Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 4+2 | 5 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN |
Dersin Yardımcıları | Yoktur. |
Dersin Amacı | İnsan hücre yapı ve fonksiyon ilişkisini açıklayarak ilgili organel patolojileri başta olmak üzere çeşitli hastalık gruplarını tanımlama, hücre iskeleti ve hücreler sinyal yolaklarını açıklama, DNA ve RNA ile ilişkili hücresel süreçleri yorumlayarak yüksek lisans düzeyinde öğrencilere ileri bilgi ve yorumlama kabiliyeti kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Prokaryotik ve Ökaryotik Hücre Yapısı ve Özellikleri ,Kromatin, gen ve DNA yapısı ile işlevi ,DNA replikasyonu ve tamiri,RNA dünyası, transkripsiyon ve translasyon,Organeller ve organel patolojilerinin Klinik Önemi,Gen ifade kontrolü ve epigenetik,Hücre Membranı ve Endomembran Sistemler,Hücrede protein trafiği, ekzositoz, endositoz ve reseptör aracılı endositoz,Hücre iskeleti, bağlantıları ve Hücre Dışı Matriks,Kök hücre biyolojisi,Hücre yüzey reseptörleri ve intrasellüler reseptörler ile sinyal iletimi,Hücre bölünmesi, hücre yaşlanması ve hücre ölüm mekanizmaları,Kanser Biyolojisi ve Genetiği,Kanserde güncel tedaviler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | 10, 14, 2 | A, E, F |
Tıbbi biyoloji alanında bilimsel literatürü yabancı dili etkin düzeyde kullanarak rapor eder. | 14, 2 | A |
Organel yapı, fonksiyon ve patolojilerini yorumlar. | 10 | A, E |
Hücre bölünmesi, ölümü ve kanser gelişimini açıklar. | 10, 14 | A |
İnsanda DNA, RNA ve ilişkili transkripsiyon ve translasyon mekanizmalarını tanımlar. | 14 | A, E |
Hücreler arası sinyal mekanizmalarını ifade eder. | 13, 14 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Prokaryotik ve Ökaryotik Hücre Yapısı ve Özellikleri | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 2 okunarak ders gelinmelidir. |
2 | Kromatin, gen ve DNA yapısı ile işlevi | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 5 okunarak ders gelinmelidir. |
3 | DNA replikasyonu ve tamiri | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. baskı kitabında Bölüm 8 okunarak derse gelinmelidir. |
4 | RNA dünyası, transkripsiyon ve translasyon | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 8 okunarak ders gelinmelidir. |
5 | Organeller ve organel patolojilerinin Klinik Önemi | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 4 okunarak ders gelinmelidir. |
6 | Gen ifade kontrolü ve epigenetik | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 5 ve 8 okunarak derse gelinmelidir. |
7 | Hücre Membranı ve Endomembran Sistemler | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 3 okunarak derse gelinmelidir. |
8 | Hücrede protein trafiği, ekzositoz, endositoz ve reseptör aracılı endositoz | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 9 ve 12 okunarak derse gelinmelidir. |
9 | Hücre iskeleti, bağlantıları ve Hücre Dışı Matriks | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 6 ve 7 okunarak derse gelinmelidir. |
10 | Kök hücre biyolojisi | "Kök Hücre" kitabı Prof. Dr. Alp CAN'in kitabında Bölüm 1 ve 2 okunarak derse gelinmelidir. |
11 | Hücre yüzey reseptörleri ve intrasellüler reseptörler ile sinyal iletimi | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 10 okunarak ders gelinmelidir. |
12 | Hücre bölünmesi, hücre yaşlanması ve hücre ölüm mekanizmaları | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 11 okunarak ders gelinmelidir. |
13 | Kanser Biyolojisi ve Genetiği | "Hücre: Moleküler Yaklaşım" kitabı Prof. Dr. Geoffrey M. Cooper (translasyon)'in 8. Baskı kitabında Bölüm 20 okunarak ders gelinmelidir. |
14 | Kanserde güncel tedaviler | "Hücre: Moleküler Yaklaşım" kitabı Prof. Dr. Geoffrey M. Cooper (translasyon)'in 8. Baskı kitabında Bölüm 20 okunarak ders gelinmelidir. |
Kaynak |
1) "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabı 2) "Hücre: Moleküler Yaklaşım" kitabı Prof. Dr. Geoffrey M. Cooper (translasyon)'in 8. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapısını, görevlerini ve farklı hücre çeşitlerini tanımlar. | X | |||||
2 | Hücrenin organelleri, görevleri ve birbiriyle iletişimini tanımlar. | X | |||||
3 | Hücrenin temel yapı ve işleyişindeki bozukluklarla ilgili yorum yapabilir. | X | |||||
4 | Laboratuvar gereçlerini ve kullanımını açıklar. | X | |||||
5 | Laboratuvarda kullanılan temel cihazları ve kullanım alanlarını tanımlar. | X | |||||
6 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmaya yönelik hipotez geliştirebilir. | X | |||||
8 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, yöntem önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
9 | Yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir. | X | |||||
10 | Bilimsel araştırma planlayabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel veri tabanlarını kullanabilir. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve yönlendirir. | X | |||||
14 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
15 | Alınanda yapılan çalışmaları ileri düzey yabancı dil bilgisi ve bilgisayar yetileri ile takip eder ve kullanır. | X | |||||
16 | Alanıyla ilgili görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 10 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 5 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 10 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 10 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 294 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(294/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 4+2 | 5 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Dr.Öğr.Üye. Berrak ÇAĞLAYAN, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Sven Pierre L. VILAIN |
Dersin Yardımcıları | Yoktur. |
Dersin Amacı | İnsan hücre yapı ve fonksiyon ilişkisini açıklayarak ilgili organel patolojileri başta olmak üzere çeşitli hastalık gruplarını tanımlama, hücre iskeleti ve hücreler sinyal yolaklarını açıklama, DNA ve RNA ile ilişkili hücresel süreçleri yorumlayarak yüksek lisans düzeyinde öğrencilere ileri bilgi ve yorumlama kabiliyeti kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Prokaryotik ve Ökaryotik Hücre Yapısı ve Özellikleri ,Kromatin, gen ve DNA yapısı ile işlevi ,DNA replikasyonu ve tamiri,RNA dünyası, transkripsiyon ve translasyon,Organeller ve organel patolojilerinin Klinik Önemi,Gen ifade kontrolü ve epigenetik,Hücre Membranı ve Endomembran Sistemler,Hücrede protein trafiği, ekzositoz, endositoz ve reseptör aracılı endositoz,Hücre iskeleti, bağlantıları ve Hücre Dışı Matriks,Kök hücre biyolojisi,Hücre yüzey reseptörleri ve intrasellüler reseptörler ile sinyal iletimi,Hücre bölünmesi, hücre yaşlanması ve hücre ölüm mekanizmaları,Kanser Biyolojisi ve Genetiği,Kanserde güncel tedaviler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre yapı-fonksiyon ilişkisini açıklar. | 10, 14, 2 | A, E, F |
Tıbbi biyoloji alanında bilimsel literatürü yabancı dili etkin düzeyde kullanarak rapor eder. | 14, 2 | A |
Organel yapı, fonksiyon ve patolojilerini yorumlar. | 10 | A, E |
Hücre bölünmesi, ölümü ve kanser gelişimini açıklar. | 10, 14 | A |
İnsanda DNA, RNA ve ilişkili transkripsiyon ve translasyon mekanizmalarını tanımlar. | 14 | A, E |
Hücreler arası sinyal mekanizmalarını ifade eder. | 13, 14 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Prokaryotik ve Ökaryotik Hücre Yapısı ve Özellikleri | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 2 okunarak ders gelinmelidir. |
2 | Kromatin, gen ve DNA yapısı ile işlevi | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 5 okunarak ders gelinmelidir. |
3 | DNA replikasyonu ve tamiri | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. baskı kitabında Bölüm 8 okunarak derse gelinmelidir. |
4 | RNA dünyası, transkripsiyon ve translasyon | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 8 okunarak ders gelinmelidir. |
5 | Organeller ve organel patolojilerinin Klinik Önemi | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 4 okunarak ders gelinmelidir. |
6 | Gen ifade kontrolü ve epigenetik | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 5 ve 8 okunarak derse gelinmelidir. |
7 | Hücre Membranı ve Endomembran Sistemler | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 3 okunarak derse gelinmelidir. |
8 | Hücrede protein trafiği, ekzositoz, endositoz ve reseptör aracılı endositoz | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 9 ve 12 okunarak derse gelinmelidir. |
9 | Hücre iskeleti, bağlantıları ve Hücre Dışı Matriks | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 6 ve 7 okunarak derse gelinmelidir. |
10 | Kök hücre biyolojisi | "Kök Hücre" kitabı Prof. Dr. Alp CAN'in kitabında Bölüm 1 ve 2 okunarak derse gelinmelidir. |
11 | Hücre yüzey reseptörleri ve intrasellüler reseptörler ile sinyal iletimi | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 10 okunarak ders gelinmelidir. |
12 | Hücre bölünmesi, hücre yaşlanması ve hücre ölüm mekanizmaları | "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabında Bölüm 11 okunarak ders gelinmelidir. |
13 | Kanser Biyolojisi ve Genetiği | "Hücre: Moleküler Yaklaşım" kitabı Prof. Dr. Geoffrey M. Cooper (translasyon)'in 8. Baskı kitabında Bölüm 20 okunarak ders gelinmelidir. |
14 | Kanserde güncel tedaviler | "Hücre: Moleküler Yaklaşım" kitabı Prof. Dr. Geoffrey M. Cooper (translasyon)'in 8. Baskı kitabında Bölüm 20 okunarak ders gelinmelidir. |
Kaynak |
1) "Moleküler Hücre Biyolojisi" kitabı Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ'in 6. Baskı kitabı 2) "Hücre: Moleküler Yaklaşım" kitabı Prof. Dr. Geoffrey M. Cooper (translasyon)'in 8. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - Hücre yapısını, görevlerini ve farklı hücre çeşitlerini tanımlar. | X | |||||
2 | Hücrenin organelleri, görevleri ve birbiriyle iletişimini tanımlar. | X | |||||
3 | Hücrenin temel yapı ve işleyişindeki bozukluklarla ilgili yorum yapabilir. | X | |||||
4 | Laboratuvar gereçlerini ve kullanımını açıklar. | X | |||||
5 | Laboratuvarda kullanılan temel cihazları ve kullanım alanlarını tanımlar. | X | |||||
6 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmaya yönelik hipotez geliştirebilir. | X | |||||
8 | Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, yöntem önerilerinde bulunabilir. | X | |||||
9 | Yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir. | X | |||||
10 | Bilimsel araştırma planlayabilir. | X | |||||
11 | Bilimsel veri tabanlarını kullanabilir. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve yönlendirir. | X | |||||
14 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir. | X | |||||
15 | Alınanda yapılan çalışmaları ileri düzey yabancı dil bilgisi ve bilgisayar yetileri ile takip eder ve kullanır. | X | |||||
16 | Alanıyla ilgili görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
17 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |