Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | BESY1110438 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 Pazartesi 18:30-19:15 Salı 16:30-17:15 Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Araştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
2 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
3 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
5 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
6 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
7 | Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
8 | İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
9 | Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
10 | Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
11 | Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
12 | Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
13 | Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
14 | Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
Kaynak |
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir. |
1) Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. 2) Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. 3) Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. 4) Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. 5) SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. 6) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. 7) Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 7 | 2 | 14 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | BESY1110438 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 Pazartesi 18:30-19:15 Salı 16:30-17:15 Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Araştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. | 10, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
2 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
3 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
5 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
6 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
7 | Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
8 | İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
9 | Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
10 | Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
11 | Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
12 | Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
13 | Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
14 | Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
Kaynak |
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir. |
1) Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. 2) Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. 3) Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. 4) Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. 5) SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. 6) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. 7) Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |