Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ PERSONELİNİN YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşire insan gücünün yönetiminin temel işlevlerine yönelik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünya'da Hemşire İnsan Gücü,Türkiye'de Hemşire İnsan Gücü,Hemşire İnsan Gücü Yönetiminin Kapsamı ve İşlevleri,Hemşirelikte İş Analizi, İş Tanımı ve İş Gerekleri,Hemşirelik İnsan Gücünün Planlanması,Hemşire İş Gücünü Seçme ve İstihdam Etme,Bakım Sunum Sistemleri,Hemşirelerin Eğitimi ve Geliştirilmesi,Hemşirelikte Performans Değerlendirme,Hemşirelikte Kariyer Yönetimi,Hemşirelikte Ücret Yönetimi,Endüstriyel İlişkiler,Problemli Personelin Yönetimi,Hemşire İnsan Gücü Yönetimi İle İlgili Yasal Mevzuat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşire insan gücü yönetiminin kapsam ve özelliklerini açıklar. | 16, 9 | A |
2. Hemşire insan gücü yönetimi fonksiyonlarını açıklar. | 10, 13, 9 | A |
3. Hemşire insan gücü yönetimi fonksiyonlarını uygular. | 16, 18, 8, 9 | A, H |
4. Etkili hemşire insan gücü yönetiminin bireysel ve örgütsel sonuçlara yansımalarını tartışır. | 16, 18, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya'da Hemşire İnsan Gücü | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Türkiye'de Hemşire İnsan Gücü | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | Hemşire İnsan Gücü Yönetiminin Kapsamı ve İşlevleri | Üçüncü kaynağın okunması |
4 | Hemşirelikte İş Analizi, İş Tanımı ve İş Gerekleri | Dördüncü kaynağın okunması |
5 | Hemşirelik İnsan Gücünün Planlanması | Beşinci kaynağın okunması |
6 | Hemşire İş Gücünü Seçme ve İstihdam Etme | Altıncı kaynağın onuncu bölümünün okunması |
7 | Bakım Sunum Sistemleri | Altıncı kaynağın on ikinci bölümünün okunması |
8 | Hemşirelerin Eğitimi ve Geliştirilmesi | Altıncı kaynağın on üçüncü bölümünün okunması |
9 | Hemşirelikte Performans Değerlendirme | Yedinci kaynağın okunması |
10 | Hemşirelikte Kariyer Yönetimi | Sekizinci kaynağın okunması |
11 | Hemşirelikte Ücret Yönetimi | Dokuzuncu kaynağın okunması |
12 | Endüstriyel İlişkiler | Onuncu kaynağın okunması |
13 | Problemli Personelin Yönetimi | On birinci kaynağın incelenmesi |
14 | Hemşire İnsan Gücü Yönetimi İle İlgili Yasal Mevzuat | On ikinci kaynağın okunması |
Kaynak |
1. World Health Organization. (2020). State of the World’s Nursing Report. https://www.who.int/publications/i/item/9789240003279 2. Sağlık Bakanlığı (2019). Sağlık İstatistikleri Yıllığı. https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/40564,saglik-istatistikleri-yilligi-2019pdf.pdf?0 3. Gunawan J, Aungsuroch Y, Fisher ML. Competence-based human resource management in nursing: A literatüre review. Nursing Forum, 54, 91-101. doi: 10.1111/nuf.12302 4. Nergiz B, Uğur E. (2019) Göğüs hastanesinde solunum yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirelerin iş analizi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi, 23(3), 140-150. 5. Demirgöz Bal, M. (2014). Yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücü planlama yaklaşımları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(1), 148-154. doi: 10.5222/SHYD.2014.148 6. Tatar Baykal Ü, Türkmen E. (eds) (2019). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 7. Soares MI, Leal LA, Resck Z, Terra FS, Chaves L, & Henriques SH. (2019). Competence-based performance evaluation in hospital nurses. Avaliação de desempenho por competências em enfermeiros hospitalares. Revista latino-americana de enfermagem, 27, e3184. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3173.3184 8. Oyetunde MO, Oluwafunke, KI. (2015). Professional development and career pathway in nursing. International Journal of Sciences, 4, 92-104. 9. Avcı K. (2018). Hastaneler için hemşirelik maliyetlerini belirleme metotlarına teorik bir yaklaşım. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3), 539-550. 10. Yeşiltaş A. (2015). Sağlık sektöründe kamu sendikalaşması. Çalışma ve Toplum, 4, 131-150. 11. Çifçibaşı FT. (2011). Yönetici hemşirelerin problemli personelle başa çıkma yaklaşımları. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 12. Acar OK. (2019). Personel yönetiminden insan kaynakları yönetimine: Cumhuriyet dönemi kamu personel yönetim tarihçesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 119-146. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 15 | 45 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 3 | 5 | 15 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ PERSONELİNİN YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşire insan gücünün yönetiminin temel işlevlerine yönelik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünya'da Hemşire İnsan Gücü,Türkiye'de Hemşire İnsan Gücü,Hemşire İnsan Gücü Yönetiminin Kapsamı ve İşlevleri,Hemşirelikte İş Analizi, İş Tanımı ve İş Gerekleri,Hemşirelik İnsan Gücünün Planlanması,Hemşire İş Gücünü Seçme ve İstihdam Etme,Bakım Sunum Sistemleri,Hemşirelerin Eğitimi ve Geliştirilmesi,Hemşirelikte Performans Değerlendirme,Hemşirelikte Kariyer Yönetimi,Hemşirelikte Ücret Yönetimi,Endüstriyel İlişkiler,Problemli Personelin Yönetimi,Hemşire İnsan Gücü Yönetimi İle İlgili Yasal Mevzuat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşire insan gücü yönetiminin kapsam ve özelliklerini açıklar. | 16, 9 | A |
2. Hemşire insan gücü yönetimi fonksiyonlarını açıklar. | 10, 13, 9 | A |
3. Hemşire insan gücü yönetimi fonksiyonlarını uygular. | 16, 18, 8, 9 | A, H |
4. Etkili hemşire insan gücü yönetiminin bireysel ve örgütsel sonuçlara yansımalarını tartışır. | 16, 18, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya'da Hemşire İnsan Gücü | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Türkiye'de Hemşire İnsan Gücü | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | Hemşire İnsan Gücü Yönetiminin Kapsamı ve İşlevleri | Üçüncü kaynağın okunması |
4 | Hemşirelikte İş Analizi, İş Tanımı ve İş Gerekleri | Dördüncü kaynağın okunması |
5 | Hemşirelik İnsan Gücünün Planlanması | Beşinci kaynağın okunması |
6 | Hemşire İş Gücünü Seçme ve İstihdam Etme | Altıncı kaynağın onuncu bölümünün okunması |
7 | Bakım Sunum Sistemleri | Altıncı kaynağın on ikinci bölümünün okunması |
8 | Hemşirelerin Eğitimi ve Geliştirilmesi | Altıncı kaynağın on üçüncü bölümünün okunması |
9 | Hemşirelikte Performans Değerlendirme | Yedinci kaynağın okunması |
10 | Hemşirelikte Kariyer Yönetimi | Sekizinci kaynağın okunması |
11 | Hemşirelikte Ücret Yönetimi | Dokuzuncu kaynağın okunması |
12 | Endüstriyel İlişkiler | Onuncu kaynağın okunması |
13 | Problemli Personelin Yönetimi | On birinci kaynağın incelenmesi |
14 | Hemşire İnsan Gücü Yönetimi İle İlgili Yasal Mevzuat | On ikinci kaynağın okunması |
Kaynak |
1. World Health Organization. (2020). State of the World’s Nursing Report. https://www.who.int/publications/i/item/9789240003279 2. Sağlık Bakanlığı (2019). Sağlık İstatistikleri Yıllığı. https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/40564,saglik-istatistikleri-yilligi-2019pdf.pdf?0 3. Gunawan J, Aungsuroch Y, Fisher ML. Competence-based human resource management in nursing: A literatüre review. Nursing Forum, 54, 91-101. doi: 10.1111/nuf.12302 4. Nergiz B, Uğur E. (2019) Göğüs hastanesinde solunum yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirelerin iş analizi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi, 23(3), 140-150. 5. Demirgöz Bal, M. (2014). Yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücü planlama yaklaşımları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(1), 148-154. doi: 10.5222/SHYD.2014.148 6. Tatar Baykal Ü, Türkmen E. (eds) (2019). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 7. Soares MI, Leal LA, Resck Z, Terra FS, Chaves L, & Henriques SH. (2019). Competence-based performance evaluation in hospital nurses. Avaliação de desempenho por competências em enfermeiros hospitalares. Revista latino-americana de enfermagem, 27, e3184. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3173.3184 8. Oyetunde MO, Oluwafunke, KI. (2015). Professional development and career pathway in nursing. International Journal of Sciences, 4, 92-104. 9. Avcı K. (2018). Hastaneler için hemşirelik maliyetlerini belirleme metotlarına teorik bir yaklaşım. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3), 539-550. 10. Yeşiltaş A. (2015). Sağlık sektöründe kamu sendikalaşması. Çalışma ve Toplum, 4, 131-150. 11. Çifçibaşı FT. (2011). Yönetici hemşirelerin problemli personelle başa çıkma yaklaşımları. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 12. Acar OK. (2019). Personel yönetiminden insan kaynakları yönetimine: Cumhuriyet dönemi kamu personel yönetim tarihçesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 119-146. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |