Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIK SİSTEMLERİ ORGANİZASYONU | SEKY1169440 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık sistemlerinin özelliklerini belirlenerek, ülkelerin sağlık harcamalarını ve
dolayısıyla sağlıkla alakalı çeşitli çıktılarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesini ve doğru zaman da, doğru yerde, doğru şekilde kullanılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Sistemleri Kavramı,Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı,Sağlık Sistemleri Modelleri,Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri,Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti),Bismarck Modeli,Ulusal Sağlık Sigortası Modeli,Cepten Ödeme Modeli,ABD Modeli,Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası),Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları,Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları,Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri,Vaka Çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkelerin sağlık sistemi modellerini tercih etme sebeplerini açıklar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin dezavantajlarını kavrar
| 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin avantajlarını kavrar
| 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerini ve özelliklerini sıralar
| 16, 9 | A |
Sağlık sitemleri organizasyonu kavramını açıklar
| 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri kavramını açıklar.
| 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sağlık Sistemleri Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Sağlık Sistemleri Modelleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Bismarck Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Ulusal Sağlık Sigortası Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Cepten Ödeme Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | ABD Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası, Doç. Dr. Selin Ertürk Atabey, Gazi Kitapevi, 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir. | | | X | | |
2 | Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar. | | | X | | |
3 | Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir. | | X | | | |
4 | Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir. | | | | | |
5 | Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | | |
6 | Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur. | | | X | | |
7 | Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir. | | X | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir. | | X | | | |
9 | Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur. | | | X | | |
10 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir. | | | | | |
11 | Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir. | | X | | | |
12 | Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 60 | 60 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 235 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30) | 8 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIK SİSTEMLERİ ORGANİZASYONU | SEKY1169440 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık sistemlerinin özelliklerini belirlenerek, ülkelerin sağlık harcamalarını ve
dolayısıyla sağlıkla alakalı çeşitli çıktılarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesini ve doğru zaman da, doğru yerde, doğru şekilde kullanılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Sistemleri Kavramı,Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı,Sağlık Sistemleri Modelleri,Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri,Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti),Bismarck Modeli,Ulusal Sağlık Sigortası Modeli,Cepten Ödeme Modeli,ABD Modeli,Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası),Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları,Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları,Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri,Vaka Çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkelerin sağlık sistemi modellerini tercih etme sebeplerini açıklar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin dezavantajlarını kavrar
| 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin avantajlarını kavrar
| 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerini ve özelliklerini sıralar
| 16, 9 | A |
Sağlık sitemleri organizasyonu kavramını açıklar
| 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri kavramını açıklar.
| 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sağlık Sistemleri Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Sağlık Sistemleri Modelleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Bismarck Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Ulusal Sağlık Sigortası Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Cepten Ödeme Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | ABD Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası, Doç. Dr. Selin Ertürk Atabey, Gazi Kitapevi, 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir. | | | X | | |
2 | Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar. | | | X | | |
3 | Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir. | | X | | | |
4 | Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir. | | | | | |
5 | Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | | | | |
6 | Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur. | | | X | | |
7 | Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir. | | X | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir. | | X | | | |
9 | Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur. | | | X | | |
10 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir. | | | | | |
11 | Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir. | | X | | | |
12 | Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 23/11/2023 - 10:02Son Güncelleme Tarihi: 23/11/2023 - 10:04