Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYA | - | Senelik | 76+8 | - | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 09:00-09:45 Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 13:30-14:15 Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları, moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yaşamın moleküler anlamı ,Karbonhidrat metabolizması ,Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı ,Glukuronik asit yolu ,Enerji üretimi I: Glikoliz,Enerji üretimi II: Sitrik asid döngüsü ,Pentoz fosfat yolu ,Glukoneogenez ,Glukozun metabolik kontrolu ,Spektrofotometre ,Kanda Glukoz Ölçümü ,Lipidlere giriş ,Trigliserid, fosfolipid ve eikozonoidler ,Kolesterol, Steroid ve İzoprenler ,Lipoproteinler ,Yağ asidi sentezi ,Beta oksidasyon ,Oksidatif fosforilasyon ,Kanda Lipid Ölçülmesi ,Membranlar ve taşınma,Biyolojik Oksidasyon- Antioksidanlar ,Amino asidler ve taşınması ,Amino asid sentezi ve amonyağın uzaklaştırılması ,Aminoasid Tanıtıcı Reaksiyonlar ,Üre Döngüsü ,Biyolojik aminler ,Enzimler I ,Enzimler II ,Vitaminlerin yapısı ,Vitaminlerin Etki Mekanizması ,İnorganik moleküller I ,İnorganik moleküller II ,Sinyal İletimi ,Hormonlar ve Yapısı ,Hormonların Etki Mekanizması ,Proteinlerin Yapısı ve fonksiyonları,Proteinlerin sınıflandırılması ,Hemoglobin ve kollagen ,Kanda Protein Ölçülmesi ,Nükleik Asidler ,Tampon Sistemler ,Vücut sıvıları ,Su metabolizması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | ||
1-Makromoleküllerin (karbonhidrat, protein, lipid, nükleik asid)vitamin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.1.Monosakkarit, disakkarit ve polisakkaritlerin tanımlama ve genel özelliklerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.2.Lipidler ve yağ asidleri, lipoproteinler, sfingolipidler, steroidler yapısını ve genel özelliklerini açıklar | 16, 17, 18, 19, 9 | A, D, E, G |
1.3.Amino asidler ve özelliklerini, proteinlerin yapısını, proteinlerin sınıflandırılmasını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.4.Hormonlar ve yapısını, hormonların etki mekanizmasını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.5.Vitamin ve minerallerin yapısını genel özelliklerini açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2-Makromoleküllerin insan vücudundaki yapısal ve fonksiyonel önemini açıklayabilecek ve hastalıklarla ilişkilerini açıklar | 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.1.Metabolik yollardaki enzim eksikliklerinin neden olduğu hastalıkları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.2.Üre sentezindeki enzim eksikliklerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.3.Lipid ve glikojen depo hastalıklarını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.4.Glukozun metabolik kontrolu ve glukoz metabolizma bozukluklarını ve ateroskleroz gibi ilişkili olduğu metabolik bozuklukları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.1.Bioenerji, glikojen yapım ve yıkımı, glikoliz, glikooneojenez, sitrik asid döngüsü, pentoz fosfat yolu, oksidatif fosforilasyon konularını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.2.Yağ asidlerinin oksidasyonu, ketojenezy lipojenez gibi yağ metabolizması ile ilişkili konuları tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3. Makromoleküllerden enerji elde edilmesi ile ilgili anabolik ve katabolik yolları ve bu yollardaki kontrol basamaklarını açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.3. Tüm metabolik yollar arasındaki kesişme noktalarını kavrar ve enerji metabolizmasını açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.4. Makromoleküllerin metabolik kontrol mekanizmalarını bu kontrol basamaklarında enzim ve hormonların etkisini ve ilişkilerini açıklar. Sinyal ileti sistemlerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.5. Enerji metabolizması ile beslenme ilişkisini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4. Vücut homeostazizi ile ilişkili konuların önemini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E |
4.1. Tampon sistemler ve kan pH'sı arasındaki ilişkiyi açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.2. İdrarın fiziksel,kimyasal ve mikroskobik özelliklerini açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.3. İdrar ve böbrek fonksiyonları arasındaki ilişkiyi açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.4. Suyun metabolizmadaki önemini açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşamın moleküler anlamı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
2 | Karbonhidrat metabolizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
3 | Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
4 | Glukuronik asit yolu | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
5 | Enerji üretimi I: Glikoliz | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
6 | Enerji üretimi II: Sitrik asid döngüsü | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
7 | Pentoz fosfat yolu | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
8 | Glukoneogenez | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
9 | Glukozun metabolik kontrolu | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
10 | Spektrofotometre | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
11 | Kanda Glukoz Ölçümü | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
12 | Lipidlere giriş | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
13 | Trigliserid, fosfolipid ve eikozonoidler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
14 | Kolesterol, Steroid ve İzoprenler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
15 | Lipoproteinler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
16 | Yağ asidi sentezi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
17 | Beta oksidasyon | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
18 | Oksidatif fosforilasyon | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
19 | Kanda Lipid Ölçülmesi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
20 | Membranlar ve taşınma | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
21 | Biyolojik Oksidasyon- Antioksidanlar | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
22 | Amino asidler ve taşınması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
23 | Amino asid sentezi ve amonyağın uzaklaştırılması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
24 | Aminoasid Tanıtıcı Reaksiyonlar | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
25 | Üre Döngüsü | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
26 | Biyolojik aminler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
27 | Enzimler I | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
28 | Enzimler II | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
29 | Vitaminlerin yapısı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
30 | Vitaminlerin Etki Mekanizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
31 | İnorganik moleküller I | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
32 | İnorganik moleküller II | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
33 | Sinyal İletimi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
34 | Hormonlar ve Yapısı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
35 | Hormonların Etki Mekanizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
36 | Proteinlerin Yapısı ve fonksiyonları | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
37 | Proteinlerin sınıflandırılması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
38 | Hemoglobin ve kollagen | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
39 | Kanda Protein Ölçülmesi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
40 | Nükleik Asidler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
41 | Tampon Sistemler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
42 | Vücut sıvıları | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
43 | Su metabolizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
Kaynak |
Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli),Biokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu) Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). |
Harper's Biochemistry, Lehninger Principles of Biochemistry, Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | ||||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYA | - | Senelik | 76+8 | - | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 09:00-09:45 Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 13:30-14:15 Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları, moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yaşamın moleküler anlamı ,Karbonhidrat metabolizması ,Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı ,Glukuronik asit yolu ,Enerji üretimi I: Glikoliz,Enerji üretimi II: Sitrik asid döngüsü ,Pentoz fosfat yolu ,Glukoneogenez ,Glukozun metabolik kontrolu ,Spektrofotometre ,Kanda Glukoz Ölçümü ,Lipidlere giriş ,Trigliserid, fosfolipid ve eikozonoidler ,Kolesterol, Steroid ve İzoprenler ,Lipoproteinler ,Yağ asidi sentezi ,Beta oksidasyon ,Oksidatif fosforilasyon ,Kanda Lipid Ölçülmesi ,Membranlar ve taşınma,Biyolojik Oksidasyon- Antioksidanlar ,Amino asidler ve taşınması ,Amino asid sentezi ve amonyağın uzaklaştırılması ,Aminoasid Tanıtıcı Reaksiyonlar ,Üre Döngüsü ,Biyolojik aminler ,Enzimler I ,Enzimler II ,Vitaminlerin yapısı ,Vitaminlerin Etki Mekanizması ,İnorganik moleküller I ,İnorganik moleküller II ,Sinyal İletimi ,Hormonlar ve Yapısı ,Hormonların Etki Mekanizması ,Proteinlerin Yapısı ve fonksiyonları,Proteinlerin sınıflandırılması ,Hemoglobin ve kollagen ,Kanda Protein Ölçülmesi ,Nükleik Asidler ,Tampon Sistemler ,Vücut sıvıları ,Su metabolizması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | ||
1-Makromoleküllerin (karbonhidrat, protein, lipid, nükleik asid)vitamin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.1.Monosakkarit, disakkarit ve polisakkaritlerin tanımlama ve genel özelliklerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.2.Lipidler ve yağ asidleri, lipoproteinler, sfingolipidler, steroidler yapısını ve genel özelliklerini açıklar | 16, 17, 18, 19, 9 | A, D, E, G |
1.3.Amino asidler ve özelliklerini, proteinlerin yapısını, proteinlerin sınıflandırılmasını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.4.Hormonlar ve yapısını, hormonların etki mekanizmasını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.5.Vitamin ve minerallerin yapısını genel özelliklerini açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2-Makromoleküllerin insan vücudundaki yapısal ve fonksiyonel önemini açıklayabilecek ve hastalıklarla ilişkilerini açıklar | 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.1.Metabolik yollardaki enzim eksikliklerinin neden olduğu hastalıkları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.2.Üre sentezindeki enzim eksikliklerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.3.Lipid ve glikojen depo hastalıklarını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.4.Glukozun metabolik kontrolu ve glukoz metabolizma bozukluklarını ve ateroskleroz gibi ilişkili olduğu metabolik bozuklukları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.1.Bioenerji, glikojen yapım ve yıkımı, glikoliz, glikooneojenez, sitrik asid döngüsü, pentoz fosfat yolu, oksidatif fosforilasyon konularını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.2.Yağ asidlerinin oksidasyonu, ketojenezy lipojenez gibi yağ metabolizması ile ilişkili konuları tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3. Makromoleküllerden enerji elde edilmesi ile ilgili anabolik ve katabolik yolları ve bu yollardaki kontrol basamaklarını açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.3. Tüm metabolik yollar arasındaki kesişme noktalarını kavrar ve enerji metabolizmasını açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.4. Makromoleküllerin metabolik kontrol mekanizmalarını bu kontrol basamaklarında enzim ve hormonların etkisini ve ilişkilerini açıklar. Sinyal ileti sistemlerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.5. Enerji metabolizması ile beslenme ilişkisini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4. Vücut homeostazizi ile ilişkili konuların önemini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E |
4.1. Tampon sistemler ve kan pH'sı arasındaki ilişkiyi açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.2. İdrarın fiziksel,kimyasal ve mikroskobik özelliklerini açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.3. İdrar ve böbrek fonksiyonları arasındaki ilişkiyi açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.4. Suyun metabolizmadaki önemini açıklar | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşamın moleküler anlamı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
2 | Karbonhidrat metabolizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
3 | Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
4 | Glukuronik asit yolu | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
5 | Enerji üretimi I: Glikoliz | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
6 | Enerji üretimi II: Sitrik asid döngüsü | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
7 | Pentoz fosfat yolu | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
8 | Glukoneogenez | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
9 | Glukozun metabolik kontrolu | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
10 | Spektrofotometre | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
11 | Kanda Glukoz Ölçümü | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
12 | Lipidlere giriş | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
13 | Trigliserid, fosfolipid ve eikozonoidler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
14 | Kolesterol, Steroid ve İzoprenler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
15 | Lipoproteinler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
16 | Yağ asidi sentezi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
17 | Beta oksidasyon | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
18 | Oksidatif fosforilasyon | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
19 | Kanda Lipid Ölçülmesi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
20 | Membranlar ve taşınma | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
21 | Biyolojik Oksidasyon- Antioksidanlar | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
22 | Amino asidler ve taşınması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
23 | Amino asid sentezi ve amonyağın uzaklaştırılması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
24 | Aminoasid Tanıtıcı Reaksiyonlar | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
25 | Üre Döngüsü | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
26 | Biyolojik aminler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
27 | Enzimler I | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
28 | Enzimler II | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
29 | Vitaminlerin yapısı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
30 | Vitaminlerin Etki Mekanizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
31 | İnorganik moleküller I | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
32 | İnorganik moleküller II | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
33 | Sinyal İletimi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
34 | Hormonlar ve Yapısı | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
35 | Hormonların Etki Mekanizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
36 | Proteinlerin Yapısı ve fonksiyonları | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
37 | Proteinlerin sınıflandırılması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
38 | Hemoglobin ve kollagen | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
39 | Kanda Protein Ölçülmesi | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
40 | Nükleik Asidler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
41 | Tampon Sistemler | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
42 | Vücut sıvıları | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
43 | Su metabolizması | Mebisde öğrenciye konu ile ilgili bilgi yazılmıştır |
Kaynak |
Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli),Biokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu) Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). |
Harper's Biochemistry, Lehninger Principles of Biochemistry, Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | ||||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |