Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
FİZYOLOJİ | HSEY1122230 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan fizyoloji dersinin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Bu ders, öğrencilere insan vücudunun temel fonksiyonlarına, organ sistemlerine ve hücresel düzeydeki biyolojik süreçlere dair detaylı bir bakış sunar. Ayrıca, dersi alan öğrencilere sağlık ve hastalık durumlarına dair temel bir anlayış kazandırmayı amaçlar. Bu bilgi, öğrencilere kendi alanlarındaki çalışmalarında daha etkili ve bilinçli bir şekilde hareket etme yeteneği kazandırır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri,Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları,Kas Fizyolojisi,Kan Fizyolojisi,Kardiyovasküler Sistem : Kalp,Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım,Bağışıklık Sistemi,Solunum Sistemi,Boşaltım Sistemi,Sindirim Sistemi ve Metabolizma,Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi,Duyu Sistemi,Endokrin Sistem
,Üreme Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbon dioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini ayırt eder. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | 10, 21, 9 | A, D, E |
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9 |
2 | Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-24 ve 45-55 |
3 | Kas Fizyolojisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 72-99 |
4 | Kan Fizyolojisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-467 |
5 | Kardiyovasküler Sistem : Kalp | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-156 |
6 | Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 161-170 |
7 | Bağışıklık Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449 |
8 | Solunum Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-532 |
9 | Boşaltım Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-363 |
10 | Sindirim Sistemi ve Metabolizma | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-929 |
11 | Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 673-767 |
12 | Duyu Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-668 |
13 | Endokrin Sistem
| Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-996 |
14 | Üreme Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1024 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Temel doku histolojisini, temel embriyonik gelişimi, rutin mikropreparasyon tekniklerinin mekanizmalarını, etkin mikroskop kullanımının temellerini bilir. | | | | | |
2 | Araştırma etiği konusunda bilgi edinir ve araştırmayı dökümante etmenin kurallarını bilir. | | | | | |
3 | Temel histoloji-embriyoloji bilgisi aktarabilir. | | | | | |
4 | Dokunun korunması, mikroskopik preparasyon, doku boyaları, uygun mikroskopik inceleme yapabilir. | | | | | |
5 | Literatür takip edebilir. | | | | | |
6 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | | | | | |
7 | Sonuçları dökümante edebilir. | | | | | |
8 | Histoloji-Embriyoloji ve histoteknik bilim alanlarında kaynakları, iletişim teknolojilerini kullanıp kendini ifade eder. | | | | | |
9 | Eleştirel düşünme yeteneği geliştirir, strateji oluşturabilir. | | | | | |
10 | Klinik ve klinik olmayan preparasyonlarda etik kurallara uygun hareket eder. | | | | | |
11 | Mesleki dürüstlük ve güvenli çalışma ortamı sağlar. | | | | | |
12 | Ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda anadil yanında yabancı dil de kullanarak bilimsel toplantılarda rol oynar. | | | | | |
13 | Toplumsal sorumluluk duygusu ile disiplinlerarası işbirliği yapar, profesyonel gizliliğe sadık kalır, kalite çerçevesinde sonuç bildirgesi oluşturur. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 6 | 84 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 34 | 34 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
FİZYOLOJİ | HSEY1122230 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan fizyoloji dersinin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Bu ders, öğrencilere insan vücudunun temel fonksiyonlarına, organ sistemlerine ve hücresel düzeydeki biyolojik süreçlere dair detaylı bir bakış sunar. Ayrıca, dersi alan öğrencilere sağlık ve hastalık durumlarına dair temel bir anlayış kazandırmayı amaçlar. Bu bilgi, öğrencilere kendi alanlarındaki çalışmalarında daha etkili ve bilinçli bir şekilde hareket etme yeteneği kazandırır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri,Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları,Kas Fizyolojisi,Kan Fizyolojisi,Kardiyovasküler Sistem : Kalp,Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım,Bağışıklık Sistemi,Solunum Sistemi,Boşaltım Sistemi,Sindirim Sistemi ve Metabolizma,Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi,Duyu Sistemi,Endokrin Sistem
,Üreme Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbon dioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini ayırt eder. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | 10, 21, 9 | A, D, E |
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. | 10, 16, 21, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9 |
2 | Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-24 ve 45-55 |
3 | Kas Fizyolojisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 72-99 |
4 | Kan Fizyolojisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-467 |
5 | Kardiyovasküler Sistem : Kalp | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-156 |
6 | Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 161-170 |
7 | Bağışıklık Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449 |
8 | Solunum Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-532 |
9 | Boşaltım Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-363 |
10 | Sindirim Sistemi ve Metabolizma | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-929 |
11 | Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 673-767 |
12 | Duyu Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-668 |
13 | Endokrin Sistem
| Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-996 |
14 | Üreme Sistemi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1024 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Temel doku histolojisini, temel embriyonik gelişimi, rutin mikropreparasyon tekniklerinin mekanizmalarını, etkin mikroskop kullanımının temellerini bilir. | | | | | |
2 | Araştırma etiği konusunda bilgi edinir ve araştırmayı dökümante etmenin kurallarını bilir. | | | | | |
3 | Temel histoloji-embriyoloji bilgisi aktarabilir. | | | | | |
4 | Dokunun korunması, mikroskopik preparasyon, doku boyaları, uygun mikroskopik inceleme yapabilir. | | | | | |
5 | Literatür takip edebilir. | | | | | |
6 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, metod önerilerinde bulunabilir. | | | | | |
7 | Sonuçları dökümante edebilir. | | | | | |
8 | Histoloji-Embriyoloji ve histoteknik bilim alanlarında kaynakları, iletişim teknolojilerini kullanıp kendini ifade eder. | | | | | |
9 | Eleştirel düşünme yeteneği geliştirir, strateji oluşturabilir. | | | | | |
10 | Klinik ve klinik olmayan preparasyonlarda etik kurallara uygun hareket eder. | | | | | |
11 | Mesleki dürüstlük ve güvenli çalışma ortamı sağlar. | | | | | |
12 | Ulusal veya uluslararası bilimsel toplantılarda anadil yanında yabancı dil de kullanarak bilimsel toplantılarda rol oynar. | | | | | |
13 | Toplumsal sorumluluk duygusu ile disiplinlerarası işbirliği yapar, profesyonel gizliliğe sadık kalır, kalite çerçevesinde sonuç bildirgesi oluşturur. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:13Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:20