Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANATOMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Selva ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anatomi terminolojisi, genel tıbbi terimler, insan vücudunun organizasyonu ve sistemleri hakkında bilgi vermek ve pratik uygulamalar yaptırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anatomiye giriş ve terminoloji, kas iskelet sistemi genel bilgi,Üst ve alt ekstremite kemik,kas, eklem ve damarları,Thorax, columna vertebralis ve kasları, cranıum kemikleri ve kasları ,Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi ,Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi ,Solunum Sistemi ,Solunum sistemi ,Gastrointestinal sistem ,Gastrointestinal sİstem ,Endokrin sistem ve üriner sistem ,Endokrin sistem ve üriner sistem ,Kadın-erkek genital sistemi,Nöroanatomi,Nöroanatomi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Anatomide genel kavramları, genel ve özel anatomi terimlerini ve anatomik pozisyonları tanımlayabilecektir. | 11, 5, 9 | A, D |
1.1. Anatomide genel kavramları açıklar. | 11, 5, 9 | A, D |
1.2. Genel ve özel anatomi terimlerini betimler. | 11, 5, 9 | A, D |
1.3. Anatomik düzlem ve eksenleri tasvir eder. | 11, 5, 9 | A, D |
2. İnsan vücudunu oluşturan sistemleri açıklayabilecektir. | 11, 5, 9 | A, D |
2.1. Lokomotor sistem anatomisini tanır ve lokomotor sistemi oluşturan ögeleri bir araya getirerek fonksiyonlarını açıklar. | 11, 5, 9 | A, D |
2.2. Sindirim sistemi anatomisini tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.3. Dolaşım sistemi anatomisini tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.4. Solunum sistemi anatomisini tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.5. Ürogenital sistem anatomisini ve endokrin organların bölgesel anatomisi ile morfolojik yapısını tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.6. Sinir sistemi anatomisini açıklar ve yorumlar. | 11, 5, 9 | A, D |
3. İnsan vücudunu oluşturan sistemler hakkında pratik uygulamalar yapabilecektir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.1. Bütün kemikler, eklemler ve kasları tanır, fonksiyonlarını açıklar. | 11, 5, 9 | A, D |
3.2. Ağız boşluğundaki yapıları ve sindirim kanalını oluşturan organları gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.3. Kalbin yerini, kalple ilgili oluşumları, arter ve venleri gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.4. Üst ve alt solunum yolu organlarını gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.5. Erkek ve kadın genital organlarını karşılaştırır. | 11, 5, 9 | A, D |
3.5. Üriner sistem organlarını ayırt eder, | 11, 5, 9 | A, D |
3.6. Endokrin sistem organlarını gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.7. Merkezi ve periferik sinir sistemleri ile otonom sinir sistemine ait oluşumları tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anatomiye giriş ve terminoloji, kas iskelet sistemi genel bilgi | Ozan Anatomi s:XVIII-XXXII. |
2 | Üst ve alt ekstremite kemik,kas, eklem ve damarları | Ozan Anatomi s:1-218. |
3 | Thorax, columna vertebralis ve kasları, cranıum kemikleri ve kasları | Ozan Anatomi s:1-218. |
4 | Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi | Ozan Anatomi s:247-349 |
5 | Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi | Ozan Anatomi s:247-349 |
6 | Solunum Sistemi | Ozan Anatomi s:219-250 |
7 | Solunum sistemi | Ozan Anatomi s:219-250 |
8 | Gastrointestinal sistem | Ozan Anatomi s:349-420 |
9 | Gastrointestinal sİstem | Ozan Anatomi s:349-420 |
10 | Endokrin sistem ve üriner sistem | Ozan Anatomi s:421-458; 647-662 |
11 | Endokrin sistem ve üriner sistem | Ozan Anatomi s:421-458; 647-662 |
12 | Kadın-erkek genital sistemi | Ozan Anatomi s:421-458 |
13 | Nöroanatomi | Ozan Anatomi s.459-546 |
14 | Nöroanatomi | Ozan Anatomi s:459-546 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
1-Putz R, Pabst R. Sobotta atlas of human anatomy Volume 2 12th English Ed. Munich, Urban & Schwarzenberg 1994 2-Netter FH. Atlas of human anatomy (second edition). USA, Novartis, 1997. 3-Moore KL, Persaud TVN. The Developing Human (Clinically Oriented Embryology). Fifth ed. Philadelphia, WB Saunders Company, 1993 4-Yıldırım M. İnsan Anatomisi. Nobel kitabevi, İstanbul 2003. 5-Arıncı K, Elhan A. Anatomi I, II. Güneş kitabevi, Ankara, 2003. 6-Moore K, AF. Dalley: Clinically oriented anatomy. Fourth ed. Lippincot Williams &Wilkins Company, Philadelphia, 1999 7-Ozan, H. (2005). Anatomi. Klinisyen Tıp Kitabevleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 37 | 37 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(97/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANATOMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Alper ATASEVER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Selva ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anatomi terminolojisi, genel tıbbi terimler, insan vücudunun organizasyonu ve sistemleri hakkında bilgi vermek ve pratik uygulamalar yaptırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anatomiye giriş ve terminoloji, kas iskelet sistemi genel bilgi,Üst ve alt ekstremite kemik,kas, eklem ve damarları,Thorax, columna vertebralis ve kasları, cranıum kemikleri ve kasları ,Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi ,Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi ,Solunum Sistemi ,Solunum sistemi ,Gastrointestinal sistem ,Gastrointestinal sİstem ,Endokrin sistem ve üriner sistem ,Endokrin sistem ve üriner sistem ,Kadın-erkek genital sistemi,Nöroanatomi,Nöroanatomi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Anatomide genel kavramları, genel ve özel anatomi terimlerini ve anatomik pozisyonları tanımlayabilecektir. | 11, 5, 9 | A, D |
1.1. Anatomide genel kavramları açıklar. | 11, 5, 9 | A, D |
1.2. Genel ve özel anatomi terimlerini betimler. | 11, 5, 9 | A, D |
1.3. Anatomik düzlem ve eksenleri tasvir eder. | 11, 5, 9 | A, D |
2. İnsan vücudunu oluşturan sistemleri açıklayabilecektir. | 11, 5, 9 | A, D |
2.1. Lokomotor sistem anatomisini tanır ve lokomotor sistemi oluşturan ögeleri bir araya getirerek fonksiyonlarını açıklar. | 11, 5, 9 | A, D |
2.2. Sindirim sistemi anatomisini tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.3. Dolaşım sistemi anatomisini tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.4. Solunum sistemi anatomisini tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.5. Ürogenital sistem anatomisini ve endokrin organların bölgesel anatomisi ile morfolojik yapısını tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
2.6. Sinir sistemi anatomisini açıklar ve yorumlar. | 11, 5, 9 | A, D |
3. İnsan vücudunu oluşturan sistemler hakkında pratik uygulamalar yapabilecektir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.1. Bütün kemikler, eklemler ve kasları tanır, fonksiyonlarını açıklar. | 11, 5, 9 | A, D |
3.2. Ağız boşluğundaki yapıları ve sindirim kanalını oluşturan organları gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.3. Kalbin yerini, kalple ilgili oluşumları, arter ve venleri gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.4. Üst ve alt solunum yolu organlarını gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.5. Erkek ve kadın genital organlarını karşılaştırır. | 11, 5, 9 | A, D |
3.5. Üriner sistem organlarını ayırt eder, | 11, 5, 9 | A, D |
3.6. Endokrin sistem organlarını gösterir. | 11, 5, 9 | A, D |
3.7. Merkezi ve periferik sinir sistemleri ile otonom sinir sistemine ait oluşumları tanır. | 11, 5, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anatomiye giriş ve terminoloji, kas iskelet sistemi genel bilgi | Ozan Anatomi s:XVIII-XXXII. |
2 | Üst ve alt ekstremite kemik,kas, eklem ve damarları | Ozan Anatomi s:1-218. |
3 | Thorax, columna vertebralis ve kasları, cranıum kemikleri ve kasları | Ozan Anatomi s:1-218. |
4 | Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi | Ozan Anatomi s:247-349 |
5 | Kalp ve dolaşım sistemi,tansiyon ve nabız ölçülmesi | Ozan Anatomi s:247-349 |
6 | Solunum Sistemi | Ozan Anatomi s:219-250 |
7 | Solunum sistemi | Ozan Anatomi s:219-250 |
8 | Gastrointestinal sistem | Ozan Anatomi s:349-420 |
9 | Gastrointestinal sİstem | Ozan Anatomi s:349-420 |
10 | Endokrin sistem ve üriner sistem | Ozan Anatomi s:421-458; 647-662 |
11 | Endokrin sistem ve üriner sistem | Ozan Anatomi s:421-458; 647-662 |
12 | Kadın-erkek genital sistemi | Ozan Anatomi s:421-458 |
13 | Nöroanatomi | Ozan Anatomi s.459-546 |
14 | Nöroanatomi | Ozan Anatomi s:459-546 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
1-Putz R, Pabst R. Sobotta atlas of human anatomy Volume 2 12th English Ed. Munich, Urban & Schwarzenberg 1994 2-Netter FH. Atlas of human anatomy (second edition). USA, Novartis, 1997. 3-Moore KL, Persaud TVN. The Developing Human (Clinically Oriented Embryology). Fifth ed. Philadelphia, WB Saunders Company, 1993 4-Yıldırım M. İnsan Anatomisi. Nobel kitabevi, İstanbul 2003. 5-Arıncı K, Elhan A. Anatomi I, II. Güneş kitabevi, Ankara, 2003. 6-Moore K, AF. Dalley: Clinically oriented anatomy. Fourth ed. Lippincot Williams &Wilkins Company, Philadelphia, 1999 7-Ozan, H. (2005). Anatomi. Klinisyen Tıp Kitabevleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |