Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA VE ACİL CERRAHİ HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, acil ve travma cerrahisi hemşireliğine ilişkin temel kavramları, etik konuları, acil cerrahi ve travma hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını, acil cerrahi hastasının triyajı ve tanılamasını, kayıt ve rapor tutmayı, veri toplamayı ve sorunları belirlemeyi, önceliklere yönelik bakımı planlamayı ve değerlendirmeyi öğrenmesi ve acil durumlarda uygulayabilme becerisini kazanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlar,Acil bölüm tasarımı, acil ekibi , Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi ,Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik ,Triaj ve fiziksel değerlendirme ,Temel yaşam desteği,İleri yaşam desteği,Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım ,Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları ,Toraks, abdominal ve üriner travmalar ,Pulmoner ve kardiyovasküler aciller ,Gastrointestinal aciller ,Nörolojik aciller ,Metabolik ve endokrin aciller ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Acil ve travma hemşireliğiyle ilgili temel kavramları tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Hasta bakımına ilişkin ulusal düzeyde güncel yasal düzenlemeleri sıralar. | 10, 16, 9 | A |
Hasta bakımına ilişkin etik kurallara dikkat eder. | 10, 16, 9 | A |
Acil serviste triyajın aşamalarını bilir | 10, 16, 9 | A |
Sistemlere ilişkin acil durumlarda hasta bakımını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Acil ve travma biriminde güvenli çevrenin önemini açıklar. | 16, 9 | A, H |
Travma kinematiğini bilir ve acil bakımın aşamalarını sıralar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlar | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
2 | Acil bölüm tasarımı, acil ekibi | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
3 | Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
4 | Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
5 | Triaj ve fiziksel değerlendirme | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
6 | Temel yaşam desteği | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
7 | İleri yaşam desteği | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
8 | Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
9 | Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
10 | Toraks, abdominal ve üriner travmalar | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
11 | Pulmoner ve kardiyovasküler aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
12 | Gastrointestinal aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
13 | Nörolojik aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
14 | Metabolik ve endokrin aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
Kaynak |
-Black, J.M., Hawks, J.H. (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. (8th ed.) St.Louis: Saunders Elsevier. -Ignatavicius, D.D., Workman, M.L. (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. (5th ed.), St.Louis:Elsevier Saunders Company. -Kinney, M., et al. (1998) AACN Clinical Reference For Critical Care Nursing. St. Louis: Mosby. -Minkari, T. (1996).Hasta ve Yaralıların Acil Bakım ve Nakledilmesi. İstanbul: Nassetti Limited. -Newbery, L. (2003) Sheehy’s Emergency Nursing. (5th ed.), Mosby, St. Louis. -Oktay, S., Aksoy, G., Yürügen, B. (1990) Acil Hemşireliği. İstanbul: İ.Ü. Basımevi ve Film Merkezi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 17 | 17 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 15 | 45 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA VE ACİL CERRAHİ HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, acil ve travma cerrahisi hemşireliğine ilişkin temel kavramları, etik konuları, acil cerrahi ve travma hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını, acil cerrahi hastasının triyajı ve tanılamasını, kayıt ve rapor tutmayı, veri toplamayı ve sorunları belirlemeyi, önceliklere yönelik bakımı planlamayı ve değerlendirmeyi öğrenmesi ve acil durumlarda uygulayabilme becerisini kazanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlar,Acil bölüm tasarımı, acil ekibi , Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi ,Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik ,Triaj ve fiziksel değerlendirme ,Temel yaşam desteği,İleri yaşam desteği,Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım ,Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları ,Toraks, abdominal ve üriner travmalar ,Pulmoner ve kardiyovasküler aciller ,Gastrointestinal aciller ,Nörolojik aciller ,Metabolik ve endokrin aciller ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Acil ve travma hemşireliğiyle ilgili temel kavramları tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Hasta bakımına ilişkin ulusal düzeyde güncel yasal düzenlemeleri sıralar. | 10, 16, 9 | A |
Hasta bakımına ilişkin etik kurallara dikkat eder. | 10, 16, 9 | A |
Acil serviste triyajın aşamalarını bilir | 10, 16, 9 | A |
Sistemlere ilişkin acil durumlarda hasta bakımını tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Acil ve travma biriminde güvenli çevrenin önemini açıklar. | 16, 9 | A, H |
Travma kinematiğini bilir ve acil bakımın aşamalarını sıralar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlar | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
2 | Acil bölüm tasarımı, acil ekibi | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
3 | Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
4 | Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
5 | Triaj ve fiziksel değerlendirme | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
6 | Temel yaşam desteği | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
7 | İleri yaşam desteği | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
8 | Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
9 | Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
10 | Toraks, abdominal ve üriner travmalar | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
11 | Pulmoner ve kardiyovasküler aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
12 | Gastrointestinal aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
13 | Nörolojik aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
14 | Metabolik ve endokrin aciller | Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN |
Kaynak |
-Black, J.M., Hawks, J.H. (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. (8th ed.) St.Louis: Saunders Elsevier. -Ignatavicius, D.D., Workman, M.L. (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. (5th ed.), St.Louis:Elsevier Saunders Company. -Kinney, M., et al. (1998) AACN Clinical Reference For Critical Care Nursing. St. Louis: Mosby. -Minkari, T. (1996).Hasta ve Yaralıların Acil Bakım ve Nakledilmesi. İstanbul: Nassetti Limited. -Newbery, L. (2003) Sheehy’s Emergency Nursing. (5th ed.), Mosby, St. Louis. -Oktay, S., Aksoy, G., Yürügen, B. (1990) Acil Hemşireliği. İstanbul: İ.Ü. Basımevi ve Film Merkezi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |