Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | PHA1239590 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 Cuma 17:30-18:15 Cuma 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kaza ve yaralanma vakalarına müdahale edecek olanları, ilk yardım eğitimiyle ve hayatın korunması, yaralanmanın önlenmesi ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici bir rol oynayanlara sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar,İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular,Kanamalarda ilkyardım,Şokta ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım,Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım,Ara Sınav,Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım,Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım,Zehirlenmelerde ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenci; | ||
Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
İlkyardımı tanımlar. | 16, 9 | A |
Vücudu oluşturan sistemleri tanır. | 16, 9 | A |
Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Temel yaşam desteğini tanımlar. | 16, 8, 9 | A |
Travmalarda uygulanacak ilkyardımı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Baskı uygulanacak noktaları gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Şok çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Şok pozisyonunu gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Yaralanma çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. | 16, 9 | A |
Kırık ve çıkık arasındaki farkları açıklar. | 16, 9 | A |
Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Acil taşıma teknikleri uygular. | 16, 8, 9 | A |
Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar | 1. Kaynak, Sayfa: 7-13 |
2 | İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular | 2. Kaynak, Sayfa: 17-30 |
3 | Kanamalarda ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa 85-96 ve web sayfası: https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo |
4 | Şokta ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 103-108 |
5 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 163-166 |
6 | Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 91-104 |
7 | Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 112-136 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 141-152 |
10 | Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 153-160 |
11 | Zehirlenmelerde ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 175-197 |
12 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 177-184 |
13 | Boğulmalarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 185-194 |
14 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | 1. Kaynak, Sayfa: 186-207 |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Sağlık Bakanlığı Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, İNAN, H.F; KURT,Z; KUBİLAY,İ; ANKARA, 2011. 2. Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. 3. T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. 4. Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(64/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | PHA1239590 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 Cuma 17:30-18:15 Cuma 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kaza ve yaralanma vakalarına müdahale edecek olanları, ilk yardım eğitimiyle ve hayatın korunması, yaralanmanın önlenmesi ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici bir rol oynayanlara sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar,İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular,Kanamalarda ilkyardım,Şokta ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım,Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım,Ara Sınav,Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım,Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım,Zehirlenmelerde ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenci; | ||
Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
İlkyardımı tanımlar. | 16, 9 | A |
Vücudu oluşturan sistemleri tanır. | 16, 9 | A |
Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Temel yaşam desteğini tanımlar. | 16, 8, 9 | A |
Travmalarda uygulanacak ilkyardımı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Baskı uygulanacak noktaları gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Şok çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Şok pozisyonunu gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Yaralanma çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. | 16, 9 | A |
Kırık ve çıkık arasındaki farkları açıklar. | 16, 9 | A |
Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Acil taşıma teknikleri uygular. | 16, 8, 9 | A |
Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar | 1. Kaynak, Sayfa: 7-13 |
2 | İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular | 2. Kaynak, Sayfa: 17-30 |
3 | Kanamalarda ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa 85-96 ve web sayfası: https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo |
4 | Şokta ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 103-108 |
5 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 163-166 |
6 | Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 91-104 |
7 | Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 112-136 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 141-152 |
10 | Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 153-160 |
11 | Zehirlenmelerde ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 175-197 |
12 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 177-184 |
13 | Boğulmalarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 185-194 |
14 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | 1. Kaynak, Sayfa: 186-207 |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Sağlık Bakanlığı Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, İNAN, H.F; KURT,Z; KUBİLAY,İ; ANKARA, 2011. 2. Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. 3. T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. 4. Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |