Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİR SİSTEMİNDEKİ İLETİCİ YOLLAR | ANTY1250370 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi sinir sisteminin iletim mekanizmalarını ve bunda görevli yapıları makro ve mikro düzeyde ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu,Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti,Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti,Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri) ,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri) ,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri) ,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri) ,Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş,Motor Hastalıklar,Davranışsal Bozukluklar,Nörodejeneratif Hastalıklar,Klinik değerlendirmeler,Sunumlar ve genel değerlendirmeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Sinir hücrelerinden iletinin elektriksel ve kimyasal sinapslarla nasıl gerçekleştiğini tanımlar. | 16, 4 | A, D, E, G |
4.1. Nörodejeneratif hastalıkları açıklar. | 10, 16, 4 | A, D, G |
1. Merkezi sinir sistemine ait fonksiyonel mekanizmayı, işleyişi ve önemini kavrar. | 10, 16, 4 | A, D |
2.1. Nöron morfolojisi, nöron çeşitleri, aksonik akım ve aksonal transport, sinaps yapısı, sinaptik ileti, beyin korteksini açıklar. | 10, 16, 4 | A, D, E, G |
3. Sinir hücrelerinin organizasyonunun nasıl gerçekleştiğini açıklayabilir. | 10, 16, 4 | A, D, E, G |
4. İlgili dokularda meydana gelecek hasarların oluşturacağı patolojileri tanımlayabilir. | 10, 16, 4 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu | Snell Richard S. Klinik nöroanatomi, s. 1-57; Gray's anatomi 42. baskı, s. 386-397 Anatomi-Kaplan ARICI S.212 |
2 | Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti | Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.28-35 |
3 | Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti | Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 |
4 | Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.35 |
5 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
6 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
7 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
8 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
9 | Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş | Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162 |
10 | Motor Hastalıklar | Ozan Anatomi 3.baskı s. 489-506 |
11 | Davranışsal Bozukluklar | Ozan Anatomi 3.baskı S.518-520 |
12 | Nörodejeneratif Hastalıklar | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.82-83 |
13 | Klinik değerlendirmeler | Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji- Aaron Berkowitz |
14 | Sunumlar ve genel değerlendirmeler |
Kaynak |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz Ozan Anatomi, 3. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | X | |||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | ||||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | X | |||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | X | |||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | X | |||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | X | |||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | X | |||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | X | |||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | X | |||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(159/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİR SİSTEMİNDEKİ İLETİCİ YOLLAR | ANTY1250370 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi sinir sisteminin iletim mekanizmalarını ve bunda görevli yapıları makro ve mikro düzeyde ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu,Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti,Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti,Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri) ,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri) ,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri) ,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri) ,Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş,Motor Hastalıklar,Davranışsal Bozukluklar,Nörodejeneratif Hastalıklar,Klinik değerlendirmeler,Sunumlar ve genel değerlendirmeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Sinir hücrelerinden iletinin elektriksel ve kimyasal sinapslarla nasıl gerçekleştiğini tanımlar. | 16, 4 | A, D, E, G |
4.1. Nörodejeneratif hastalıkları açıklar. | 10, 16, 4 | A, D, G |
1. Merkezi sinir sistemine ait fonksiyonel mekanizmayı, işleyişi ve önemini kavrar. | 10, 16, 4 | A, D |
2.1. Nöron morfolojisi, nöron çeşitleri, aksonik akım ve aksonal transport, sinaps yapısı, sinaptik ileti, beyin korteksini açıklar. | 10, 16, 4 | A, D, E, G |
3. Sinir hücrelerinin organizasyonunun nasıl gerçekleştiğini açıklayabilir. | 10, 16, 4 | A, D, E, G |
4. İlgili dokularda meydana gelecek hasarların oluşturacağı patolojileri tanımlayabilir. | 10, 16, 4 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu | Snell Richard S. Klinik nöroanatomi, s. 1-57; Gray's anatomi 42. baskı, s. 386-397 Anatomi-Kaplan ARICI S.212 |
2 | Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti | Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.28-35 |
3 | Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti | Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 |
4 | Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.35 |
5 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
6 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
7 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
8 | Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri) | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43 |
9 | Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş | Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162 |
10 | Motor Hastalıklar | Ozan Anatomi 3.baskı s. 489-506 |
11 | Davranışsal Bozukluklar | Ozan Anatomi 3.baskı S.518-520 |
12 | Nörodejeneratif Hastalıklar | Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.82-83 |
13 | Klinik değerlendirmeler | Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji- Aaron Berkowitz |
14 | Sunumlar ve genel değerlendirmeler |
Kaynak |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz Ozan Anatomi, 3. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | X | |||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | ||||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | X | |||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | X | |||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | X | |||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | X | |||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | X | |||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | X | |||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | X | |||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | X | |||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |