Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, hemşirenin ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumlulukları ve ameliyat girişiminin güvenli koşullar içinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Ameliyathane Hemşireliğine Giriş I,2.Ameliyathane Hemşireliğinin tarihsel gelişimi,3.Ameliyathane hemşiresinin rol ve işlevleri ,Ameliyathanede ekip çalışması ,Ameliyathanede etkili iletişim ,Ameliyathane hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları,Ameliyathanenin fiziksel özellikleri, dizaynı ve donanımı ,Ameliyathanede hasta güvenliği ,Ameliyathanede çalışan güvenliği,Ameliyathanede İnfeksiyon Kontrolü ,Ameliyathanede Yaralanmanın Önlenmesi-Pozisyon Verme ,Ameliyathanede kullanılan ekipman ve malzemeler ,Ameliyathanede kullanılan ilaç ve solüsyonlar ,Ameliyathane hemşireliğinde yasal ve etik konular ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ameliyathane hemşireliği kapsamındaki temel kavramları tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Amaeliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Ameliyathane bakım standartlarını sıralar. | 10, 16, 9 | A |
Hasta güvenliğini tüm boyutlarıyla sorgular. | 10, 16, 9 | A |
Enfeksiyon kontrolünde hemşirenin sorumluluklarını bilir | 10, 16, 9 | A |
Yaralanmaların önlenmesi için ameliyathanede verilecek pozisyonları gruplandırır. | 10, 16, 9 | A |
Ameliyathanede kullanılan ilaç ve malzemeleri bilir | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Ameliyathane Hemşireliğine Giriş I | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
2 | 2.Ameliyathane Hemşireliğinin tarihsel gelişimi | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
3 | 3.Ameliyathane hemşiresinin rol ve işlevleri | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
4 | Ameliyathanede ekip çalışması | Ameliyathane hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
5 | Ameliyathanede etkili iletişim | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
6 | Ameliyathane hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
7 | Ameliyathanenin fiziksel özellikleri, dizaynı ve donanımı | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
8 | Ameliyathanede hasta güvenliği | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
9 | Ameliyathanede çalışan güvenliği | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
10 | Ameliyathanede İnfeksiyon Kontrolü | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
11 | Ameliyathanede Yaralanmanın Önlenmesi-Pozisyon Verme | Ameliyathene Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
12 | Ameliyathanede kullanılan ekipman ve malzemeler | Ameliyathene Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
13 | Ameliyathanede kullanılan ilaç ve solüsyonlar | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
14 | Ameliyathane hemşireliğinde yasal ve etik konular | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
Kaynak |
1. Akbayrak N, Erkal İlhan S, Ansel G, Albayrak A. (Eds.). (2007). Hemşirelik Bakım Planları: Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psikososyal Boyut. 1. basım. Ankara: Birlik Matbaası 2. Akdemir N, Birol L. (Eds.). (2003). İç Hastalıkları Hemşireliği. 1. Baskı, İstanbul: Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları 3. Akyürek F. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. 2. Baskı, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları 4. Aksoy, G. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yayınları 5. Arnett JB, Dewitt JH. (Eds). (2004). Study Guide for Medical Surgical Nursing, Critical Thinking in Client Care. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall 6. Ay FA. (Ed.). (2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık 7. Black JM, Hawks JH. (Eds). (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. 8th ed. St.Louis: Saunders Elsevier 8. Castaid PA. (2004)Clinical Nursing Skills Techniques. 4th ed. St.Louis: Mosby Company 9. Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). (2001). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara: 72 Tasarım- Ofset Ltd. Şti 10. Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 5th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 17 | 85 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, hemşirenin ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumlulukları ve ameliyat girişiminin güvenli koşullar içinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Ameliyathane Hemşireliğine Giriş I,2.Ameliyathane Hemşireliğinin tarihsel gelişimi,3.Ameliyathane hemşiresinin rol ve işlevleri ,Ameliyathanede ekip çalışması ,Ameliyathanede etkili iletişim ,Ameliyathane hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları,Ameliyathanenin fiziksel özellikleri, dizaynı ve donanımı ,Ameliyathanede hasta güvenliği ,Ameliyathanede çalışan güvenliği,Ameliyathanede İnfeksiyon Kontrolü ,Ameliyathanede Yaralanmanın Önlenmesi-Pozisyon Verme ,Ameliyathanede kullanılan ekipman ve malzemeler ,Ameliyathanede kullanılan ilaç ve solüsyonlar ,Ameliyathane hemşireliğinde yasal ve etik konular ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ameliyathane hemşireliği kapsamındaki temel kavramları tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Amaeliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Ameliyathane bakım standartlarını sıralar. | 10, 16, 9 | A |
Hasta güvenliğini tüm boyutlarıyla sorgular. | 10, 16, 9 | A |
Enfeksiyon kontrolünde hemşirenin sorumluluklarını bilir | 10, 16, 9 | A |
Yaralanmaların önlenmesi için ameliyathanede verilecek pozisyonları gruplandırır. | 10, 16, 9 | A |
Ameliyathanede kullanılan ilaç ve malzemeleri bilir | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Ameliyathane Hemşireliğine Giriş I | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
2 | 2.Ameliyathane Hemşireliğinin tarihsel gelişimi | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
3 | 3.Ameliyathane hemşiresinin rol ve işlevleri | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
4 | Ameliyathanede ekip çalışması | Ameliyathane hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
5 | Ameliyathanede etkili iletişim | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
6 | Ameliyathane hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
7 | Ameliyathanenin fiziksel özellikleri, dizaynı ve donanımı | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
8 | Ameliyathanede hasta güvenliği | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
9 | Ameliyathanede çalışan güvenliği | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
10 | Ameliyathanede İnfeksiyon Kontrolü | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
11 | Ameliyathanede Yaralanmanın Önlenmesi-Pozisyon Verme | Ameliyathene Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
12 | Ameliyathanede kullanılan ekipman ve malzemeler | Ameliyathene Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
13 | Ameliyathanede kullanılan ilaç ve solüsyonlar | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
14 | Ameliyathane hemşireliğinde yasal ve etik konular | Ameliyathane Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
Kaynak |
1. Akbayrak N, Erkal İlhan S, Ansel G, Albayrak A. (Eds.). (2007). Hemşirelik Bakım Planları: Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psikososyal Boyut. 1. basım. Ankara: Birlik Matbaası 2. Akdemir N, Birol L. (Eds.). (2003). İç Hastalıkları Hemşireliği. 1. Baskı, İstanbul: Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları 3. Akyürek F. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. 2. Baskı, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları 4. Aksoy, G. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yayınları 5. Arnett JB, Dewitt JH. (Eds). (2004). Study Guide for Medical Surgical Nursing, Critical Thinking in Client Care. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall 6. Ay FA. (Ed.). (2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık 7. Black JM, Hawks JH. (Eds). (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. 8th ed. St.Louis: Saunders Elsevier 8. Castaid PA. (2004)Clinical Nursing Skills Techniques. 4th ed. St.Louis: Mosby Company 9. Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). (2001). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara: 72 Tasarım- Ofset Ltd. Şti 10. Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 5th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |