Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİYABET BİYOKİMYASI I | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Nesrin EMEKLİ , Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI , Yrd.Doç.Dr. Sibel ERDEM |
Dersin Amacı | Şeker metabolizmasını hücre ve kan düzeyinde anlamak, düşünmek ve araştırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Diyabetin sınıflandırılması,Diyabet tipleri ve moleküler değişimleri ,İnsülin sentezi etki mekanizmaları ,İnsülin reseptörü yapısı ve etki mekanizması ,İnsülin direncinin moleküler mekanizması ,Diyabet ve non enzimatik glikasyon,Diyabet ateroskleroz ilişkisinin biyokimyasal mekanizması ,Diyabetde yağ metabolizması,Diyabette genetiğin rolü,Hayvan çalışmalarında diyabet modelleri,Diyabetin obezite ile ilişkisinin biyokimyasal mekanizması,Diyabetin egzersizle ilişkisinin mekanizması,Diyabet ve yaşlanma biyokimyası,Oral antidiyabetikler ve etki mekanizması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Diyabetin biyokimyasal mekanizmasını diğer mekanizmalarla karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Tip 1 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Tip 2 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Diyabetin sekonder nedenlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Gestational diyabeti açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hiperglisemideki laboratuar bulgularını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Kan ve idrardaki şeker düzeylerini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Serum ve idrarın osmolalitesini karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Serum ve idrardaki keton cisimlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Kan ve idrar pH’larını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Diyabet sırasında kandaki elektrolit dengesini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Kan glukozunun regülasyonunu açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Glukozun kullanım yollarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Glukozun kullanım yollarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4- Diyabet ve obezitede yağ metabolizmasını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Yağ metabolizması ile egsersiz arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Enerji metabolizması ve eksersiz arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Yağ metabolizmasında leptinin önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Diğer hormonların yağ metabolizmasındaki etkilerini ilişkilendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.Diyabet ve ateroskleroz arasında ilişki analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Glukoz ve HbAıc ölçümlerini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Glukoz oksidaz yöntemini açıklar ve uygular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Hekzokinaz yöntemini açıklar ve uygular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Diyabet hastalığının prognozu için analitik düşünceler geliştirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde analiz yeteneği kazanır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6. Diyabet ve prediyabetin kriterlerini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7. Diyabetdeki mikroalbuminüriyi sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Glukoz depolama yollarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Glukozun kandaki kaynaklarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3. Kimyasal yöntemleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4. Glike protein ölçümlerini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.5. Diyabetde deneysel hayvan modellerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diyabetin sınıflandırılması | 1, 2, 3 |
2 | Diyabet tipleri ve moleküler değişimleri | 1, 2, 3 |
3 | İnsülin sentezi etki mekanizmaları | 1, 2, 3 |
4 | İnsülin reseptörü yapısı ve etki mekanizması | 1, 2, 3 |
5 | İnsülin direncinin moleküler mekanizması | 1, 2, 3 |
6 | Diyabet ve non enzimatik glikasyon | 1, 2, 3 |
7 | Diyabet ateroskleroz ilişkisinin biyokimyasal mekanizması | 1, 2, 3 |
8 | Diyabetde yağ metabolizması | 1, 2, 3 |
9 | Diyabette genetiğin rolü | 1, 2, 3 |
10 | Hayvan çalışmalarında diyabet modelleri | 1, 2, 3 |
11 | Diyabetin obezite ile ilişkisinin biyokimyasal mekanizması | 1, 2, 3 |
12 | Diyabetin egzersizle ilişkisinin mekanizması | 1, 2, 3 |
13 | Diyabet ve yaşlanma biyokimyası | 1, 2, 3 |
14 | Oral antidiyabetikler ve etki mekanizması | 1, 2, 3 |
Kaynak |
1) Prof. Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitaplar 2) Biyokimya Prof. Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu 3) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | X | |||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | X | |||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | X | |||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 8 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 8 | 16 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİYABET BİYOKİMYASI I | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Nesrin EMEKLİ , Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI , Yrd.Doç.Dr. Sibel ERDEM |
Dersin Amacı | Şeker metabolizmasını hücre ve kan düzeyinde anlamak, düşünmek ve araştırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Diyabetin sınıflandırılması,Diyabet tipleri ve moleküler değişimleri ,İnsülin sentezi etki mekanizmaları ,İnsülin reseptörü yapısı ve etki mekanizması ,İnsülin direncinin moleküler mekanizması ,Diyabet ve non enzimatik glikasyon,Diyabet ateroskleroz ilişkisinin biyokimyasal mekanizması ,Diyabetde yağ metabolizması,Diyabette genetiğin rolü,Hayvan çalışmalarında diyabet modelleri,Diyabetin obezite ile ilişkisinin biyokimyasal mekanizması,Diyabetin egzersizle ilişkisinin mekanizması,Diyabet ve yaşlanma biyokimyası,Oral antidiyabetikler ve etki mekanizması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Diyabetin biyokimyasal mekanizmasını diğer mekanizmalarla karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Tip 1 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Tip 2 diyabetin biyokimyasal mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Diyabetin sekonder nedenlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Gestational diyabeti açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hiperglisemideki laboratuar bulgularını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Kan ve idrardaki şeker düzeylerini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Serum ve idrarın osmolalitesini karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Serum ve idrardaki keton cisimlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Kan ve idrar pH’larını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Diyabet sırasında kandaki elektrolit dengesini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Kan glukozunun regülasyonunu açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.Glukozun kullanım yollarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.Glukozun kullanım yollarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4- Diyabet ve obezitede yağ metabolizmasını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Yağ metabolizması ile egsersiz arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Enerji metabolizması ve eksersiz arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Yağ metabolizmasında leptinin önemini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Diğer hormonların yağ metabolizmasındaki etkilerini ilişkilendirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.Diyabet ve ateroskleroz arasında ilişki analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Glukoz ve HbAıc ölçümlerini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Glukoz oksidaz yöntemini açıklar ve uygular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2.Hekzokinaz yöntemini açıklar ve uygular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
6-Diyabet hastalığının prognozu için analitik düşünceler geliştirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
7-Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir, biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde analiz yeteneği kazanır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6. Diyabet ve prediyabetin kriterlerini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7. Diyabetdeki mikroalbuminüriyi sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Glukoz depolama yollarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Glukozun kandaki kaynaklarını sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.3. Kimyasal yöntemleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.4. Glike protein ölçümlerini analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.5. Diyabetde deneysel hayvan modellerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diyabetin sınıflandırılması | 1, 2, 3 |
2 | Diyabet tipleri ve moleküler değişimleri | 1, 2, 3 |
3 | İnsülin sentezi etki mekanizmaları | 1, 2, 3 |
4 | İnsülin reseptörü yapısı ve etki mekanizması | 1, 2, 3 |
5 | İnsülin direncinin moleküler mekanizması | 1, 2, 3 |
6 | Diyabet ve non enzimatik glikasyon | 1, 2, 3 |
7 | Diyabet ateroskleroz ilişkisinin biyokimyasal mekanizması | 1, 2, 3 |
8 | Diyabetde yağ metabolizması | 1, 2, 3 |
9 | Diyabette genetiğin rolü | 1, 2, 3 |
10 | Hayvan çalışmalarında diyabet modelleri | 1, 2, 3 |
11 | Diyabetin obezite ile ilişkisinin biyokimyasal mekanizması | 1, 2, 3 |
12 | Diyabetin egzersizle ilişkisinin mekanizması | 1, 2, 3 |
13 | Diyabet ve yaşlanma biyokimyası | 1, 2, 3 |
14 | Oral antidiyabetikler ve etki mekanizması | 1, 2, 3 |
Kaynak |
1) Prof. Dr. Nesrin Emekli ve Doç.Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitaplar 2) Biyokimya Prof. Dr. Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu 3) Theory, Analysis Correlation Clinical Chemistry Ed. Lawrence A. Kaplan ve Amadeo Pesce |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | X | |||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | X | |||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | X | |||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |