Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK KİMYA IV | PHA4214873 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 Perşembe 18:30-19:15 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, kemoterapödik ilaçlar hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Antiseptik ve dezenfektanlar. ,Sülfonamidler, antimikobakteriyel ilaçlar,Kinolonlar,Oksazolidinonlar, nitro heterosiklikler.,β-Laktam antibiyotikler, penisilinler.,Sefalosporinler. ,Aminoglikozid antibiyotikleri, tetrasiklinler,Polipeptid ve makrolid antibiyotikler,Linkomisin ve kloramfenikol grubu antibiyotikler.,Antiprotozoal ilaçlar.,Antihelmintik ilaçlar.,Antifungal ilaçlar.,Antiviral ilaçlar.,Antikanser ilaçlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler: 1.Antibakteriyel ilaçları değerlendirebilecektir. 1.evaluate the antibacterial drugs. 1.1. Sülfonamit antibakteriyellerin yapı etki ilişkilerini yorumlar. 1.2. Antimikobakteriyel ilaçların yapı etki ilişkilerini yorumlar. 1.3. Kinolon ve okzazolidinon türevi ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 1.4. Nitro heterosikliklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 1.5. Antimikrobiyal ilaçların sentez yöntemlerini örnekler. 2. Antibiyotikleri ayırtedebilecektir. 2.1. Penisilin ve sefalosporin türevlerinin yapı etki ilişkilerini tartışır. 2.2. Aminoglikozid, makrolit ve polipeptit yapılı antibiyotiklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 2.3. Tetrasiklin yapılı antibiyotiklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 2.4. Kloramfenikol türevi antibiyotiklerin yapı etki ilişkilerini yorumlar. 2.5. Antibiyotiklerin sentez yöntemlerini örnekler. 3. Antiprotozoal, antihelmintik ve antifungal ilaçları karşılaştırabilecektir. 3.1. Antiprotozoal ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 3.2. Antihelmintiklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 3.3. İmidazol grubu antifungal ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 3.4. Antiprotozoal, antihelmintik ve antifungal ilaçların sentez yöntemlerini örnekler. 4. Antiviral ve antikanser ilaçları sınıflandırabilecektir. 4.1. Antiviral ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 4.2. Antikanser ilaçlarının yapı etki ilişkilerini tartışır. 4.3. Antiviral ve antikanser ilaçların sentez yöntemlerini örnekler | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Antiseptik ve dezenfektanlar. | Kaynakçanın okunması |
2 | Sülfonamidler, antimikobakteriyel ilaçlar | Kaynakçanın okunması |
3 | Kinolonlar | Kaynakçanın okunması |
4 | Oksazolidinonlar, nitro heterosiklikler. | Kaynakçanın okunması |
5 | β-Laktam antibiyotikler, penisilinler. | Kaynakçanın okunması |
6 | Sefalosporinler. | Kaynakçanın okunması |
7 | Aminoglikozid antibiyotikleri, tetrasiklinler | Kaynakçanın okunması |
8 | Polipeptid ve makrolid antibiyotikler | Kaynakçanın okunması |
9 | Linkomisin ve kloramfenikol grubu antibiyotikler. | Kaynakçanın okunması |
10 | Antiprotozoal ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
11 | Antihelmintik ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
12 | Antifungal ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
13 | Antiviral ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
14 | Antikanser ilaçlar | Kaynakçanın okunması |
Kaynak |
Farmasötik Kimya IV ders notları öğrencilere verilecektir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 5 | 2 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 164 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(164/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK KİMYA IV | PHA4214873 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 Perşembe 18:30-19:15 Cumartesi 12:00-12:45 Cumartesi 12:45-13:30 Cumartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mine YARIM YÜKSEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, kemoterapödik ilaçlar hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Antiseptik ve dezenfektanlar. ,Sülfonamidler, antimikobakteriyel ilaçlar,Kinolonlar,Oksazolidinonlar, nitro heterosiklikler.,β-Laktam antibiyotikler, penisilinler.,Sefalosporinler. ,Aminoglikozid antibiyotikleri, tetrasiklinler,Polipeptid ve makrolid antibiyotikler,Linkomisin ve kloramfenikol grubu antibiyotikler.,Antiprotozoal ilaçlar.,Antihelmintik ilaçlar.,Antifungal ilaçlar.,Antiviral ilaçlar.,Antikanser ilaçlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler: 1.Antibakteriyel ilaçları değerlendirebilecektir. 1.evaluate the antibacterial drugs. 1.1. Sülfonamit antibakteriyellerin yapı etki ilişkilerini yorumlar. 1.2. Antimikobakteriyel ilaçların yapı etki ilişkilerini yorumlar. 1.3. Kinolon ve okzazolidinon türevi ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 1.4. Nitro heterosikliklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 1.5. Antimikrobiyal ilaçların sentez yöntemlerini örnekler. 2. Antibiyotikleri ayırtedebilecektir. 2.1. Penisilin ve sefalosporin türevlerinin yapı etki ilişkilerini tartışır. 2.2. Aminoglikozid, makrolit ve polipeptit yapılı antibiyotiklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 2.3. Tetrasiklin yapılı antibiyotiklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 2.4. Kloramfenikol türevi antibiyotiklerin yapı etki ilişkilerini yorumlar. 2.5. Antibiyotiklerin sentez yöntemlerini örnekler. 3. Antiprotozoal, antihelmintik ve antifungal ilaçları karşılaştırabilecektir. 3.1. Antiprotozoal ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 3.2. Antihelmintiklerin yapı etki ilişkilerini tartışır. 3.3. İmidazol grubu antifungal ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 3.4. Antiprotozoal, antihelmintik ve antifungal ilaçların sentez yöntemlerini örnekler. 4. Antiviral ve antikanser ilaçları sınıflandırabilecektir. 4.1. Antiviral ilaçların yapı etki ilişkilerini tartışır. 4.2. Antikanser ilaçlarının yapı etki ilişkilerini tartışır. 4.3. Antiviral ve antikanser ilaçların sentez yöntemlerini örnekler | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Antiseptik ve dezenfektanlar. | Kaynakçanın okunması |
2 | Sülfonamidler, antimikobakteriyel ilaçlar | Kaynakçanın okunması |
3 | Kinolonlar | Kaynakçanın okunması |
4 | Oksazolidinonlar, nitro heterosiklikler. | Kaynakçanın okunması |
5 | β-Laktam antibiyotikler, penisilinler. | Kaynakçanın okunması |
6 | Sefalosporinler. | Kaynakçanın okunması |
7 | Aminoglikozid antibiyotikleri, tetrasiklinler | Kaynakçanın okunması |
8 | Polipeptid ve makrolid antibiyotikler | Kaynakçanın okunması |
9 | Linkomisin ve kloramfenikol grubu antibiyotikler. | Kaynakçanın okunması |
10 | Antiprotozoal ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
11 | Antihelmintik ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
12 | Antifungal ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
13 | Antiviral ilaçlar. | Kaynakçanın okunması |
14 | Antikanser ilaçlar | Kaynakçanın okunması |
Kaynak |
Farmasötik Kimya IV ders notları öğrencilere verilecektir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |