Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIK HUKUKUNUN GÜNCEL SORUNLARI I | SEKY1117520 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra Çiğdem CEZLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | İnsan haklarının sağlık hizmetlerindeki yansıması olan hasta hakları ve tıp etiğinin temel kavramlarının öğrenilmesi ve hayata geçirilmesi tıp ve hukuk uygulaması açısından büyük önem taşımaktadır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin güncel sorunları çerçevesinde temel kavramlar açıklanarak, hasta haklarının güncel uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi.,2. Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri,3. Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri,4.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması,5. Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları,6.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları,7. Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları,8. Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam,9. Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli...,10. Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler.,11. Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar.,12. Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar,13. Tıbbın farklı alanlarında ortaya çıkan-çıkabilecek güncel tartışmalar. Örnek olarak: obstetri ve jinokoloji, diş hekimliği, estetik amaçlı tıbbi girişimler,14. Vaka analizleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık hukukunun dayandığı ilkeler ve uygulamaları sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
1.1.Sağlık hukukuna ilişkin temel ilkeleri, hukuki kavramları, ve bunların gelişim sürecini tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
1.2.Yeni gelişmelerin ortaya çıkardığı gereksinimleri değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.Tıp alanındaki değişimlere paralel olarak, hukuk kuralları ile arasındaki ilişkileri tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.2.Sağlık hukuku alanında doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak etkili olan etik ve hukuki yaklaşımları tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.3.Tıp hukukunun temel kavram ve kurallarını hukukun diğer alanlarındaki düzenlemelerle birlikte değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
3.Tıp hukuku kurallarını, çağdaş hukuk kurallarını etkileyen temel konu ve kavramlarla karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
3.1.Sağlık hukuku alanındaki güncel konuları, evrensel hukuk normları ve farklı düzenlemeler ile karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | 1. Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi. | Ders notlarının okunması |
2 | 2. Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri | Ders notlarının okunması |
3 | 3. Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri | Ders notlarının okunması |
4 | 4.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması | Ders notlarının okunması |
5 | 5. Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları | Ders notlarının okunması |
6 | 6.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları | Ders notlarının okunması |
7 | 7. Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları | Ders notlarının okunması |
8 | 8. Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam | Ders notlarının okunması |
9 | 9. Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli... | Ders notlarının okunması |
10 | 10. Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler. | Ders notlarının okunması |
11 | 11. Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar. | Ders notlarının okunması |
12 | 12. Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar | Ders notlarının okunması |
13 | 13. Tıbbın farklı alanlarında ortaya çıkan-çıkabilecek güncel tartışmalar. Örnek olarak: obstetri ve jinokoloji, diş hekimliği, estetik amaçlı tıbbi girişimler | Ders notlarının okunması |
14 | 14. Vaka analizleri | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
power point sunumlar, ele alınan konuya ilişkin olarak önerilecek çalışma metinleri. |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir. | | | | X | |
2 | Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar. | | | | X | |
3 | Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir. | | | X | | |
4 | Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir. | | X | | | |
5 | Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | X | | | |
6 | Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur. | | | X | | |
7 | Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir. | | | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir. | | X | | | |
9 | Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur. | X | | | | |
10 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir. | | | | | |
11 | Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir. | | | | X | |
12 | Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 |
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 17 | 17 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 33 | 33 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 210 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(210/30) | 7 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIK HUKUKUNUN GÜNCEL SORUNLARI I | SEKY1117520 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra Çiğdem CEZLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | İnsan haklarının sağlık hizmetlerindeki yansıması olan hasta hakları ve tıp etiğinin temel kavramlarının öğrenilmesi ve hayata geçirilmesi tıp ve hukuk uygulaması açısından büyük önem taşımaktadır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin güncel sorunları çerçevesinde temel kavramlar açıklanarak, hasta haklarının güncel uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi.,2. Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri,3. Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri,4.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması,5. Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları,6.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları,7. Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları,8. Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam,9. Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli...,10. Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler.,11. Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar.,12. Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar,13. Tıbbın farklı alanlarında ortaya çıkan-çıkabilecek güncel tartışmalar. Örnek olarak: obstetri ve jinokoloji, diş hekimliği, estetik amaçlı tıbbi girişimler,14. Vaka analizleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık hukukunun dayandığı ilkeler ve uygulamaları sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
1.1.Sağlık hukukuna ilişkin temel ilkeleri, hukuki kavramları, ve bunların gelişim sürecini tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
1.2.Yeni gelişmelerin ortaya çıkardığı gereksinimleri değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.Tıp alanındaki değişimlere paralel olarak, hukuk kuralları ile arasındaki ilişkileri tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.2.Sağlık hukuku alanında doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak etkili olan etik ve hukuki yaklaşımları tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2.3.Tıp hukukunun temel kavram ve kurallarını hukukun diğer alanlarındaki düzenlemelerle birlikte değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
3.Tıp hukuku kurallarını, çağdaş hukuk kurallarını etkileyen temel konu ve kavramlarla karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
3.1.Sağlık hukuku alanındaki güncel konuları, evrensel hukuk normları ve farklı düzenlemeler ile karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | 1. Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi. | Ders notlarının okunması |
2 | 2. Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri | Ders notlarının okunması |
3 | 3. Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri | Ders notlarının okunması |
4 | 4.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması | Ders notlarının okunması |
5 | 5. Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları | Ders notlarının okunması |
6 | 6.Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları | Ders notlarının okunması |
7 | 7. Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları | Ders notlarının okunması |
8 | 8. Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam | Ders notlarının okunması |
9 | 9. Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli... | Ders notlarının okunması |
10 | 10. Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler. | Ders notlarının okunması |
11 | 11. Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar. | Ders notlarının okunması |
12 | 12. Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar | Ders notlarının okunması |
13 | 13. Tıbbın farklı alanlarında ortaya çıkan-çıkabilecek güncel tartışmalar. Örnek olarak: obstetri ve jinokoloji, diş hekimliği, estetik amaçlı tıbbi girişimler | Ders notlarının okunması |
14 | 14. Vaka analizleri | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
power point sunumlar, ele alınan konuya ilişkin olarak önerilecek çalışma metinleri. |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir. | | | | X | |
2 | Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar. | | | | X | |
3 | Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir. | | | X | | |
4 | Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir. | | X | | | |
5 | Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | | X | | | |
6 | Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur. | | | X | | |
7 | Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir. | | | | | |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir. | | X | | | |
9 | Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur. | X | | | | |
10 | En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir. | | | | | |
11 | Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir. | | | | X | |
12 | Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 23/11/2023 - 10:02Son Güncelleme Tarihi: 23/11/2023 - 10:04