Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLU BES. SİS. BESİN HAZIR. VE PİŞİR.YÖNT., MALİ. KONT. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri, geniş çapta hazırlama ve pişirme yöntemleri ile bu yöntemlerin besinlerin organoleptik ve fiziksel özellikleri ve besin değeri üzerine etkileri ve maliyet kontrolü konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besinlerin organoleptik özellikleri,Besinlerin fiziksel özellikleri,Besin değeri üzerine etki eden faktörler I,Besin değeri üzerine etki eden faktörler II,Geniş çapta besin hazırlama I,Geniş çapta besin hazırlama II,Geniş çapta pişirme yöntemleri I,Geniş çapta pişirme yöntemleri II,Besinleri saklama yöntemleri,Yeni yaklaşımlarla besinleri saklama yöntemleri,Maliyet kontrol yöntemleri I,Maliyet kontrol yöntemleri II,Sunumlar,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Geniş çapta besin hazırlama ve pişirme ilkelerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Besin değerini kaybetmeden saklama koşullarını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3. Ticari olan ve olmayan kuruluşlarda çeşitli yemek, çorba ve sosların üretiminin nasıl denetlenebileceğini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4. Toplu beslenme hizmeti veren ticari olan ve olmayan kuruluşlarda bütçe denetimi ve maliyet kontrolünün nasıl yapılacağını analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Besinlerin organoleptik özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Besinlerin fiziksel özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Besin değeri üzerine etki eden faktörler I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Besin değeri üzerine etki eden faktörler II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Geniş çapta besin hazırlama I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Geniş çapta besin hazırlama II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Geniş çapta pişirme yöntemleri I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Geniş çapta pişirme yöntemleri II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Besinleri saklama yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Yeni yaklaşımlarla besinleri saklama yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Maliyet kontrol yöntemleri I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Maliyet kontrol yöntemleri II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel Değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tarife Standardı Maliyet Ve Hijyen Kontrolü. Dağ A. Ankara, 2009. 2. Konaklama İşletmelerinde Yiyecek-İçecek Maliyet Kontrolü: Maliyet Ve Satışların Analizi. Yaşar Yılmaz. Detay Yayıncılık, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 6 | 84 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 15 | 45 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 5 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 3 | 5 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 211 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(211/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLU BES. SİS. BESİN HAZIR. VE PİŞİR.YÖNT., MALİ. KONT. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri, geniş çapta hazırlama ve pişirme yöntemleri ile bu yöntemlerin besinlerin organoleptik ve fiziksel özellikleri ve besin değeri üzerine etkileri ve maliyet kontrolü konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besinlerin organoleptik özellikleri,Besinlerin fiziksel özellikleri,Besin değeri üzerine etki eden faktörler I,Besin değeri üzerine etki eden faktörler II,Geniş çapta besin hazırlama I,Geniş çapta besin hazırlama II,Geniş çapta pişirme yöntemleri I,Geniş çapta pişirme yöntemleri II,Besinleri saklama yöntemleri,Yeni yaklaşımlarla besinleri saklama yöntemleri,Maliyet kontrol yöntemleri I,Maliyet kontrol yöntemleri II,Sunumlar,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Geniş çapta besin hazırlama ve pişirme ilkelerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Besin değerini kaybetmeden saklama koşullarını açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3. Ticari olan ve olmayan kuruluşlarda çeşitli yemek, çorba ve sosların üretiminin nasıl denetlenebileceğini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4. Toplu beslenme hizmeti veren ticari olan ve olmayan kuruluşlarda bütçe denetimi ve maliyet kontrolünün nasıl yapılacağını analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Besinlerin organoleptik özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Besinlerin fiziksel özellikleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Besin değeri üzerine etki eden faktörler I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Besin değeri üzerine etki eden faktörler II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Geniş çapta besin hazırlama I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Geniş çapta besin hazırlama II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Geniş çapta pişirme yöntemleri I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Geniş çapta pişirme yöntemleri II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Besinleri saklama yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Yeni yaklaşımlarla besinleri saklama yöntemleri | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Maliyet kontrol yöntemleri I | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Maliyet kontrol yöntemleri II | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Sunumlar | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel Değerlendirme | Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tarife Standardı Maliyet Ve Hijyen Kontrolü. Dağ A. Ankara, 2009. 2. Konaklama İşletmelerinde Yiyecek-İçecek Maliyet Kontrolü: Maliyet Ve Satışların Analizi. Yaşar Yılmaz. Detay Yayıncılık, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |