Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AKICILIK BOZUK. İLERİ ARAŞ.: KEKEMELİK VE HIZLI-BOZUK KONUŞMA | DKTY1138850 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 18:30-19:15 Salı 19:30-20:15 Salı 20:30-21:15 Salı 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, akıcılık bozukluklarının temel konuları olan kekemelik ve hızlı-bozuk konuşma konusunda güncel çalışmaları ve ayrıca mevcut terapi teknikleri hakkındaki alanyazını gözden geçirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Akıcılık Bozukluklarına genel bakış,2. Hafta: Kekemeliğin etiyolojisi kuramları,3. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi I,4. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi II,5. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi III,6. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi IV,7. Hafta: Hızlı-bozuk konuşma: Alanyazına genel bakış,8. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi I,9. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi II,10. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler I,11. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler II,12. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler III,13. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler IV,14. Hafta: Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kekemeliğin doğası ve nedenleri hakkındaki en güncel kuramsal bilgileri tanımlar. | 9 | E |
Kekemeliğe dair güncel değerlendirme yöntemlerini tanımlar. | 13, 15, 16, 9 | E |
Kekemeliği olan çocuklara yönelik geliştirilen güncel terapi yaklaşımlarını listeler. | 15, 16, 9 | E |
Ergen ve yetişkin kekemeliği olan bireylere yönelik güncel terapi yaklaşımlarını tanımlar. | 15, 16, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşması olan bireylere yönelik güncel terapi yaklaşımlarını tanımlar. | 13, 15, 16, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşmanın doğası ve nedenleri hakkındaki en güncel kuramları tanımlar. | 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşmaya dair geliştirilen güncel değerlendirme yöntemlerini listeler. | 13, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Akıcılık Bozukluklarına genel bakış | |
2 | 2. Hafta: Kekemeliğin etiyolojisi kuramları | |
3 | 3. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi I | |
4 | 4. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi II | |
5 | 5. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi III | |
6 | 6. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi IV | |
7 | 7. Hafta: Hızlı-bozuk konuşma: Alanyazına genel bakış | |
8 | 8. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi I | |
9 | 9. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi II | |
10 | 10. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler I | |
11 | 11. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler II | |
12 | 12. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler III | |
13 | 13. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler IV | |
14 | 14. Hafta: Genel tekrar |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Yairi & Seery (2015). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Pearson. Manning (2010). Clinical Decision Making in Fluency Disorders. Delmar. van Zaalen & Reichel (2015). Cluttering: Current Views on its Nature, Diagnosis, and Treatment. iUniverse. St. Louis (1992). Living with Stuttering. Populore. Journal of Fluency Disorders ve alandaki diğer uluslararası bilimsel dergiler. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | X | |||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 5 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 179 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AKICILIK BOZUK. İLERİ ARAŞ.: KEKEMELİK VE HIZLI-BOZUK KONUŞMA | DKTY1138850 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 18:30-19:15 Salı 19:30-20:15 Salı 20:30-21:15 Salı 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, akıcılık bozukluklarının temel konuları olan kekemelik ve hızlı-bozuk konuşma konusunda güncel çalışmaları ve ayrıca mevcut terapi teknikleri hakkındaki alanyazını gözden geçirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Akıcılık Bozukluklarına genel bakış,2. Hafta: Kekemeliğin etiyolojisi kuramları,3. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi I,4. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi II,5. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi III,6. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi IV,7. Hafta: Hızlı-bozuk konuşma: Alanyazına genel bakış,8. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi I,9. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi II,10. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler I,11. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler II,12. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler III,13. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler IV,14. Hafta: Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kekemeliğin doğası ve nedenleri hakkındaki en güncel kuramsal bilgileri tanımlar. | 9 | E |
Kekemeliğe dair güncel değerlendirme yöntemlerini tanımlar. | 13, 15, 16, 9 | E |
Kekemeliği olan çocuklara yönelik geliştirilen güncel terapi yaklaşımlarını listeler. | 15, 16, 9 | E |
Ergen ve yetişkin kekemeliği olan bireylere yönelik güncel terapi yaklaşımlarını tanımlar. | 15, 16, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşması olan bireylere yönelik güncel terapi yaklaşımlarını tanımlar. | 13, 15, 16, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşmanın doğası ve nedenleri hakkındaki en güncel kuramları tanımlar. | 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşmaya dair geliştirilen güncel değerlendirme yöntemlerini listeler. | 13, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Akıcılık Bozukluklarına genel bakış | |
2 | 2. Hafta: Kekemeliğin etiyolojisi kuramları | |
3 | 3. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi I | |
4 | 4. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi II | |
5 | 5. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi III | |
6 | 6. Hafta: Kekemeliğin klinik yönetimi IV | |
7 | 7. Hafta: Hızlı-bozuk konuşma: Alanyazına genel bakış | |
8 | 8. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi I | |
9 | 9. Hafta: Hızlı-bozuk konuşmanın klinik yönetimi II | |
10 | 10. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler I | |
11 | 11. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler II | |
12 | 12. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler III | |
13 | 13. Hafta: Öğrenci sunumları: Akıcılık bozuklukları alanyazınından seçme makaleler IV | |
14 | 14. Hafta: Genel tekrar |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Yairi & Seery (2015). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Pearson. Manning (2010). Clinical Decision Making in Fluency Disorders. Delmar. van Zaalen & Reichel (2015). Cluttering: Current Views on its Nature, Diagnosis, and Treatment. iUniverse. St. Louis (1992). Living with Stuttering. Populore. Journal of Fluency Disorders ve alandaki diğer uluslararası bilimsel dergiler. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | X | |||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | X | |||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | X | |||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | X | |||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | X | |||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | X | |||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | X | |||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | X | |||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | X | |||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | X | |||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | X | |||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | X | |||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | X | |||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |