Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OLASILIK VE İSTATİSTİK | İSGY1161880 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, öğrencilerin pratik problemleri anlamalarına ve çözmelerine yardımcı olacak temel olasılık ve istatistik konularına odaklanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kombinatoryal Analiz,Olasılığa Giriş,Koşullu Olasılık ve Bağımsızlık,Rassal Değişkenler ve Beklenen Değer,Özel Rassal Değişkenler,Örnekleme Teorisi,Örneklem İstatistiklerinin Dağılımı,Limit Teoremleri,Araştırma Tasarımı,Parametre Kestirimi,Hipotez Testleri ,Kategorik Veri ve Parametrik Olmayan Yöntemler,Doğrusal İstatistiksel Modeller,Simülasyon ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çalışmalarında istatistik ve olasılığın önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
1.1 Olasılık kurallarını uygular | | |
1.2 İstatistiksel dağılımları ve popülasyonları Yorumlar | | |
1.3 Bir verinin özet istatistiklerini hesaplar | | |
2. Verilen olaylar için olasılıkları hesaplar. | 10, 16, 9 | A, E |
2.1 Koşullu Olasılıkları uygular | | |
2.2 Bayes kuralını uygular
| | |
2.3 Olasılık Örnek Seçimi Prosedürlerini Uygular | | |
3. Bilgileri tanımlayıcı istatistikler çerçevesinde düzenler. | 10, 16, 9 | A, E |
3.1 Merkezi Eğilim Ölçülerinin anlamını açıklar | | |
3.2 Değişkenlik Ölçülerinin anlamını açıklar | | |
3.3 Güven Aralıklarını Yorumlar | | |
4. Parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel testleri uygular. | 10, 16, 9 | A, E |
4.1 İstatistiksel Bir Hipotez Geliştirir | | |
4.2 Uygun İstatistiksel Testi veya Prosedürü Seçer | | |
4.3 Tek Yönlü Varyans Analizi Gerçekleştirir | | |
5. Anket araştırması ve deney tasarımını tanımlar. | 10, 16, 9 | A, E |
5.1 Anket Çalışması Türlerini Özetler | | |
5.2 Anket Çalışması Planlar
| | |
5.3 Deneysel Tasarım Türlerini Özetler | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Kombinatoryal Analiz | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
2 | Olasılığa Giriş | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
3 | Koşullu Olasılık ve Bağımsızlık | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
4 | Rassal Değişkenler ve Beklenen Değer | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
5 | Özel Rassal Değişkenler | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
6 | Örnekleme Teorisi | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
7 | Örneklem İstatistiklerinin Dağılımı | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
8 | Limit Teoremleri | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
9 | Araştırma Tasarımı | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
10 | Parametre Kestirimi | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
11 | Hipotez Testleri | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
12 | Kategorik Veri ve Parametrik Olmayan Yöntemler | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
13 | Doğrusal İstatistiksel Modeller | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
14 | Simülasyon | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
Kaynak |
Ders Notları |
[1]Chiristopher A. Janicak, Applied Statistics in Occupational Safety and Health, Second Edition, Government Institutes, 2007
[2]Morris H. DeGroot, Mark J. Schervish, Probability and Statistics, Fourth Edition, Pearson Education, 2012
[3]Sheldon M. Ross, Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Third Edition, Elsevier, 2004 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | | | | | |
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | | | | | |
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | | | X | | |
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | | | | | |
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | | | | | X |
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | | | | | |
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
| | | | | |
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
| | | | | |
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | | | | |
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | | | | | |
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | | | | | |
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | | | | X | |
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 7 | 6 | 42 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 199 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(199/30) | 7 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
OLASILIK VE İSTATİSTİK | İSGY1161880 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, öğrencilerin pratik problemleri anlamalarına ve çözmelerine yardımcı olacak temel olasılık ve istatistik konularına odaklanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kombinatoryal Analiz,Olasılığa Giriş,Koşullu Olasılık ve Bağımsızlık,Rassal Değişkenler ve Beklenen Değer,Özel Rassal Değişkenler,Örnekleme Teorisi,Örneklem İstatistiklerinin Dağılımı,Limit Teoremleri,Araştırma Tasarımı,Parametre Kestirimi,Hipotez Testleri ,Kategorik Veri ve Parametrik Olmayan Yöntemler,Doğrusal İstatistiksel Modeller,Simülasyon ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çalışmalarında istatistik ve olasılığın önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
1.1 Olasılık kurallarını uygular | | |
1.2 İstatistiksel dağılımları ve popülasyonları Yorumlar | | |
1.3 Bir verinin özet istatistiklerini hesaplar | | |
2. Verilen olaylar için olasılıkları hesaplar. | 10, 16, 9 | A, E |
2.1 Koşullu Olasılıkları uygular | | |
2.2 Bayes kuralını uygular
| | |
2.3 Olasılık Örnek Seçimi Prosedürlerini Uygular | | |
3. Bilgileri tanımlayıcı istatistikler çerçevesinde düzenler. | 10, 16, 9 | A, E |
3.1 Merkezi Eğilim Ölçülerinin anlamını açıklar | | |
3.2 Değişkenlik Ölçülerinin anlamını açıklar | | |
3.3 Güven Aralıklarını Yorumlar | | |
4. Parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel testleri uygular. | 10, 16, 9 | A, E |
4.1 İstatistiksel Bir Hipotez Geliştirir | | |
4.2 Uygun İstatistiksel Testi veya Prosedürü Seçer | | |
4.3 Tek Yönlü Varyans Analizi Gerçekleştirir | | |
5. Anket araştırması ve deney tasarımını tanımlar. | 10, 16, 9 | A, E |
5.1 Anket Çalışması Türlerini Özetler | | |
5.2 Anket Çalışması Planlar
| | |
5.3 Deneysel Tasarım Türlerini Özetler | | |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Kombinatoryal Analiz | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
2 | Olasılığa Giriş | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
3 | Koşullu Olasılık ve Bağımsızlık | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
4 | Rassal Değişkenler ve Beklenen Değer | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
5 | Özel Rassal Değişkenler | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
6 | Örnekleme Teorisi | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
7 | Örneklem İstatistiklerinin Dağılımı | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
8 | Limit Teoremleri | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
9 | Araştırma Tasarımı | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
10 | Parametre Kestirimi | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
11 | Hipotez Testleri | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
12 | Kategorik Veri ve Parametrik Olmayan Yöntemler | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
13 | Doğrusal İstatistiksel Modeller | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
14 | Simülasyon | İlgili bölüm ders notlarından ve kitaptan okunacaktır. |
Kaynak |
Ders Notları |
[1]Chiristopher A. Janicak, Applied Statistics in Occupational Safety and Health, Second Edition, Government Institutes, 2007
[2]Morris H. DeGroot, Mark J. Schervish, Probability and Statistics, Fourth Edition, Pearson Education, 2012
[3]Sheldon M. Ross, Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Third Edition, Elsevier, 2004 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | | | | | |
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | | | | | |
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | | | X | | |
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | | | | | |
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | | | | | X |
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | | | | | |
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
| | | | | |
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
| | | | | |
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | | | | |
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | | | | | |
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | | | | | |
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | | | | X | |
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 28/11/2023 - 01:06Son Güncelleme Tarihi: 28/11/2023 - 01:07