Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Cafer MARANGOZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Cafer MARANGOZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fizyolojinin amacı; öğrencilerin insan organizmasının canlılığını sürdürmede hücre, organ ve sistemlerin işleyiş mekanizmalarını ve bu yapıların birbirleri ile ilişkilerini kavramalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Unite 1: Fizyolojiye Giriş,Unite 2: Hücrenın Fiziksel Yapısı ve İşlevi,Unite 3: Membran Fizyolojisi,Unite 4: Kas Sistemi,Unite 5: Kardiyovaskuler Sistem,Unite 6: Solunum Sistemi,Unite 7: Sindirim Sistemi,Unite 8: Metabolizma,Unite 9: Üriner Sistem,Unite 10: Vücut Sıvı kompartmanları ve Maddelerin hareketi,Unite 11: Sinir Sistemi,Unite 12: Duyu Sistemi,Unite 13: Endokrin Sistem,Unite 14: Üreme Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Insan fizyolojisinin tanıtıcı kavramlarını ve homeostatik ilkeleri açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
2.Sinir sistemi ile ilgili temel fizyolojik kavramları açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
3.Endokrin sistem bezlerinin işlevsel yönlerini açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.Kan dolaşımının temel kavramlarını açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
5.Solunum sistemi yapı ve işlevi arasındaki ilişkiyi tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
6.Ayrıntılı olarak gastrointestinal sistemi, sindirim ve besin emilimini açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
7.Böbrek fizyolojisinin temel prensiplerini ayrıntılı olarak açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
1.1. İşlevleri ve etkileşimleri farklı olan hücre bileşenlerine bakarak vücudun hücresel organizasyonun tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
1.2. Bir aksiyon potansiyeli olumunu ve yayılmasını anlatır. | 16, 19, 3, 9 | A |
1.3. İskelet kas kasılmasının temel ilkelerini ve mekanizmasını açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
2.1. Beynin farlı bölümlerinin işlevsel yönlerini tartışır | 16, 19, 3, 9 | A |
3.1. Anormal hormon üretim düzeylerinin sonuçlarını ayrıntılı olarak tartışır | 16, 19, 3, 9 | A |
4.1. Kan hücrelerinin oluşumunu, morfolojilerini, özelliklerini ve özel işlevlerini tanımlar. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.2. Bir kalp atışı sırasında kalbin elektriksel olayları açıklamalı diyagramlar yardımı ile gösterir | 16, 19, 3, 9 | A |
4.3. Bir kalp döngüsünü ve kalp seslerini çözümler. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.4. Kardiyak output, kalp hızı ve atım hacmi, kalp dinamiklerini tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.5. .Kardiyovaskuler yanıt ve düzenlemeyi açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
6.1. Çeşitli sindirim bezlerinin işlevlerini ayrıntılı olarak tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
7.1. Sıvı ve elektrolit düzenlenmesinde yer alan temel ilkeleri değerlendirir. | 16, 19, 3, 9 | A |
8. Erkek ve kadın üreme organlarının işlevsel uyumu açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
8.1. Erkek ve kadın üreme hormonlarını ve kontrolünü tanımlar. | 16, 19, 3, 9 | A |
8.2. Oogenez, spermatogenez ve ilgili süreçlerin tartışır. | 19, 3, 9 | A |
8.3. Fertilizasyon, gebelik, doğum sürecini açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Unite 1: Fizyolojiye Giriş | 1, 4 |
2 | Unite 2: Hücrenın Fiziksel Yapısı ve İşlevi | 1, 4 |
3 | Unite 3: Membran Fizyolojisi | 1, 4 |
4 | Unite 4: Kas Sistemi | 1, 4 |
5 | Unite 5: Kardiyovaskuler Sistem | 1, 4 |
6 | Unite 6: Solunum Sistemi | 1, 4 |
7 | Unite 7: Sindirim Sistemi | 1, 4 |
8 | Unite 8: Metabolizma | 1, 4 |
9 | Unite 9: Üriner Sistem | 1, 4 |
10 | Unite 10: Vücut Sıvı kompartmanları ve Maddelerin hareketi | 1, 4 |
11 | Unite 11: Sinir Sistemi | 1, 4 |
12 | Unite 12: Duyu Sistemi | 1, 4 |
13 | Unite 13: Endokrin Sistem | 1, 4 |
14 | Unite 14: Üreme Sistemi | 1, 4 |
Kaynak |
Ders notları verilecektir |
1. Guyton Tıbbi Fizyoloji 11.baskı 2. Vander İnsan Fizyolojisi 10.baskı 3. Ganong Tıbbi Fizyoloji 23.baskı 4. Özet Fizyoloji (Ders notları) Cafer Marangoz |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 37 | 37 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(175/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Cafer MARANGOZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Cafer MARANGOZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fizyolojinin amacı; öğrencilerin insan organizmasının canlılığını sürdürmede hücre, organ ve sistemlerin işleyiş mekanizmalarını ve bu yapıların birbirleri ile ilişkilerini kavramalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Unite 1: Fizyolojiye Giriş,Unite 2: Hücrenın Fiziksel Yapısı ve İşlevi,Unite 3: Membran Fizyolojisi,Unite 4: Kas Sistemi,Unite 5: Kardiyovaskuler Sistem,Unite 6: Solunum Sistemi,Unite 7: Sindirim Sistemi,Unite 8: Metabolizma,Unite 9: Üriner Sistem,Unite 10: Vücut Sıvı kompartmanları ve Maddelerin hareketi,Unite 11: Sinir Sistemi,Unite 12: Duyu Sistemi,Unite 13: Endokrin Sistem,Unite 14: Üreme Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Insan fizyolojisinin tanıtıcı kavramlarını ve homeostatik ilkeleri açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
2.Sinir sistemi ile ilgili temel fizyolojik kavramları açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
3.Endokrin sistem bezlerinin işlevsel yönlerini açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.Kan dolaşımının temel kavramlarını açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
5.Solunum sistemi yapı ve işlevi arasındaki ilişkiyi tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
6.Ayrıntılı olarak gastrointestinal sistemi, sindirim ve besin emilimini açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
7.Böbrek fizyolojisinin temel prensiplerini ayrıntılı olarak açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
1.1. İşlevleri ve etkileşimleri farklı olan hücre bileşenlerine bakarak vücudun hücresel organizasyonun tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
1.2. Bir aksiyon potansiyeli olumunu ve yayılmasını anlatır. | 16, 19, 3, 9 | A |
1.3. İskelet kas kasılmasının temel ilkelerini ve mekanizmasını açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
2.1. Beynin farlı bölümlerinin işlevsel yönlerini tartışır | 16, 19, 3, 9 | A |
3.1. Anormal hormon üretim düzeylerinin sonuçlarını ayrıntılı olarak tartışır | 16, 19, 3, 9 | A |
4.1. Kan hücrelerinin oluşumunu, morfolojilerini, özelliklerini ve özel işlevlerini tanımlar. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.2. Bir kalp atışı sırasında kalbin elektriksel olayları açıklamalı diyagramlar yardımı ile gösterir | 16, 19, 3, 9 | A |
4.3. Bir kalp döngüsünü ve kalp seslerini çözümler. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.4. Kardiyak output, kalp hızı ve atım hacmi, kalp dinamiklerini tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
4.5. .Kardiyovaskuler yanıt ve düzenlemeyi açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
6.1. Çeşitli sindirim bezlerinin işlevlerini ayrıntılı olarak tartışır. | 16, 19, 3, 9 | A |
7.1. Sıvı ve elektrolit düzenlenmesinde yer alan temel ilkeleri değerlendirir. | 16, 19, 3, 9 | A |
8. Erkek ve kadın üreme organlarının işlevsel uyumu açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
8.1. Erkek ve kadın üreme hormonlarını ve kontrolünü tanımlar. | 16, 19, 3, 9 | A |
8.2. Oogenez, spermatogenez ve ilgili süreçlerin tartışır. | 19, 3, 9 | A |
8.3. Fertilizasyon, gebelik, doğum sürecini açıklar. | 16, 19, 3, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Unite 1: Fizyolojiye Giriş | 1, 4 |
2 | Unite 2: Hücrenın Fiziksel Yapısı ve İşlevi | 1, 4 |
3 | Unite 3: Membran Fizyolojisi | 1, 4 |
4 | Unite 4: Kas Sistemi | 1, 4 |
5 | Unite 5: Kardiyovaskuler Sistem | 1, 4 |
6 | Unite 6: Solunum Sistemi | 1, 4 |
7 | Unite 7: Sindirim Sistemi | 1, 4 |
8 | Unite 8: Metabolizma | 1, 4 |
9 | Unite 9: Üriner Sistem | 1, 4 |
10 | Unite 10: Vücut Sıvı kompartmanları ve Maddelerin hareketi | 1, 4 |
11 | Unite 11: Sinir Sistemi | 1, 4 |
12 | Unite 12: Duyu Sistemi | 1, 4 |
13 | Unite 13: Endokrin Sistem | 1, 4 |
14 | Unite 14: Üreme Sistemi | 1, 4 |
Kaynak |
Ders notları verilecektir |
1. Guyton Tıbbi Fizyoloji 11.baskı 2. Vander İnsan Fizyolojisi 10.baskı 3. Ganong Tıbbi Fizyoloji 23.baskı 4. Özet Fizyoloji (Ders notları) Cafer Marangoz |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |