Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
PSİKOTERAPİ UYGULAMALARI | PSKY1265630 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İrem Can ESENKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, bilişsel davranışçı terapi kapsamında kişilik, davranış ve tedaviye dair değerlendirmeyi ve vaka örnekleri üzerinden uygulamalı tartışmayı içermektedir. Bu kapsamda, dersin temel amaçları (1) bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak, (2) hipotetik vaka formülasyon uygulamaları aracılığıyla tedavi planı geliştirme becerileri kazanmak ve (3) hipotetik vaka örnekleri ve müdahaleler aracılığıyla uygulama becerileri kazanmak amaçlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış,Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri,İlk Görüşme Uygulamaları,Sokratik Sorgulama Yöntemi ,Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel davranıçı terapi çerçevesinde vaka çalışmaları üzerinden tedavi planı düzenler. | 10, 13, 15, 16, 6, 9 | E |
Bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sunar. | 10, 13, 16, 9 | E, H |
Bilişsel davranışçı terapinin farklı tanılara özgü teknik kullanımlarını karşılaştırır. | 10, 13, 15, 16, 5, 6, 9 | E |
Hipotetik vaka örnekleri aracılığıyla uygulama becerileri pratik eder. | 10, 13, 14, 15, 16, 6, 9 | E, H |
Kurama özgü teknikleri hipotetik müdahale aracılığı ile uygular. | 13, 15, 5, 6 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış | Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 1 ve 2 |
2 | Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri | Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4
* Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1 |
3 | İlk Görüşme Uygulamaları | Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4 * Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1 |
4 | Sokratik Sorgulama Yöntemi | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Ek A ve B |
5 | Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
| Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 5
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 1
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 7 |
6 | Psikoterapi Teknikleri | Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
7 | Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 3
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 3 |
8 | Psikoterapi Teknikleri | Sosyal Fobi ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
9 | Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
| Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 4
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 4
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 8 |
10 | Psikoterapi Teknikleri | Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
11 | Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 2 Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 6&7&8 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 6 |
12 | Psikoterapi Teknikleri | Depresyon ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
13 | Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 7
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 14
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 13&14
|
14 | Psikoterapi Teknikleri | Yeme Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
Kaynak |
- Leahy, R. L. (2017). Cognitive Therapy Techniques: A Practitioner’s Guide. Guilford.
- Barlow, D. H. (2007). Clinical Handbook of Psychological Disorders: A Step-by-Step Treatment Manual. Guilford.
- Savaşır, I., Soygüt, G. ve Barışkın, E. (Eds.) (2009). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- Beck, J. S. (2016). Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
- Oltmanns, T. F., Martin, M. T., Neale, J. M., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
|
- Osborne, R. E., Lafuze, J. E., & Perkins, D. V. (2016). Case Analyses for Abnormal Psychology: Learning to Look Beyond the Symptoms. Routledge.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | | | | | X |
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | | | | | X |
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | | | | X | |
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | | | | | X |
5 | Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | | | X | | |
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Rehberli Problem Çözme | 6 | 3 | 18 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 60 | 60 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 243 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(243/30) | 8 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
PSİKOTERAPİ UYGULAMALARI | PSKY1265630 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İrem Can ESENKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, bilişsel davranışçı terapi kapsamında kişilik, davranış ve tedaviye dair değerlendirmeyi ve vaka örnekleri üzerinden uygulamalı tartışmayı içermektedir. Bu kapsamda, dersin temel amaçları (1) bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak, (2) hipotetik vaka formülasyon uygulamaları aracılığıyla tedavi planı geliştirme becerileri kazanmak ve (3) hipotetik vaka örnekleri ve müdahaleler aracılığıyla uygulama becerileri kazanmak amaçlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış,Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri,İlk Görüşme Uygulamaları,Sokratik Sorgulama Yöntemi ,Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
,Psikoterapi Teknikleri,Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri,Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım,Psikoterapi Teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel davranıçı terapi çerçevesinde vaka çalışmaları üzerinden tedavi planı düzenler. | 10, 13, 15, 16, 6, 9 | E |
Bilişsel davranışçı görüşme ve değerlendirme süreçleri hakkında detaylı bilgi sunar. | 10, 13, 16, 9 | E, H |
Bilişsel davranışçı terapinin farklı tanılara özgü teknik kullanımlarını karşılaştırır. | 10, 13, 15, 16, 5, 6, 9 | E |
Hipotetik vaka örnekleri aracılığıyla uygulama becerileri pratik eder. | 10, 13, 14, 15, 16, 6, 9 | E, H |
Kurama özgü teknikleri hipotetik müdahale aracılığı ile uygular. | 13, 15, 5, 6 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Bilişsel Davranışçı Terapi – Teoriye Genel Bakış | Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 1 ve 2 |
2 | Bilişsel Davranışçı Görüşme ve Değerlendirme Süreçleri | Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4
* Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1 |
3 | İlk Görüşme Uygulamaları | Bilişsel Davranışçı Terapi - Bölüm 3 ve 4 * Bilişsel Davranışçı Terapiler - Bölüm 1 |
4 | Sokratik Sorgulama Yöntemi | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Ek A ve B |
5 | Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
| Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 5
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 1
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 7 |
6 | Psikoterapi Teknikleri | Panik ve Yaygın Anksiyete Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
7 | Sosyal Fobi ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 3
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 3 |
8 | Psikoterapi Teknikleri | Sosyal Fobi ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
9 | Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım
| Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 4
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 4
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 8 |
10 | Psikoterapi Teknikleri | Obsesif-Kompulsif Bozukluk ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
11 | Depresyon ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 2 Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 6&7&8 Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 6 |
12 | Psikoterapi Teknikleri | Depresyon ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
13 | Yeme Bozuklukları ve Bilişsel Davranışçı Yaklaşım | Bilişsel-Davranışçı Terapiler – Bölüm 7
Clinical Handbook of Psychological Disorders – Chp 14
Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları – Bölüm 13&14
|
14 | Psikoterapi Teknikleri | Yeme Bozuklukları ve Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım |
Kaynak |
- Leahy, R. L. (2017). Cognitive Therapy Techniques: A Practitioner’s Guide. Guilford.
- Barlow, D. H. (2007). Clinical Handbook of Psychological Disorders: A Step-by-Step Treatment Manual. Guilford.
- Savaşır, I., Soygüt, G. ve Barışkın, E. (Eds.) (2009). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- Beck, J. S. (2016). Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
- Oltmanns, T. F., Martin, M. T., Neale, J. M., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojide Vaka Çalışmaları. (M. Şahin, Çev. Ed.). Nobel.
|
- Osborne, R. E., Lafuze, J. E., & Perkins, D. V. (2016). Case Analyses for Abnormal Psychology: Learning to Look Beyond the Symptoms. Routledge.
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Psikoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Klinik Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | | | | | X |
2 | Klinik Psikoloji alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, edinilen bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve alan ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | | | | | X |
3 | Klinik Psikoloji alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve alan ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | | | | X | |
4 | Klinik Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | | | | | X |
5 | Alandaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | | | X | | |
6 | Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri öğretebilme ve gözetebilme ve alanda özümsenen bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 14:06Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 14:07