Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ UYGULAMA II | PHA3214158 | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı | ( C ) Pazartesi 13:30-14:15 ( C ) Pazartesi 14:30-15:15 ( C ) Pazartesi 15:30-16:15 ( B ) Salı 13:30-14:15 ( B ) Salı 14:30-15:15 ( B ) Salı 15:30-16:15 ( B ) Cumartesi 14:30-15:15 ( B ) Cumartesi 15:30-16:15 ( B ) Cumartesi 16:30-17:15 ( A ) Cuma 14:30-15:15 ( A ) Cuma 15:30-16:15 ( A ) Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yarı katı dozaj şekilleri (merhem, pat, supozituvar, jel vb) ve iki fazlı sistemlerin (süspansiyon, emülsiyon) formülasyon tasarımı, pratik olarak hazırlanması ve kontrollerinin yapılmasıdır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demonstrasyon,Süspansiyon hazırlama, Araştırma süspansiyonu hazırlama,Süspansiyonlarda kalite kontrolleri; süspansiyonlarda dağılabilirlik tayini ve sedimentasyon hacmi, süspansiyonlarda partikül büyüklüğü ölçümü,Emülsiyon hazırlama ve HLB Hesaplanması,Emülsiyon tipinin tayini,Linimentler,Merhemler (Basit, hidrofilik merhem hazırlanması),Etkin maddeli merhem ve jel hazırlanması,Pat (Çinko oksit patı, diş patı) hazırlanması,Cold krem, Stearat kremi hazırlanması,Supozituvar hazırlanması,Supozituvarlarda çözünme tayini,Ovül hazırlanması,Ovül hazırlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; | ||
1. İki fazlı sistemlerin hazırlanmasını planlayabilecektir. | 10, 17, 9 | A |
1.1. Süspansiyon formülasyonu hazırlar | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.2. Süspasniyonlarda dağılabilirlik tayini ve sedimentasyon hacmi, süspansiyonlarda partikül büyüklüğü dağılımını yapar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.3. Emülsiyon formülasyonu hazırlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.4. Emülsiyonlarda viskozite tayini, HLB değeri hesaplar. | 10, 12, 17, 19 | A |
2. Yarı-katı sistemlerin formülasyonlarını hazırlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.1. Merhem, pat, jel, cold krem, stearat kremi gibi yarı katı formülasyonlar planlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.2. Yarı katı formülasyonlarda kullanılan yardımcı maddeleri tanımlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.3. Supozituvar ve ovül formülasyonları hazırlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.4. Supozituvar ve ovül formülasyonu hazırlanmasında kullanılan sıvağları değerlendirir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demonstrasyon | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
2 | Süspansiyon hazırlama, Araştırma süspansiyonu hazırlama | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
3 | Süspansiyonlarda kalite kontrolleri; süspansiyonlarda dağılabilirlik tayini ve sedimentasyon hacmi, süspansiyonlarda partikül büyüklüğü ölçümü | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
4 | Emülsiyon hazırlama ve HLB Hesaplanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
5 | Emülsiyon tipinin tayini | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
6 | Linimentler | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
7 | Merhemler (Basit, hidrofilik merhem hazırlanması) | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
8 | Etkin maddeli merhem ve jel hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
9 | Pat (Çinko oksit patı, diş patı) hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
10 | Cold krem, Stearat kremi hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
11 | Supozituvar hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
12 | Supozituvarlarda çözünme tayini | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
13 | Ovül hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
14 | Ovül hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Kaynak |
1-Laboratuvar uygulama notları öğrencilere verilecektir.2) Alpmen G, Altınkurt T, Bergişadi N, Topaloğlu Y, Tunçel T, Araman A, Yener G, Özsoy Y,‘Farmasötik Teknoloji ve Kozmetoloji Laboratuvar Kitabı’ AB Ofset, İstanbul, 2000.Bozkır A, 3) Karataş A, Hasçiçek C, Canefe K, Kılıçarslan M, Tarımcı N, Yüksel N, Gönül N,Özdemir N, Baykara T, Kılınç-Şen T, Çomoğlu T, ‘Farmasötik Teknoloji Deneysel Uygulamalar Kitabı’ Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları. 4) Türk Farmakopesi (TF 2017) 5) Tıbbi ve Kozmetik Formüller (Prof. Dr. Kasım Cemal Güven) 2020 6) Martindale-the Extra Pharmacopoeia 7) USP United States Pharmacopoeia 32 8) European Pharmacopoeia 10 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 1 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 10 | 1 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(86/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ UYGULAMA II | PHA3214158 | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı | ( C ) Pazartesi 13:30-14:15 ( C ) Pazartesi 14:30-15:15 ( C ) Pazartesi 15:30-16:15 ( B ) Salı 13:30-14:15 ( B ) Salı 14:30-15:15 ( B ) Salı 15:30-16:15 ( B ) Cumartesi 14:30-15:15 ( B ) Cumartesi 15:30-16:15 ( B ) Cumartesi 16:30-17:15 ( A ) Cuma 14:30-15:15 ( A ) Cuma 15:30-16:15 ( A ) Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yarı katı dozaj şekilleri (merhem, pat, supozituvar, jel vb) ve iki fazlı sistemlerin (süspansiyon, emülsiyon) formülasyon tasarımı, pratik olarak hazırlanması ve kontrollerinin yapılmasıdır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demonstrasyon,Süspansiyon hazırlama, Araştırma süspansiyonu hazırlama,Süspansiyonlarda kalite kontrolleri; süspansiyonlarda dağılabilirlik tayini ve sedimentasyon hacmi, süspansiyonlarda partikül büyüklüğü ölçümü,Emülsiyon hazırlama ve HLB Hesaplanması,Emülsiyon tipinin tayini,Linimentler,Merhemler (Basit, hidrofilik merhem hazırlanması),Etkin maddeli merhem ve jel hazırlanması,Pat (Çinko oksit patı, diş patı) hazırlanması,Cold krem, Stearat kremi hazırlanması,Supozituvar hazırlanması,Supozituvarlarda çözünme tayini,Ovül hazırlanması,Ovül hazırlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; | ||
1. İki fazlı sistemlerin hazırlanmasını planlayabilecektir. | 10, 17, 9 | A |
1.1. Süspansiyon formülasyonu hazırlar | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.2. Süspasniyonlarda dağılabilirlik tayini ve sedimentasyon hacmi, süspansiyonlarda partikül büyüklüğü dağılımını yapar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.3. Emülsiyon formülasyonu hazırlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.4. Emülsiyonlarda viskozite tayini, HLB değeri hesaplar. | 10, 12, 17, 19 | A |
2. Yarı-katı sistemlerin formülasyonlarını hazırlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.1. Merhem, pat, jel, cold krem, stearat kremi gibi yarı katı formülasyonlar planlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.2. Yarı katı formülasyonlarda kullanılan yardımcı maddeleri tanımlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.3. Supozituvar ve ovül formülasyonları hazırlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.4. Supozituvar ve ovül formülasyonu hazırlanmasında kullanılan sıvağları değerlendirir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demonstrasyon | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
2 | Süspansiyon hazırlama, Araştırma süspansiyonu hazırlama | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
3 | Süspansiyonlarda kalite kontrolleri; süspansiyonlarda dağılabilirlik tayini ve sedimentasyon hacmi, süspansiyonlarda partikül büyüklüğü ölçümü | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
4 | Emülsiyon hazırlama ve HLB Hesaplanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
5 | Emülsiyon tipinin tayini | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
6 | Linimentler | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
7 | Merhemler (Basit, hidrofilik merhem hazırlanması) | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
8 | Etkin maddeli merhem ve jel hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
9 | Pat (Çinko oksit patı, diş patı) hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
10 | Cold krem, Stearat kremi hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
11 | Supozituvar hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
12 | Supozituvarlarda çözünme tayini | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
13 | Ovül hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
14 | Ovül hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Kaynak |
1-Laboratuvar uygulama notları öğrencilere verilecektir.2) Alpmen G, Altınkurt T, Bergişadi N, Topaloğlu Y, Tunçel T, Araman A, Yener G, Özsoy Y,‘Farmasötik Teknoloji ve Kozmetoloji Laboratuvar Kitabı’ AB Ofset, İstanbul, 2000.Bozkır A, 3) Karataş A, Hasçiçek C, Canefe K, Kılıçarslan M, Tarımcı N, Yüksel N, Gönül N,Özdemir N, Baykara T, Kılınç-Şen T, Çomoğlu T, ‘Farmasötik Teknoloji Deneysel Uygulamalar Kitabı’ Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları. 4) Türk Farmakopesi (TF 2017) 5) Tıbbi ve Kozmetik Formüller (Prof. Dr. Kasım Cemal Güven) 2020 6) Martindale-the Extra Pharmacopoeia 7) USP United States Pharmacopoeia 32 8) European Pharmacopoeia 10 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |