Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
UYGULAMALI SAYISAL KARAR VERME YÖNTEMLERİ | FİBY1111145 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin sayısal karar analizi yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir. İnsanda veya makinede zekanın vazgeçilmez bir özelliği, alternatifler arasında seçim yapabilme yeteneği olduğu için öğrencilerin karar alma becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar. | 10, 14, 16, 5, 6, 9 | A, E, F, G |
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ölçüm ve Sayılaştırma | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Belirsizlik altında karar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Risk altında karar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Ardışık kararlar ve karar ağaçları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Bayes karar analizi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Markov Analizi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Grup Kararları ve uzlaşı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Ders notları |
[1] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları
[2] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları
[3] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları
[4] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson
[5] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | 1.Bankacılık ve finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | | | X | | |
2 | 2.Bankacılık ve finans teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | X | |
3 | 3. Bankacılık ve finans alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi makro ve mikro finansal problemlerin çözümünde kullanır | | X | | | |
4 | 4. Bankacılık ve finans alanında bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir | | X | | | |
5 | 5. Bankacılık ve finans kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları bankacılık ve finans alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | | | | |
6 | 6. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | | | | |
7 | 7. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | | | | |
8 | 8. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | | | | | |
9 | 9.Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli değerlendirir. | X | | | | |
10 | 10. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile finans kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | | | | | |
11 | 11. Bankacılık ve finans kavram ve kurumları ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | | | | | |
12 | 12. Bankacılık ve finans alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | | | X | |
13 | 13. Bankacılık ve finans alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | | | | | |
14 | 14. Mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 20 | 40 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 187 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(187/30) | 6 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
UYGULAMALI SAYISAL KARAR VERME YÖNTEMLERİ | FİBY1111145 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin sayısal karar analizi yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir. İnsanda veya makinede zekanın vazgeçilmez bir özelliği, alternatifler arasında seçim yapabilme yeteneği olduğu için öğrencilerin karar alma becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ölçüm ve Sayılaştırma,En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite,Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri,Belirsizlik altında karar,Risk altında karar,Ardışık kararlar ve karar ağaçları,Bayes karar analizi,Markov Analizi,Grup Kararları ve uzlaşı,Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi,Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar,Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci,Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS,Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sayısallaştırma işlemini gerçekleştirir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
2. Optimizasyon ve sezgisel yöntemlerin mantığını açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
3. Olasılık ve bilgi arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
4. Karar Teorisinin unsurlarını ve bireysel ve grup kararları arasındaki ayırımı tanımlar. | 10, 14, 16, 5, 6, 9 | A, E, F, G |
5. Karar sürecinde deneyimlemenin (sonsal bilgi) değerini ifade eder. | 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
6. Oyun kuramsal bakış açısını karar problemlerine uygular.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
7. Çok kriterli karar verme problemlerini tasarlar.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
8. Simülasyonun avantaj ve dezavantajlarını açıklar.
| 10, 16, 6, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Ölçüm ve Sayılaştırma | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | En iyi ve yeterince iyi çözümler arama: Rasyonalite ve sınırlı Rasyonalite | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Karar verme ortamları ve karar problemlerinin özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Belirsizlik altında karar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Risk altında karar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Ardışık kararlar ve karar ağaçları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Bayes karar analizi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Markov Analizi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Grup Kararları ve uzlaşı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Karar probleminin oyun kuramsal modellemesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Çok Kriterli Karar vermeye Giriş: Temel Kavramlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Çok Kriterli Karar Verme – Analitik Hiyerarşi Süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Çok Kriterli Karar Verme – TOPSIS | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Simülasyon: Temel Kavramlar ve Uygulamaları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Ders notları |
[1] Zerrin Aladağ, 2014, Karar Teorisi, 2. Baskı, Umuttepe Yayınları
[2] Mustafa Aytaç, Necmi Gürsakal (Editörler), 2015, Karar Verme, Dora Yayınları
[3] B.Fatih Yıldırım, Emrah Önder (Editörler), 2015, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 2.Baskı, Dora Yayınları
[4] B.Render, R.M.Stair, M.E.Hanna, 2012, Quantitative Analysis for Management, Eleventh Edition, Pearson
[5] M.Peterson, 2009, An Introduction to Decision Theory, Cambridge University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | 1.Bankacılık ve finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | | | X | | |
2 | 2.Bankacılık ve finans teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | | | | X | |
3 | 3. Bankacılık ve finans alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi makro ve mikro finansal problemlerin çözümünde kullanır | | X | | | |
4 | 4. Bankacılık ve finans alanında bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir | | X | | | |
5 | 5. Bankacılık ve finans kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları bankacılık ve finans alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | | | | |
6 | 6. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | | | | |
7 | 7. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | | | | |
8 | 8. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | | | | | |
9 | 9.Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli değerlendirir. | X | | | | |
10 | 10. Bankacılık ve finans alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile finans kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | | | | | |
11 | 11. Bankacılık ve finans kavram ve kurumları ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | | | | | |
12 | 12. Bankacılık ve finans alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | | | X | |
13 | 13. Bankacılık ve finans alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | | | | | |
14 | 14. Mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 13:07Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 13:08