Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİDE PRATİK ÇALIŞMA TEKNİKLERİ | FKGY1114172 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmakognozi dersi kapsamında çalışılan tıbbi bitkilerin ve fitokimyasalların, ekstraksiyonu, izolasyonu gibi süreçlerde kullanılan laboratuvar malzemeleri, aparey ve araç-gereçlerin kullanılması ve sürecin planlamasını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir çalışmanın planlanması ve uygulanması,Cam ve diğer malzemelerin tanıtılması,Tartım alınması ve laboratuvarda çalışma sırasında dikkat edilmesi gerekenler, Clevenger, Soxhlet gibi apereylerin tanıtılması kullanımı ,Bitki örneklerinin distilasyon, ekstraksiyon gibi işlemlere hazırlanması ,Bitki ekstrelerinin hazırlanması ve kurutulması,Kromatografik yöntemlerde kullanılan adsorbanlar ve özellikleri,Kromatografik çalışmalarda dikkat edilecek hususlar,Çözelti hazırlanması,Reaktif hazırlama, Çözücü karışımları hazırlanması,Fraksiyon toplanması ve madde izolasyonu sırasında dikkat edilecekler ,Farmakope analizi,Pratik çalışmalarda kodlama,Laboratuvar çalışmalarının kayıt altına alınması, Rapor yazma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Farmakognozi çalışmalarında kullanılan malzeme ve apareyleri açıklar. | 10, 16, 17, 9 | A |
1.1. Cam malzemeleri sınıflandırır. | 10, 16, 17, 9 | A, H |
1.3. Tartım yapar. | 10, 16, 17, 9 | A |
2. Çalışma planını tasarlar. | 10, 16, 17, 9 | A |
2.1. Soxhlet, Clevenger gibi apareyleri kullanır. | 10, 16, 17, 9 | A, E |
2.3. Kromatografide kullanılan adsorbanları açıklar. | 10, 16, 17, 9 | A |
3. Çözelti hazırlar. | 10, 16, 17, 9 | A, G |
3.1. Fraksiyon toplanmasını açıklar. | 10, 16, 17, 9 | A, G |
3.2. Örnekleri kodlar. | 10, 16, 17, 9 | A, G |
3.3. Çalışma raporu yazar. | 10, 16, 17, 9 | A, H |
2.2. Bitki örneğini ekstraksiyon işlemine hazırlar. | 10, 16, 17, 9 | A, E |
1.2. Deney hazırlığında gereken malzemeleri kullanır. | 10, 16, 17, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir çalışmanın planlanması ve uygulanması | |
2 | Cam ve diğer malzemelerin tanıtılması | |
3 | Tartım alınması ve laboratuvarda çalışma sırasında dikkat edilmesi gerekenler | |
4 | Clevenger, Soxhlet gibi apereylerin tanıtılması kullanımı | |
5 | Bitki örneklerinin distilasyon, ekstraksiyon gibi işlemlere hazırlanması | |
6 | Bitki ekstrelerinin hazırlanması ve kurutulması | |
7 | Kromatografik yöntemlerde kullanılan adsorbanlar ve özellikleri | |
8 | Kromatografik çalışmalarda dikkat edilecek hususlar | |
9 | Çözelti hazırlanması | |
10 | Reaktif hazırlama, Çözücü karışımları hazırlanması | |
11 | Fraksiyon toplanması ve madde izolasyonu sırasında dikkat edilecekler | |
12 | Farmakope analizi | |
13 | Pratik çalışmalarda kodlama | |
14 | Laboratuvar çalışmalarının kayıt altına alınması, Rapor yazma |
Kaynak |
1- Plant Drug Analysis, Wagner, H., Springer, 1996 2- Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, Heinrich, M., Barnes, J., Churchill&Livingston, 2012, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | X | |||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | X | |||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | X | |||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | X | |||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | X | |||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 30 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİDE PRATİK ÇALIŞMA TEKNİKLERİ | FKGY1114172 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmakognozi dersi kapsamında çalışılan tıbbi bitkilerin ve fitokimyasalların, ekstraksiyonu, izolasyonu gibi süreçlerde kullanılan laboratuvar malzemeleri, aparey ve araç-gereçlerin kullanılması ve sürecin planlamasını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir çalışmanın planlanması ve uygulanması,Cam ve diğer malzemelerin tanıtılması,Tartım alınması ve laboratuvarda çalışma sırasında dikkat edilmesi gerekenler, Clevenger, Soxhlet gibi apereylerin tanıtılması kullanımı ,Bitki örneklerinin distilasyon, ekstraksiyon gibi işlemlere hazırlanması ,Bitki ekstrelerinin hazırlanması ve kurutulması,Kromatografik yöntemlerde kullanılan adsorbanlar ve özellikleri,Kromatografik çalışmalarda dikkat edilecek hususlar,Çözelti hazırlanması,Reaktif hazırlama, Çözücü karışımları hazırlanması,Fraksiyon toplanması ve madde izolasyonu sırasında dikkat edilecekler ,Farmakope analizi,Pratik çalışmalarda kodlama,Laboratuvar çalışmalarının kayıt altına alınması, Rapor yazma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Farmakognozi çalışmalarında kullanılan malzeme ve apareyleri açıklar. | 10, 16, 17, 9 | A |
1.1. Cam malzemeleri sınıflandırır. | 10, 16, 17, 9 | A, H |
1.3. Tartım yapar. | 10, 16, 17, 9 | A |
2. Çalışma planını tasarlar. | 10, 16, 17, 9 | A |
2.1. Soxhlet, Clevenger gibi apareyleri kullanır. | 10, 16, 17, 9 | A, E |
2.3. Kromatografide kullanılan adsorbanları açıklar. | 10, 16, 17, 9 | A |
3. Çözelti hazırlar. | 10, 16, 17, 9 | A, G |
3.1. Fraksiyon toplanmasını açıklar. | 10, 16, 17, 9 | A, G |
3.2. Örnekleri kodlar. | 10, 16, 17, 9 | A, G |
3.3. Çalışma raporu yazar. | 10, 16, 17, 9 | A, H |
2.2. Bitki örneğini ekstraksiyon işlemine hazırlar. | 10, 16, 17, 9 | A, E |
1.2. Deney hazırlığında gereken malzemeleri kullanır. | 10, 16, 17, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir çalışmanın planlanması ve uygulanması | |
2 | Cam ve diğer malzemelerin tanıtılması | |
3 | Tartım alınması ve laboratuvarda çalışma sırasında dikkat edilmesi gerekenler | |
4 | Clevenger, Soxhlet gibi apereylerin tanıtılması kullanımı | |
5 | Bitki örneklerinin distilasyon, ekstraksiyon gibi işlemlere hazırlanması | |
6 | Bitki ekstrelerinin hazırlanması ve kurutulması | |
7 | Kromatografik yöntemlerde kullanılan adsorbanlar ve özellikleri | |
8 | Kromatografik çalışmalarda dikkat edilecek hususlar | |
9 | Çözelti hazırlanması | |
10 | Reaktif hazırlama, Çözücü karışımları hazırlanması | |
11 | Fraksiyon toplanması ve madde izolasyonu sırasında dikkat edilecekler | |
12 | Farmakope analizi | |
13 | Pratik çalışmalarda kodlama | |
14 | Laboratuvar çalışmalarının kayıt altına alınması, Rapor yazma |
Kaynak |
1- Plant Drug Analysis, Wagner, H., Springer, 1996 2- Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, Heinrich, M., Barnes, J., Churchill&Livingston, 2012, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | X | |||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | X | |||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | X | |||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | X | |||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | X | |||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |