Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİTKİ TAYİNİ VE HERBARYUM TEKNİKLERİ | FKGY1214178 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Bitki Tayini ve Herbaryum Teknikleri ile ilgili bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genel kavramlar,Tıbbi bitkiler,Arazi Çalışmaları İçin Gerekli Araçlar ve Materyaller ,Bitki örneğinin toplanması,Bitki örneğinin kurutulması,Herbaryum örneği hazırlanması,Etiketleme,Presleme,Herbaryum düzenlenmesi,Herbaryum örneklerinin korunması,Farklı herbaryumların incelenmesi,Arazi öncesi çalışmalar,Arazi çalışması-I,Arazi çalışması-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Tıbbi bitki ve herbaryum kavramlarını açıklar. | 10, 14, 16, 19, 8, 9 | A, H |
1.2. Bir herbaryumda bulunması gereken özellikleri açıklar. | 10, 12, 14, 16, 19, 8, 9 | A, D |
1.3. Tıbbi bitkilerin önemini özetler. | 10, 12, 16, 9 | A, D, E, G |
2. Arazi çalışması için hazırlık yapar. | 10, 12, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D, G, H |
2.1. Arazi çalışması için gerekenleri hazırlar. | 10, 14, 16, 23, 9 | A, E, G |
2.3. Etiketleme yapar. | 10, 11, 14, 16, 8, 9 | A, E, F, G |
3. Bitki örneklerini herbaryum örneği olarak hazırlar. | 10, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, G |
3.1. Tıbbi bitkileri uygun şekilde kurutur. | 10, 14, 16, 19, 6, 9 | A, D, G |
3.2. Tıbbi bitkileri uygun şekilde muhafaza eder. | 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
3.3. Arazi çalışması planlar. | 10, 11, 14, 16, 19, 6, 9 | A, D, G |
1. Herbaryum ve tıbbi bitkiler hakkında genel kavramları açıklar. | 10, 12, 14, 16, 19, 6, 9 | A, E |
2.2. Presleme yapar. | 14, 16, 6, 8, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel kavramlar | Harris, J. G., & Harris, M. W. (1994). Plant identification terminology: an illustrated glossary (No. QK9 H37 2001). Utah: Spring Lake Publishing. |
2 | Tıbbi bitkiler | Harris, J. G., & Harris, M. W. (1994). Plant identification terminology: an illustrated glossary (No. QK9 H37 2001). Utah: Spring Lake Publishing. |
3 | Arazi Çalışmaları İçin Gerekli Araçlar ve Materyaller | Harris, J. G., & Harris, M. W. (1994). Plant identification terminology: an illustrated glossary (No. QK9 H37 2001). Utah: Spring Lake Publishing. |
4 | Bitki örneğinin toplanması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
5 | Bitki örneğinin kurutulması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
6 | Herbaryum örneği hazırlanması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
7 | Etiketleme | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
8 | Presleme | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
9 | Herbaryum düzenlenmesi | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
10 | Herbaryum örneklerinin korunması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
11 | Farklı herbaryumların incelenmesi | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
12 | Arazi öncesi çalışmalar | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
13 | Arazi çalışması-I | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
14 | Arazi çalışması-II | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
Kaynak |
Tibbi Bitki Tayini ve Herbaryum Teknikleri Ders Notları öğrencilere verilecektir. |
Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | X | |||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | X | |||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | X | |||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 30 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİTKİ TAYİNİ VE HERBARYUM TEKNİKLERİ | FKGY1214178 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Bitki Tayini ve Herbaryum Teknikleri ile ilgili bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genel kavramlar,Tıbbi bitkiler,Arazi Çalışmaları İçin Gerekli Araçlar ve Materyaller ,Bitki örneğinin toplanması,Bitki örneğinin kurutulması,Herbaryum örneği hazırlanması,Etiketleme,Presleme,Herbaryum düzenlenmesi,Herbaryum örneklerinin korunması,Farklı herbaryumların incelenmesi,Arazi öncesi çalışmalar,Arazi çalışması-I,Arazi çalışması-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Tıbbi bitki ve herbaryum kavramlarını açıklar. | 10, 14, 16, 19, 8, 9 | A, H |
1.2. Bir herbaryumda bulunması gereken özellikleri açıklar. | 10, 12, 14, 16, 19, 8, 9 | A, D |
1.3. Tıbbi bitkilerin önemini özetler. | 10, 12, 16, 9 | A, D, E, G |
2. Arazi çalışması için hazırlık yapar. | 10, 12, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D, G, H |
2.1. Arazi çalışması için gerekenleri hazırlar. | 10, 14, 16, 23, 9 | A, E, G |
2.3. Etiketleme yapar. | 10, 11, 14, 16, 8, 9 | A, E, F, G |
3. Bitki örneklerini herbaryum örneği olarak hazırlar. | 10, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, G |
3.1. Tıbbi bitkileri uygun şekilde kurutur. | 10, 14, 16, 19, 6, 9 | A, D, G |
3.2. Tıbbi bitkileri uygun şekilde muhafaza eder. | 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
3.3. Arazi çalışması planlar. | 10, 11, 14, 16, 19, 6, 9 | A, D, G |
1. Herbaryum ve tıbbi bitkiler hakkında genel kavramları açıklar. | 10, 12, 14, 16, 19, 6, 9 | A, E |
2.2. Presleme yapar. | 14, 16, 6, 8, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel kavramlar | Harris, J. G., & Harris, M. W. (1994). Plant identification terminology: an illustrated glossary (No. QK9 H37 2001). Utah: Spring Lake Publishing. |
2 | Tıbbi bitkiler | Harris, J. G., & Harris, M. W. (1994). Plant identification terminology: an illustrated glossary (No. QK9 H37 2001). Utah: Spring Lake Publishing. |
3 | Arazi Çalışmaları İçin Gerekli Araçlar ve Materyaller | Harris, J. G., & Harris, M. W. (1994). Plant identification terminology: an illustrated glossary (No. QK9 H37 2001). Utah: Spring Lake Publishing. |
4 | Bitki örneğinin toplanması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
5 | Bitki örneğinin kurutulması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
6 | Herbaryum örneği hazırlanması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
7 | Etiketleme | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
8 | Presleme | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
9 | Herbaryum düzenlenmesi | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
10 | Herbaryum örneklerinin korunması | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
11 | Farklı herbaryumların incelenmesi | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
12 | Arazi öncesi çalışmalar | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
13 | Arazi çalışması-I | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
14 | Arazi çalışması-II | Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
Kaynak |
Tibbi Bitki Tayini ve Herbaryum Teknikleri Ders Notları öğrencilere verilecektir. |
Maden, K. (2004). Plant collection and herbarium techniques. Our Nature, 2(1), 53-57. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | X | |||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | X | |||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | X | |||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |