAŞ TIP EĞİTİMİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Ders ağırlıklı olarak anlatım tarzında işlenecek olup Klasik dönem Osmanlı tıbbının Çağdaş tıbba yönelme sebeplerini ve geçiş sürecini tanıtmak, Çağdaş tıbbın Osmanlıya gelmesi, yeni tıp eğitiminin başlamasını öğretmek, Yeni tıp eğitimi ve uygulamalarını kavratmak amaçlanmaktadır. Öğrenim çıktıları yazılı sınavlar ile değerlendirilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlın Devletinin 18. Ve 19. Yüzyıldaki durumu,Batıda Yeni Tıbbın oluşması,Yeni ordunun kurulması ve yeni tıp eğitiminin başlaması,Mustafa Behçet Efendinin Tıbhaneyi kurması,Tıp ve cerrahi eğitimlerinin içeriği ve uygulanması,Tıp okulunun Tulumbacı başı konağından taşınması,ara sınav,Tıp eğitiminin Galatasaray’daki binalara geçmesi,Mekteb-i Tıbbiyeyi Şahaneye geçiş ve tıp dilinin Fransızca olması,Fransızca tıp eğitiminin problemleri,Türkçeleşme mücadeleleri,Sivil Tıp okulunun kuruluşu,Askeri Tıp okulundaki derslerin Türkçeleşmesi,final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Klasik dönem Osmanlı tıbbının Çağdaş tıbba yönelme sebeplerini ve geçiş sürecini tanımlamak.
10, 16, 9
A, E
Çağdaş tıbbın Osmanlıya gelmesi, yeni tıp eğitiminin başlamasını analiz etmek.
10, 16, 9
A
Yeni tıp eğitimi ve uygulamalarını değerlendirmek.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlın Devletinin 18. Ve 19. Yüzyıldaki durumu
İlgili kaynağın okunması
2
Batıda Yeni Tıbbın oluşması
İlgili kaynağın okunması
3
Yeni ordunun kurulması ve yeni tıp eğitiminin başlaması
İlgili kaynağın okunması
4
Mustafa Behçet Efendinin Tıbhaneyi kurması
İlgili kaynağın okunması
5
Tıp ve cerrahi eğitimlerinin içeriği ve uygulanması
İlgili kaynağın okunması
6
Tıp okulunun Tulumbacı başı konağından taşınması
İlgili kaynağın okunması
7
ara sınav
8
Tıp eğitiminin Galatasaray’daki binalara geçmesi
İlgili kaynağın okunması
9
Mekteb-i Tıbbiyeyi Şahaneye geçiş ve tıp dilinin Fransızca olması
İlgili kaynağın okunması
10
Fransızca tıp eğitiminin problemleri
İlgili kaynağın okunması
11
Türkçeleşme mücadeleleri
İlgili kaynağın okunması
12
Sivil Tıp okulunun kuruluşu
İlgili kaynağın okunması
13
Askeri Tıp okulundaki derslerin Türkçeleşmesi
İlgili kaynağın okunması
14
final
Kaynak
1. Aksakal, H. İ. Dr. Refik Saydam Önderliğinde Cumhuriyet Dönemi Sağlık Hizmetlerini Modernleştirme Çabaları. Fırat Üniversitesi Sos. Bilim. Derg. 27, 219–232 (2017).
2. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.