Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZEHİRLİ BİTKİLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere Tıbbi ve Zehirli bitki ilişkisini anlatmak, dünyada ve ülkemizde bitkilerden zehirlenme olayları ve dikkat edilmesi gerekeler hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zehirli bitkilerin taşıdığı başlıca etken madde grupları,Zehirli bitki taşıyan önemli familyalar,Zehir nedir?,Zehirlenme nedir?,Tıbbi bitkiler arasında zehirli bitkilerin önemi,Zehirli bitkilerin taşıdıkları başlıca toksik maddeler ve bu maddelere göre bitkilerin gruplandırılmaları.,Tıbbi ve zehirli bitki ilişkisi.,Ülkemizde yetişen başlıca zehirli bitkilerin listesi ve bunların tanıtımı.,Türkiye’de bitkisel zehirlenme olayları ve dikkat edilmesi gereken durumlar.,Bitkilerle zehirlenme vakalarında bir eczacının yapması gerekenler,Dünyada bitkilerle zehirlenme vakalarının incelenmesi ve sonuçlarının tartışılması,Zehirli bitkilerin toplanma ve herbaryum örneği haline getirilme, teşhis edilme ve saklanma prosedürleri,Tıbbi Öneme sahip zehirli bitkiler ve bu bitkiler kullanılarak üretilmiş bitkisel preparatlar,Zehirli bitkilerin eczacılık açısından önemi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 12, 13, 14, 16, 19 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zehirli bitkilerin taşıdığı başlıca etken madde grupları | Zehirli bitkilerde bulunan zehirli bileşikler hakkında ön araştırma ve ders notlarına hazırlanma |
2 | Zehirli bitki taşıyan önemli familyalar | Zehirli bitki taşıyan önemli familyalar hakkında araştırma, ders notlarına hazırlanma |
3 | Zehir nedir? | Zehir hakkında araştırma. |
4 | Zehirlenme nedir? | Zehirlenmenin mekanizması üzerine araştırmalar ve ders notlarının incelenmesi |
5 | Tıbbi bitkiler arasında zehirli bitkilerin önemi | Zehirli bitkilerin tıbbı önemi üzerine araştırmalar ve ders notlarının incelenmesi |
6 | Zehirli bitkilerin taşıdıkları başlıca toksik maddeler ve bu maddelere göre bitkilerin gruplandırılmaları. | Zehirli bitkilerin taşıdıkları başlıca toksik maddeler ve bu maddelere göre bitkilerin gruplandırılmaları konulu ders notlarının incelenmesi |
7 | Tıbbi ve zehirli bitki ilişkisi. | Tıbbi ve zehirli bitki ilişkisi üzerine araştırmalar. |
8 | Ülkemizde yetişen başlıca zehirli bitkilerin listesi ve bunların tanıtımı. | Ülkemizde yetişen başlıca zehirli bitkiler üzerine araştırmalar ve ders notlarının incelenmesi |
9 | Türkiye’de bitkisel zehirlenme olayları ve dikkat edilmesi gereken durumlar. | Türkiye’de bitkisel zehirlenme olaylarının araştırılması |
10 | Bitkilerle zehirlenme vakalarında bir eczacının yapması gerekenler | Bitkilerle zehirlenme vakalarında bir eczacının yapması gerekenlerle ilgili ders notlarının incelenmesi |
11 | Dünyada bitkilerle zehirlenme vakalarının incelenmesi ve sonuçlarının tartışılması | Dünyada bitkilerle zehirlenme vakalarının araştırılması |
12 | Zehirli bitkilerin toplanma ve herbaryum örneği haline getirilme, teşhis edilme ve saklanma prosedürleri | Zehirli bitkilerin toplanma ve herbaryum örneği haline getirilme, teşhis edilme ve saklanma prosedürleri neden önemlidir? Araştırma yapılması, ders notlarının incelenmesi |
13 | Tıbbi Öneme sahip zehirli bitkiler ve bu bitkiler kullanılarak üretilmiş bitkisel preparatlar | İçeriğinde zehirli bitki bulunan bitkisel preparatların araştırılması |
14 | Zehirli bitkilerin eczacılık açısından önemi | Zehirli bitkilerin eczacılık açısından önemi konusunda araştırma |
Kaynak |
-Ö.Seçmen,E.Leblebici: Yurdumuzun Zehirli Bitkileri, E.Ü. Fen Fak. Kitapları Ser., no:102,102 sayfa.1987. - Nelson, L. S., Shih, R. D., Balick, M. J., & Lampe, K. F. (2007). Handbook of poisonous and injurious plants. New York Botanical Garden. -Frohne, D., & Pfänder, H. J. (1997). Poisonous plants. A handbook for pharmacists, doctors, toxicologists and biologists (No. Ed. 4). Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH. -Acamovic, T., Stewart, C. S., & Pennycott, T. W. (Eds.). (2004). Poisonous plants and related toxins. CABI. -Türkiye'nin Tıbbi ve Zehirli Bitkileri İstanbul Üniversitesi Yayın No: 3560 Gençlik Matbaası - 1989 – İstanbul. - Mat, A. (ed.), Türkiye’de Mantar Zehirlenmeleri ve Zehirli Mantarlar, TÜBİTAK Matbaası, Ankara, s.164-183. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | ||||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | ||||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | ||||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | ||||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | X | |||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 38 | 38 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 58 | 58 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZEHİRLİ BİTKİLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere Tıbbi ve Zehirli bitki ilişkisini anlatmak, dünyada ve ülkemizde bitkilerden zehirlenme olayları ve dikkat edilmesi gerekeler hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zehirli bitkilerin taşıdığı başlıca etken madde grupları,Zehirli bitki taşıyan önemli familyalar,Zehir nedir?,Zehirlenme nedir?,Tıbbi bitkiler arasında zehirli bitkilerin önemi,Zehirli bitkilerin taşıdıkları başlıca toksik maddeler ve bu maddelere göre bitkilerin gruplandırılmaları.,Tıbbi ve zehirli bitki ilişkisi.,Ülkemizde yetişen başlıca zehirli bitkilerin listesi ve bunların tanıtımı.,Türkiye’de bitkisel zehirlenme olayları ve dikkat edilmesi gereken durumlar.,Bitkilerle zehirlenme vakalarında bir eczacının yapması gerekenler,Dünyada bitkilerle zehirlenme vakalarının incelenmesi ve sonuçlarının tartışılması,Zehirli bitkilerin toplanma ve herbaryum örneği haline getirilme, teşhis edilme ve saklanma prosedürleri,Tıbbi Öneme sahip zehirli bitkiler ve bu bitkiler kullanılarak üretilmiş bitkisel preparatlar,Zehirli bitkilerin eczacılık açısından önemi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 12, 13, 14, 16, 19 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zehirli bitkilerin taşıdığı başlıca etken madde grupları | Zehirli bitkilerde bulunan zehirli bileşikler hakkında ön araştırma ve ders notlarına hazırlanma |
2 | Zehirli bitki taşıyan önemli familyalar | Zehirli bitki taşıyan önemli familyalar hakkında araştırma, ders notlarına hazırlanma |
3 | Zehir nedir? | Zehir hakkında araştırma. |
4 | Zehirlenme nedir? | Zehirlenmenin mekanizması üzerine araştırmalar ve ders notlarının incelenmesi |
5 | Tıbbi bitkiler arasında zehirli bitkilerin önemi | Zehirli bitkilerin tıbbı önemi üzerine araştırmalar ve ders notlarının incelenmesi |
6 | Zehirli bitkilerin taşıdıkları başlıca toksik maddeler ve bu maddelere göre bitkilerin gruplandırılmaları. | Zehirli bitkilerin taşıdıkları başlıca toksik maddeler ve bu maddelere göre bitkilerin gruplandırılmaları konulu ders notlarının incelenmesi |
7 | Tıbbi ve zehirli bitki ilişkisi. | Tıbbi ve zehirli bitki ilişkisi üzerine araştırmalar. |
8 | Ülkemizde yetişen başlıca zehirli bitkilerin listesi ve bunların tanıtımı. | Ülkemizde yetişen başlıca zehirli bitkiler üzerine araştırmalar ve ders notlarının incelenmesi |
9 | Türkiye’de bitkisel zehirlenme olayları ve dikkat edilmesi gereken durumlar. | Türkiye’de bitkisel zehirlenme olaylarının araştırılması |
10 | Bitkilerle zehirlenme vakalarında bir eczacının yapması gerekenler | Bitkilerle zehirlenme vakalarında bir eczacının yapması gerekenlerle ilgili ders notlarının incelenmesi |
11 | Dünyada bitkilerle zehirlenme vakalarının incelenmesi ve sonuçlarının tartışılması | Dünyada bitkilerle zehirlenme vakalarının araştırılması |
12 | Zehirli bitkilerin toplanma ve herbaryum örneği haline getirilme, teşhis edilme ve saklanma prosedürleri | Zehirli bitkilerin toplanma ve herbaryum örneği haline getirilme, teşhis edilme ve saklanma prosedürleri neden önemlidir? Araştırma yapılması, ders notlarının incelenmesi |
13 | Tıbbi Öneme sahip zehirli bitkiler ve bu bitkiler kullanılarak üretilmiş bitkisel preparatlar | İçeriğinde zehirli bitki bulunan bitkisel preparatların araştırılması |
14 | Zehirli bitkilerin eczacılık açısından önemi | Zehirli bitkilerin eczacılık açısından önemi konusunda araştırma |
Kaynak |
-Ö.Seçmen,E.Leblebici: Yurdumuzun Zehirli Bitkileri, E.Ü. Fen Fak. Kitapları Ser., no:102,102 sayfa.1987. - Nelson, L. S., Shih, R. D., Balick, M. J., & Lampe, K. F. (2007). Handbook of poisonous and injurious plants. New York Botanical Garden. -Frohne, D., & Pfänder, H. J. (1997). Poisonous plants. A handbook for pharmacists, doctors, toxicologists and biologists (No. Ed. 4). Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH. -Acamovic, T., Stewart, C. S., & Pennycott, T. W. (Eds.). (2004). Poisonous plants and related toxins. CABI. -Türkiye'nin Tıbbi ve Zehirli Bitkileri İstanbul Üniversitesi Yayın No: 3560 Gençlik Matbaası - 1989 – İstanbul. - Mat, A. (ed.), Türkiye’de Mantar Zehirlenmeleri ve Zehirli Mantarlar, TÜBİTAK Matbaası, Ankara, s.164-183. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | ||||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | ||||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | ||||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | ||||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | X | |||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | X | |||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |