Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOKSİKOLOJİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Meryem Nur BAŞ Araş.Gör. Özce Esma PALA |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sistematik toksikoloji, metalik, doğal veya sentetik kaynaklı zehirlerin biyolojik materyallerde kimyasal ve enstrümantal yöntemlerle aranması hakkında bilgi vermek ve uygulamalarını yaptırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. In vitro sitotoksisite tesleri ,2.Genotoksisite teknikleri, temel hücre kültürü,3. Akut toksisite (LD50) tayini,4. Zehirlerin tarama yöntemlerinde kullanılan enstrümental teknikler,5. Zehirlerin Biyolojik Materyalde Doğrudan Aranması ve İzolasyon Teknikleri,6. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu zehirler,7. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu olmayan zehirler,8. Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR),9. Salisilat ve Parasetamol Miktar Tayini - Done Nomogramının Yorumlanması,10. Mikrodifüzyon tekniği ile biyolojik numunede uçucu maddelerin tayini,11. Biyolojik numunelerde uçucu olmayan metalik zehirlerin belirlenmesi,12. Asidik ve bazik ilaçların kromatografik yöntem ile kalitatif tayini,13. Kanda Methemoglobin Miktar Tayini ve Siyanür Tayini,14. Kandan DNA izolasyonu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hücre çalışmalarında kullanılan genel testleri ve esaslarını açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
1.1. İn vitro sitotoksisite testlerini ve dayandıkları esasları açıklar. | 17, 5, 9 | A, E |
1.2. İn vitro genotoksisite testlerini ve dayandıkları esasları açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
1.3. Polimeraz zincir reaksiyonunu (PCR), reaksiyonun esasını, aşamalarını ve toksikolojide kullanım alanlarını açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
2. Biyolojik materyalden ksenobiyotiklerin nicel ve nitel tayinlerini gerçekleştirir. | 17, 5, 9 | A, D |
2.1. Uçucu zehirleri biyolojik materyalde analiz eder. | 17, 5, 9 | A, D |
2.2. Salisilat ve parasetamol nitel ve nicel analizlerini gerçekleştirir. | 17, 5, 9 | A, D |
2.3. Uçucu olmayan önemli zehirleri biyolojik materyalde analiz eder. | 17, 5, 9 | A, D |
3. Akut toksisite kronik toksisite ve LD50 kavramlarını tanımlar. | 17, 5, 9 | A, D |
4. Zehirlerin tarama yöntemlerinde kullanılan cihazları ve prensiplerini toksikoloji bağlamında açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
4.1. Asetik ve bazik ilaçları, kromotografik yöntem ile kalitatif olarak tayin eder. | 17, 5, 9 | A, D |
5. Zehirlerin biyolojik materyalde doğrudan aranma ve izolasyon yöntemlerini açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
5.1. Kanda methemoglobin miktar tayini yapar ve kandaki siyanür varlığını tayin eder. | 17, 5, 9 | A, D |
5.2. Kandan DNA izolasyonu yapar ve esaslarını açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
5.3. Mikrodifüzyon tekniğinin esaslarını açıklar, biyolojik numunede uçucu maddeleri mikrodifüzyon tekniğiyle belirler. | 17, 5, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 17: Deney yapma Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. In vitro sitotoksisite tesleri | 1,2 |
2 | 2.Genotoksisite teknikleri, temel hücre kültürü | 1,2 |
3 | 3. Akut toksisite (LD50) tayini | 1,2 |
4 | 4. Zehirlerin tarama yöntemlerinde kullanılan enstrümental teknikler | 1,2 |
5 | 5. Zehirlerin Biyolojik Materyalde Doğrudan Aranması ve İzolasyon Teknikleri | 1,2 |
6 | 6. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu zehirler | 1,2 |
7 | 7. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu olmayan zehirler | 1,2 |
8 | 8. Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) | 1,2 |
9 | 9. Salisilat ve Parasetamol Miktar Tayini - Done Nomogramının Yorumlanması | 1,2 |
10 | 10. Mikrodifüzyon tekniği ile biyolojik numunede uçucu maddelerin tayini | 1,2 |
11 | 11. Biyolojik numunelerde uçucu olmayan metalik zehirlerin belirlenmesi | 1,2 |
12 | 12. Asidik ve bazik ilaçların kromatografik yöntem ile kalitatif tayini | 1,2 |
13 | 13. Kanda Methemoglobin Miktar Tayini ve Siyanür Tayini | 1,2 |
14 | 14. Kandan DNA izolasyonu | 1,2 |
Kaynak |
1. Laboratuvar Notları 2. Demonstrasyon |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOKSİKOLOJİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Meryem Nur BAŞ Araş.Gör. Özce Esma PALA |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sistematik toksikoloji, metalik, doğal veya sentetik kaynaklı zehirlerin biyolojik materyallerde kimyasal ve enstrümantal yöntemlerle aranması hakkında bilgi vermek ve uygulamalarını yaptırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. In vitro sitotoksisite tesleri ,2.Genotoksisite teknikleri, temel hücre kültürü,3. Akut toksisite (LD50) tayini,4. Zehirlerin tarama yöntemlerinde kullanılan enstrümental teknikler,5. Zehirlerin Biyolojik Materyalde Doğrudan Aranması ve İzolasyon Teknikleri,6. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu zehirler,7. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu olmayan zehirler,8. Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR),9. Salisilat ve Parasetamol Miktar Tayini - Done Nomogramının Yorumlanması,10. Mikrodifüzyon tekniği ile biyolojik numunede uçucu maddelerin tayini,11. Biyolojik numunelerde uçucu olmayan metalik zehirlerin belirlenmesi,12. Asidik ve bazik ilaçların kromatografik yöntem ile kalitatif tayini,13. Kanda Methemoglobin Miktar Tayini ve Siyanür Tayini,14. Kandan DNA izolasyonu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hücre çalışmalarında kullanılan genel testleri ve esaslarını açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
1.1. İn vitro sitotoksisite testlerini ve dayandıkları esasları açıklar. | 17, 5, 9 | A, E |
1.2. İn vitro genotoksisite testlerini ve dayandıkları esasları açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
1.3. Polimeraz zincir reaksiyonunu (PCR), reaksiyonun esasını, aşamalarını ve toksikolojide kullanım alanlarını açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
2. Biyolojik materyalden ksenobiyotiklerin nicel ve nitel tayinlerini gerçekleştirir. | 17, 5, 9 | A, D |
2.1. Uçucu zehirleri biyolojik materyalde analiz eder. | 17, 5, 9 | A, D |
2.2. Salisilat ve parasetamol nitel ve nicel analizlerini gerçekleştirir. | 17, 5, 9 | A, D |
2.3. Uçucu olmayan önemli zehirleri biyolojik materyalde analiz eder. | 17, 5, 9 | A, D |
3. Akut toksisite kronik toksisite ve LD50 kavramlarını tanımlar. | 17, 5, 9 | A, D |
4. Zehirlerin tarama yöntemlerinde kullanılan cihazları ve prensiplerini toksikoloji bağlamında açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
4.1. Asetik ve bazik ilaçları, kromotografik yöntem ile kalitatif olarak tayin eder. | 17, 5, 9 | A, D |
5. Zehirlerin biyolojik materyalde doğrudan aranma ve izolasyon yöntemlerini açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
5.1. Kanda methemoglobin miktar tayini yapar ve kandaki siyanür varlığını tayin eder. | 17, 5, 9 | A, D |
5.2. Kandan DNA izolasyonu yapar ve esaslarını açıklar. | 17, 5, 9 | A, D |
5.3. Mikrodifüzyon tekniğinin esaslarını açıklar, biyolojik numunede uçucu maddeleri mikrodifüzyon tekniğiyle belirler. | 17, 5, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 17: Deney yapma Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. In vitro sitotoksisite tesleri | 1,2 |
2 | 2.Genotoksisite teknikleri, temel hücre kültürü | 1,2 |
3 | 3. Akut toksisite (LD50) tayini | 1,2 |
4 | 4. Zehirlerin tarama yöntemlerinde kullanılan enstrümental teknikler | 1,2 |
5 | 5. Zehirlerin Biyolojik Materyalde Doğrudan Aranması ve İzolasyon Teknikleri | 1,2 |
6 | 6. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu zehirler | 1,2 |
7 | 7. Önemli zehirlerin biyolojik materyalde analizleri: uçucu olmayan zehirler | 1,2 |
8 | 8. Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) | 1,2 |
9 | 9. Salisilat ve Parasetamol Miktar Tayini - Done Nomogramının Yorumlanması | 1,2 |
10 | 10. Mikrodifüzyon tekniği ile biyolojik numunede uçucu maddelerin tayini | 1,2 |
11 | 11. Biyolojik numunelerde uçucu olmayan metalik zehirlerin belirlenmesi | 1,2 |
12 | 12. Asidik ve bazik ilaçların kromatografik yöntem ile kalitatif tayini | 1,2 |
13 | 13. Kanda Methemoglobin Miktar Tayini ve Siyanür Tayini | 1,2 |
14 | 14. Kandan DNA izolasyonu | 1,2 |
Kaynak |
1. Laboratuvar Notları 2. Demonstrasyon |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |