Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RADYOBİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 12 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Radyasyonun biyolojik etki kademeleri hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel hücre biyolojisi,İnsanlarda radyasyon hasarının geçmişi,Radyasyon etkileşimleri, Radyasyonun dolaylı etkileri, Serbest radikal oluşumu,DNA’da radyasyon hasarı, DNA hasarının onarımı, Kromozomal hasar ve onarım,Hedef teorisi ve hücre sağkalım eğrileri, Doğrusal eşiksiz teorinin tarihi,Apoptoz, üreme hücresi ölümü, Hücre kinetiği, Hücre onarım süreçleri, Hücre döngüsü duyarlılığı,RBE, OER, Radyo koruyucular, radyohassaslaştırıcılar,Doku yaralanmaları, Radyasyonun akut etkileri, Radyasyonun gecikmiş etkileri,Radyasyon karsinojenezi, Radyasyon mutajenezi, Radyasyon teratogenezi, Diğer embriyo/fetal etkiler,Radyasyonun risk tahminleri, Popülasyonlarda kanser tahminleri,Radyasyon epidemiyolojisi, Popülasyonlarda kanser kanıtı,Radyasyon hormesis kavramı, Zaman, doz, fraksiyonasyon,BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay),BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay),Tümör Biyolojisi, Tümör radyobiyolojisi, Moleküler mekanizmalar, İlaç/radyasyon etkileşimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel Hücre Biyolojisini açıklar. | 10, 9 | A |
Radyasyon hasar tiplerini ve etki kademelerini analiz eder. | 19, 9 | A |
Radyasyonun DNA hasar, onarım mekanizmalarını açıklar. | 21, 9 | A |
Hedef Teorisi, Hücre sağkalım eğrileri gibi radyasyon hasar ilişkisine bağlı konuları tanımlar. | 10, 9 | A |
Tümör biyolojisi, tümör radyobiyolojisi ve moleküler mekanizmalara ilişkin analizler yapar. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel hücre biyolojisi | Mebis Ders Notları |
2 | İnsanlarda radyasyon hasarının geçmişi | Mebis Ders Notları |
3 | Radyasyon etkileşimleri, Radyasyonun dolaylı etkileri, Serbest radikal oluşumu | Mebis Ders Notları |
4 | DNA’da radyasyon hasarı, DNA hasarının onarımı, Kromozomal hasar ve onarım | Mebis Ders Notları |
5 | Hedef teorisi ve hücre sağkalım eğrileri, Doğrusal eşiksiz teorinin tarihi | Mebis Ders Notları |
6 | Apoptoz, üreme hücresi ölümü, Hücre kinetiği, Hücre onarım süreçleri, Hücre döngüsü duyarlılığı | Mebis Ders Notları |
7 | RBE, OER, Radyo koruyucular, radyohassaslaştırıcılar | Mebis Ders Notları |
8 | Doku yaralanmaları, Radyasyonun akut etkileri, Radyasyonun gecikmiş etkileri | Mebis Ders Notları |
9 | Radyasyon karsinojenezi, Radyasyon mutajenezi, Radyasyon teratogenezi, Diğer embriyo/fetal etkiler | Mebis Ders Notları |
10 | Radyasyonun risk tahminleri, Popülasyonlarda kanser tahminleri | Mebis Ders Notları |
11 | Radyasyon epidemiyolojisi, Popülasyonlarda kanser kanıtı | Mebis Ders Notları |
12 | Radyasyon hormesis kavramı, Zaman, doz, fraksiyonasyon | Mebis Ders Notları |
13 | BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay) | Mebis Ders Notları |
13 | BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay) | Mebis Ders Notları |
14 | Tümör Biyolojisi, Tümör radyobiyolojisi, Moleküler mekanizmalar, İlaç/radyasyon etkileşimleri | Mebis Ders Notları |
Kaynak |
Basic Radiotherapy Physics and Biology David S. Chang • Foster D. Lasley Indra J. Das • Marc S. Mendonca Joseph R. Dynlacht |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Radyasyon Onkolojisi, nükleer tıp ve radyoloji alanında kullanılan radyasyon veren cihazların yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Radyasyon verici cihazların günlük, aylık ve yıllık kalite kontrol programlarını takip etmeyi ve uygulamayı bilir. | X | |||||
3 | Kliniğe yeni alınan cihazların kabulu ve hizmete sokması aşamasında yapılması gerekenleri bilir. | X | |||||
4 | Hastaların tedavi planlamasını yapma yeteneğine sahiptir. | X | |||||
5 | Çalıştığı kurumun radyasyondan korunma görevlisi olacak bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | Alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X | |||||
7 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
8 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
9 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir. | X | |||||
10 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Klinik uygulamaların hasta ve personele en az radyasyon verecek şekilde planlamasını yapabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 20 | 40 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 30 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 60 | 120 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 366 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(366/30) | 12 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RADYOBİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 12 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Radyasyonun biyolojik etki kademeleri hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel hücre biyolojisi,İnsanlarda radyasyon hasarının geçmişi,Radyasyon etkileşimleri, Radyasyonun dolaylı etkileri, Serbest radikal oluşumu,DNA’da radyasyon hasarı, DNA hasarının onarımı, Kromozomal hasar ve onarım,Hedef teorisi ve hücre sağkalım eğrileri, Doğrusal eşiksiz teorinin tarihi,Apoptoz, üreme hücresi ölümü, Hücre kinetiği, Hücre onarım süreçleri, Hücre döngüsü duyarlılığı,RBE, OER, Radyo koruyucular, radyohassaslaştırıcılar,Doku yaralanmaları, Radyasyonun akut etkileri, Radyasyonun gecikmiş etkileri,Radyasyon karsinojenezi, Radyasyon mutajenezi, Radyasyon teratogenezi, Diğer embriyo/fetal etkiler,Radyasyonun risk tahminleri, Popülasyonlarda kanser tahminleri,Radyasyon epidemiyolojisi, Popülasyonlarda kanser kanıtı,Radyasyon hormesis kavramı, Zaman, doz, fraksiyonasyon,BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay),BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay),Tümör Biyolojisi, Tümör radyobiyolojisi, Moleküler mekanizmalar, İlaç/radyasyon etkileşimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel Hücre Biyolojisini açıklar. | 10, 9 | A |
Radyasyon hasar tiplerini ve etki kademelerini analiz eder. | 19, 9 | A |
Radyasyonun DNA hasar, onarım mekanizmalarını açıklar. | 21, 9 | A |
Hedef Teorisi, Hücre sağkalım eğrileri gibi radyasyon hasar ilişkisine bağlı konuları tanımlar. | 10, 9 | A |
Tümör biyolojisi, tümör radyobiyolojisi ve moleküler mekanizmalara ilişkin analizler yapar. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel hücre biyolojisi | Mebis Ders Notları |
2 | İnsanlarda radyasyon hasarının geçmişi | Mebis Ders Notları |
3 | Radyasyon etkileşimleri, Radyasyonun dolaylı etkileri, Serbest radikal oluşumu | Mebis Ders Notları |
4 | DNA’da radyasyon hasarı, DNA hasarının onarımı, Kromozomal hasar ve onarım | Mebis Ders Notları |
5 | Hedef teorisi ve hücre sağkalım eğrileri, Doğrusal eşiksiz teorinin tarihi | Mebis Ders Notları |
6 | Apoptoz, üreme hücresi ölümü, Hücre kinetiği, Hücre onarım süreçleri, Hücre döngüsü duyarlılığı | Mebis Ders Notları |
7 | RBE, OER, Radyo koruyucular, radyohassaslaştırıcılar | Mebis Ders Notları |
8 | Doku yaralanmaları, Radyasyonun akut etkileri, Radyasyonun gecikmiş etkileri | Mebis Ders Notları |
9 | Radyasyon karsinojenezi, Radyasyon mutajenezi, Radyasyon teratogenezi, Diğer embriyo/fetal etkiler | Mebis Ders Notları |
10 | Radyasyonun risk tahminleri, Popülasyonlarda kanser tahminleri | Mebis Ders Notları |
11 | Radyasyon epidemiyolojisi, Popülasyonlarda kanser kanıtı | Mebis Ders Notları |
12 | Radyasyon hormesis kavramı, Zaman, doz, fraksiyonasyon | Mebis Ders Notları |
13 | BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay) | Mebis Ders Notları |
13 | BED/EQD2 hesaplamaları, tedavi gecikmelerinin etkilerinin hesaplanması (Tpot, Tdelay) | Mebis Ders Notları |
14 | Tümör Biyolojisi, Tümör radyobiyolojisi, Moleküler mekanizmalar, İlaç/radyasyon etkileşimleri | Mebis Ders Notları |
Kaynak |
Basic Radiotherapy Physics and Biology David S. Chang • Foster D. Lasley Indra J. Das • Marc S. Mendonca Joseph R. Dynlacht |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Radyasyon Onkolojisi, nükleer tıp ve radyoloji alanında kullanılan radyasyon veren cihazların yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Radyasyon verici cihazların günlük, aylık ve yıllık kalite kontrol programlarını takip etmeyi ve uygulamayı bilir. | X | |||||
3 | Kliniğe yeni alınan cihazların kabulu ve hizmete sokması aşamasında yapılması gerekenleri bilir. | X | |||||
4 | Hastaların tedavi planlamasını yapma yeteneğine sahiptir. | X | |||||
5 | Çalıştığı kurumun radyasyondan korunma görevlisi olacak bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | Alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X | |||||
7 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
8 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
9 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir. | X | |||||
10 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Klinik uygulamaların hasta ve personele en az radyasyon verecek şekilde planlamasını yapabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |