Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENEL FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç farmakokinetiği ve farmakodinamiğini, ilaç etkisini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri, yeni ilaç geliştirilmesi ve ruhsatlandırılması ile ilgili temel kavramları ve farmakovijilansı öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakolojide genel tanımlar,İlaç etkisinin temel özellikleri ve ilaçların uygulama yerleri,İlaçların absorbsiyonu ve dağılımı,İlaçların biyotransformasyonu ve itrahı,İlaçların farmakodinamik özellikleri,Doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisi,İlaçların etkisini değiştiren faktörler,İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşmeleri,Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik,Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmalar,Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeler: CTD, varyasyonlar, Kısa ürün bilgisi (KÜB) / kullanma talimatı (KT),Farmakovijilans,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaçların absorbsiyon, dağılım, metabolizma, itrahını açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaçların doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisini açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç etkisinin temel özelliklerini açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç uygulama yollarını, etkisini değiştiren faktörleri ve etkileşmeleri açıklamak. | 10, 16, 19 | A, D, E, F, H |
Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik hakkında bilgileri açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmaları açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeleri açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmakovijilans kavramını tanımlamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakolojide genel tanımlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaç etkisinin temel özellikleri ve ilaçların uygulama yerleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaçların absorbsiyonu ve dağılımı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların biyotransformasyonu ve itrahı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İlaçların farmakodinamik özellikleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşmeleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmalar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeler: CTD, varyasyonlar, Kısa ürün bilgisi (KÜB) / kullanma talimatı (KT) | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Farmakovijilans | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Tartışma | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, S.O. Kayaalp 2. Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, L. L. Brunton, B. A. Chabner, B. C. Knollmann 3. Principles of Pharmacology: The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy, D. E. Golan, A. H. Tashjian Jr., E. J. Armstrong 4. Basic & Clinical Pharmacology, B.G. Katzung, S. B. Masters, A. J. Trevor 5. Rang & Dale?s Pharmacology, H. P. Rang, M. M. Dale |
Öğrenci ile paylaşılan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farmakoloji alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | İstatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | X | |||||
4 | Farmakoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | |||||
5 | Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | |||||
6 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | X | |||||
7 | Farmakoloji alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | X | |||||
8 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
10 | Farmakoloji alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | |||||
11 | Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | X | |||||
12 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
13 | Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 5 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 10 | 2 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 2 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 5 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 10 | 6 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 3 | 15 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENEL FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç farmakokinetiği ve farmakodinamiğini, ilaç etkisini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri, yeni ilaç geliştirilmesi ve ruhsatlandırılması ile ilgili temel kavramları ve farmakovijilansı öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakolojide genel tanımlar,İlaç etkisinin temel özellikleri ve ilaçların uygulama yerleri,İlaçların absorbsiyonu ve dağılımı,İlaçların biyotransformasyonu ve itrahı,İlaçların farmakodinamik özellikleri,Doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisi,İlaçların etkisini değiştiren faktörler,İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşmeleri,Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik,Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmalar,Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeler: CTD, varyasyonlar, Kısa ürün bilgisi (KÜB) / kullanma talimatı (KT),Farmakovijilans,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaçların absorbsiyon, dağılım, metabolizma, itrahını açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaçların doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisini açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç etkisinin temel özelliklerini açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
İlaç uygulama yollarını, etkisini değiştiren faktörleri ve etkileşmeleri açıklamak. | 10, 16, 19 | A, D, E, F, H |
Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik hakkında bilgileri açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmaları açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeleri açıklamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Farmakovijilans kavramını tanımlamak. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakolojide genel tanımlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaç etkisinin temel özellikleri ve ilaçların uygulama yerleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaçların absorbsiyonu ve dağılımı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların biyotransformasyonu ve itrahı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İlaçların farmakodinamik özellikleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşmeleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmalar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeler: CTD, varyasyonlar, Kısa ürün bilgisi (KÜB) / kullanma talimatı (KT) | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Farmakovijilans | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Tartışma | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, S.O. Kayaalp 2. Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, L. L. Brunton, B. A. Chabner, B. C. Knollmann 3. Principles of Pharmacology: The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy, D. E. Golan, A. H. Tashjian Jr., E. J. Armstrong 4. Basic & Clinical Pharmacology, B.G. Katzung, S. B. Masters, A. J. Trevor 5. Rang & Dale?s Pharmacology, H. P. Rang, M. M. Dale |
Öğrenci ile paylaşılan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farmakoloji alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | İstatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | X | |||||
4 | Farmakoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | |||||
5 | Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | |||||
6 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | X | |||||
7 | Farmakoloji alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | X | |||||
8 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
10 | Farmakoloji alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | |||||
11 | Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | X | |||||
12 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
13 | Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |