Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HEKİMİN CEZAİ SORUMLULUĞU | SHKD1229360 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi girişimler nedeniyle hekimin ceza sorumluluğunun kapsamının belirlenerek gerek hekim gerekse hasta haklarının korunmasına yönelik bilgi aktarımı amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar,Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar,Sorumluluğun Şartları,Tıbbi Müdahale Kavramı,Hekimliğin Kötü Uygulanması (malpraktis),Malpraktiste Cezalar,Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü,Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam),Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu,Şikayet,İhbar Yükümlülüğü,Memur Doktorlarla İlgili Suçlar,Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu,İspat Yükü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; malpraktis (hekimliğin kötü uygulanması), hukukun izin verdiği risk (komplikasyon) ayrımı hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 13, 14, 16, 4, 9 | E |
özel hastanede çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 16, 9 | A |
kamu hastanesinde çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 13, 16, 9 | A |
hekimin suç teşkil eden uygulamalar hakkında tartışma yapar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
sağlık çalışanlarının cezai sorululuğuna neden olacak davranışları hakkında bilgi sahibi olur, fikir yürütür. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar | öğretim üyesinin ders notları |
2 | Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar | öğretim üyesinin ders notları |
3 | Sorumluluğun Şartları | öğretim üyesinin ders notları |
4 | Tıbbi Müdahale Kavramı | öğretim üyesinin ders notları |
5 | Hekimliğin Kötü Uygulanması (malpraktis) | öğretim üyesinin ders notları |
6 | Malpraktiste Cezalar | öğretim üyesinin ders notları |
7 | Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü | öğretim üyesinin ders notları |
8 | Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam) | öğretim üyesinin ders notları |
9 | Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu | öğretim üyesinin ders notları |
10 | Şikayet | öğretim üyesinin ders notları |
11 | İhbar Yükümlülüğü | öğretim üyesinin ders notları |
12 | Memur Doktorlarla İlgili Suçlar | öğretim üyesinin ders notları |
13 | Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu | öğretim üyesinin ders notları |
14 | İspat Yükü | öğretim üyesinin ders notları |
Kaynak |
öğretim üyesinin ders notları |
Hancı, Hamit, Malpraktis (Tıbbi Girişimler Nedeniyle Hekimin Cezai ve Tazminat Sorumluluğu); ; Gökcan, Hasan Tahsin, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, Seçkin Yayıncılık, 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | | | | |
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | | | | |
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | | | X | | |
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | | X | | | |
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | | | | | |
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | | | X | | |
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | | | X | | |
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | | | | | |
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | | X | | | |
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | | | X | | |
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | | | | X | |
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | | | | |
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 3 | 30 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 15 | 3 | 45 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 15 | 3 | 45 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 198 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(198/30) | 7 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HEKİMİN CEZAİ SORUMLULUĞU | SHKD1229360 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi girişimler nedeniyle hekimin ceza sorumluluğunun kapsamının belirlenerek gerek hekim gerekse hasta haklarının korunmasına yönelik bilgi aktarımı amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar,Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar,Sorumluluğun Şartları,Tıbbi Müdahale Kavramı,Hekimliğin Kötü Uygulanması (malpraktis),Malpraktiste Cezalar,Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü,Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam),Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu,Şikayet,İhbar Yükümlülüğü,Memur Doktorlarla İlgili Suçlar,Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu,İspat Yükü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; malpraktis (hekimliğin kötü uygulanması), hukukun izin verdiği risk (komplikasyon) ayrımı hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 13, 14, 16, 4, 9 | E |
özel hastanede çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 16, 9 | A |
kamu hastanesinde çalışan hekimin cezai sorumluluğu hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 13, 16, 9 | A |
hekimin suç teşkil eden uygulamalar hakkında tartışma yapar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
sağlık çalışanlarının cezai sorululuğuna neden olacak davranışları hakkında bilgi sahibi olur, fikir yürütür. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ceza Sorumluluğu - Kasten ve Taksirle İşlenen Suçlar | öğretim üyesinin ders notları |
2 | Hekimlerin Kasten İşlediği Suçlar - Taksirle İşlenen Suçlar | öğretim üyesinin ders notları |
3 | Sorumluluğun Şartları | öğretim üyesinin ders notları |
4 | Tıbbi Müdahale Kavramı | öğretim üyesinin ders notları |
5 | Hekimliğin Kötü Uygulanması (malpraktis) | öğretim üyesinin ders notları |
6 | Malpraktiste Cezalar | öğretim üyesinin ders notları |
7 | Hastayı Aydınlatma Yükümlülüğü | öğretim üyesinin ders notları |
8 | Hastanın Rızası (Aydınlatılmış Onam) | öğretim üyesinin ders notları |
9 | Acil Hastalarda Hekimin Sorumluluğu | öğretim üyesinin ders notları |
10 | Şikayet | öğretim üyesinin ders notları |
11 | İhbar Yükümlülüğü | öğretim üyesinin ders notları |
12 | Memur Doktorlarla İlgili Suçlar | öğretim üyesinin ders notları |
13 | Hekimin Tedavi Hatası Nedeniyle Sorumluluğu | öğretim üyesinin ders notları |
14 | İspat Yükü | öğretim üyesinin ders notları |
Kaynak |
öğretim üyesinin ders notları |
Hancı, Hamit, Malpraktis (Tıbbi Girişimler Nedeniyle Hekimin Cezai ve Tazminat Sorumluluğu); ; Gökcan, Hasan Tahsin, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, Seçkin Yayıncılık, 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | | | | |
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | | | | |
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | | | X | | |
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | | X | | | |
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | | | | | |
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | | | X | | |
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | | | X | | |
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | | | | | |
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | | X | | | |
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | | | X | | |
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | | | | X | |
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | | | | |
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | | X | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:51Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:52